För att få så många som möjligt att upptäcka din produkt behöver du marknadsföra den. Men vilket tillvägagångssätt är mest effektivt, och vad bör man tänka på? Det summerar vi den här artikeln.

Så får du din produkt att synas

Kanske har du redan läst vår tidigare artikel – Hjälp med marknadsföring – det kan du göra själv. Då har du säkert även kommit igång med dina sociala medier, din webbplats och kanske även webbshopen. I just den här artikeln tar vi däremot ett ännu snävare fokus. Vi vill nämligen tipsa om hur du kommer igång med att marknadsföra en produkt. Flera av tipsen nedan kräver varken en enorm budget eller stora tidsramar för att nå framgångsrika resultat.

  1. Anpassa till årstiden – Hemligheten bakom lyckad marknadsföring är att skapa aktuella och relevanta kampanjer. Ett enkelt knep är att använda sig av den aktuella årstiden – vilken funktion fyller din produkt under de olika säsongerna?
  2. Arrangera lockande tävlingar – Använd kundernas lust av att vinna fina priser genom att få tillbaka något som du vill ha. Det kan exempelvis vara förslag på nya produkter, anmälan till nyhetsbrev eller att de ska dela, kommentera alternativt följa dina sociala kanaler. Lyckade tävlingar är helt enkelt en riktigt bra win-win-situation där både du och kunderna kan få något bra!
  3. Inkludera call-to-action – Oavsett om du använder dig av mailutskick, bloggposts eller sociala medier så får du inte glömma att locka kunden till handling! Typiska exempel på CTA är olika typer av knappar, så som ”Lägg i varukorgen”, ”Se produkt” eller ”Kontakta mig”. Dessa gör det även lättare att mäta hur framgångsrikt innehåll du delat med dig av, och du kan även basera kommande publicerar på denna faktiska data.
  4. Varumärkesambassadörer – Har du några riktigt nöjda kunder som frivilligt hyllar dina produkter i sina sociala medier? Grattis! Ta kontakt med dem och låt dem fungera som varumärkesambassadörer föra att representera dina produkter – de kan nämligen marknadsföra din produkt på sätt som du inte klarar på egen hand.
  5. Meddela lokalt med en pressrelease – Att marknadsföra en produkt lokalt kan vara lika viktigt som marknadsföring online. Lokaltidningar, nyhetsbyråer och även nischade sajter är alltid intresserade av lokala nyheter. Skriv en kort och engagerande pressrelease och skicka in den till relevant traditionell media för att synas ytterligare.
  6. Lägg ner tid och engagemang – När du marknadsför en produkt ska det tydligt synas att det är just din produkt. Annars är risken stor att kunden köper en liknande hos någon av dina konkurrenter. Om du är intresserad av att veta mer om hur du arbetar med innehåll kan du läsa vår tidigare artikel – Så arbetar du med innehållsmarknadsföring.


Avslutningsvis

Där har du det – tips från branschen om hur man kan marknadsföra en produkt! Om du är intresserad av att få ännu fler tips på hur du ökar din förbättra er digitala närvaro kan du med fördel spana in vår kunskapsbank. Där delar vi med oss av fler enkla tips som kan hjälpa ditt företag att sticka ut bland konkurrenterna.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att lyckas med er marknadsföring? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, varmt välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå