Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Om du har intresserat dig för sökmotoroptimering (SEO) så har du troligtvis kommit över termen ”negativ SEO”. Men vad innebär det egentligen? I denna artikel reder vi ut alla frågetecken som rör detta ämne.

Vad är negativ SEO?

Det finns troligtvis lika många svar på denna fråga som det finns SEO-experter. Alla har sina egna tolkningar om vad negativ sökmotoroptimering faktiskt innebär, men de allra flesta brukar kunna enas om att det, på ett eller annat sätt, handlar om att försöka försämra någon annans positioner i sökmotorer som Google.

Så fungerar det i praktiken 

Okej, negativ SEO handlar alltså om att försöka försvaga någon annans närvaro i sökmotorer. Men hur fungerar det egentligen i praktiken?

Det finns en mängd olika sätt som man kan försöka förstöra för någon annan i sökmotorerna. Allra vanligast är däremot att man försöker slöa eller stänga ner en sajt via överbelastningsattacker, alternativt att man pekar ett stort antal ”skräplänkar” till en webbplats.

Med skräplänkar syftar jag på länkar som kommer från lågkvalitativa och spammiga webbplatser.

Som nämnts inledningsvis finns det en mängd olika tillvägagångssätt för att försämra någons positioner i sökmotorer. Eller åtminstone försöka. Ovanstående exempel är troligtvis de vanligaste som folk associerar med negativ sökmotoroptimering.

Hur vanligt är negativ SEO?

Så, hur vanligt är det då att webbplatser blir utsatta för sådana här attacker?

Personligen skulle jag säga att chansen för att råka ut för negativa SEO-attacker är väldigt liten. Mig veterligen så är det inte många i Sverige som ägnar sig åt denna typ av aktiviteter. Och även om du skulle utsättas för attacker, antingen via överbelastning eller dåliga länkar, så är det inte särskilt troligt att det skulle påverka dina positioner avsevärt.

Idag har nämligen Googles algoritmer blivit så pass smarta och avancerade så att de kan bortse från exempelvis dåliga länkar.

För att summera det hela så är chansen att råka ut för negativa SEO-attacker liten. Skulle det mot förmodan vara så att någon bestämmer sig för att skicka tusentals spamlänkar till din sajt, är chansen liten att det får någon inverkan på dina positioner i sökmotorerna.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×