Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Om du på ett eller annat sätt kommit i kontakt med digital marknadsföring i allmänhet, och sökmotoroptimering (SEO) i synnerhet, är chansen stor att du hört talas om organiska sökord. Men vad betyder egentligen detta? Det tänkte jag reda ut för i denna artikel.

Innebörden av organiska sökord

När man pratar om organiska sökord så syftar man på de ord som en webbplats rankar på i sökmotorernas organiska träfflista.

Man kan också prata om sökord i allmänhet, vilket även kan inkludera betalda sökresultat. Det vill säga de ord och tillhörande annonser som du kan köpa via Google Ads.

Låter det komplicerat? Nedanför ser du en bild som enkelt förklarar skillnaden mellan köpta sökresultat och den organiska träfflistan:

Organisk träfflista Google

Ord är en essentiell del av SEO 

Vid det här laget är du troligtvis medveten om vad sökmotoroptimering, även kallat SEO, är för någonting. Om du inte är det så handlar det om att optimera sin webbplats och dess innehåll för att synas på så många relevanta organiska sökord som möjligt. Något som i sin tur kan resultera i mer trafik och fler affärer.

Att välja rätt sökord är således av största vikt för den som vill lyckas med SEO. För att lyckas med denna process måste du genomföra en så kallad sökordsanalys, vilken syftar till att ta reda på vilka ord och fraser som användare skriver in på Google när de letar efter dina produkter eller tjänster, hur många sökningar de är på dessa samt hur stor den organiska konkurrensen är.

På så sätt kan du ta mer välgrundade beslut som hjälper dig att öka din synlighet och skapa nya affärer online. Mer ingående information om hur du lyckas med detta hittar du i vår tidigare artikel ”Så genomför du en sökordsanalys”.

 

Avslutningsvis

Jag hoppas att du nu har bättre koll på vad organiska sökord är, vad som skiljer dem från köpta sökresultat/ord samt varför de är så viktiga för att lyckas med sökmotoroptimeringen!

Har du fortfarande några ytterligare frågor eller önskar du hjälp med att förbättra din närvaro på Google? Då kan du vända dig till oss på Adsight – vi kan öka din synlighet i såväl den organiska som köpta träfflistan.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan, välkommen!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×