Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Det finns många potentiella synergieffekter mellan PR och SEO. Det förstnämnda kan användas för att lyfta det sistnämnda och vice versa. Även om båda områdena kan lyfta varandra, tänkte vi i denna artikel fokusera på hur du kan använda PR för att ge din sökmotoroptimering en extra skjuts!

Men först…

Innan vi berättar mer om hur du kan använda PR för att stärka din SEO, vill vi påpeka att du inte enbart bör arbeta med PR i syfte att förbättra din sökmotoroptimering. Det ska vara ett komplement till din befintliga SEO-strategi.

Om du endast arbetar med PR för att förbättra din SEO kommer förlusterna troligtvis att bli betydligt större än vinsterna. Som sagt, se det som ett komplement till eller en liten del av din övergripande strategi.

Nu när har vi har det ur vägen, låt oss kika närmare på hur man kan använda PR för att ge sitt SEO-arbete ett lyft.

Så använder du PR för att förbättra din SEO

Nedanför hittar du våra bästa tips för att boosta SEO:n med hjälp av PR:

1. Gör en sökordsanalys

Bra innehåll är fundamentalt inom såväl PR som SEO. För att fånga journalisters uppmärksamhet och få de att skriva om det du vill, krävs det att innehållet är bra. Detsamma gäller vid sökmotoroptimering. För att få din webbplats och dina webbsidor att ranka bra i Google, krävs det bra innehåll.

Så, varför inte kombinera de två?

De allra flesta som jobbar med PR tar fram texter som syftar till att tillfredsställa journalister. Det kan exempelvis handla om ett pressmeddelande och en tillhörande pitch som sedermera skickas ut till diverse tidningar.

Ett tips är däremot att det hela ett steg längre och anamma ett sökordstänk när du skapar dina pressmeddelanden och andra material. Gör en sökordsanalys för att hitta eventuella sökbeteenden kopplat till din nyhet.

Förhoppningsvis resulterar detta i att du rankar högt upp på Google (och andra sökmotorer) och därav kan dra nytta av extra trafik till din webbplats!

Tips på hur du lyckas med detta hittar du i vår tidigare artikel ”Så genomför du en sökordsanalys”.

2. Optimera dina bilder

De allra flesta publicerar en bild tillsammans med sitt pressmaterial. På samma sätt som du kan optimera ditt textinnehåll, kan du även optimera dina bilder. Se exempelvis till att använd alt-texter så att dina bilder enklare kan hittas i samband med bildsökningar. Ett annat tips är att komprimera bilderna så att filstorleken är minsta möjliga.

3. Publicera materialet på din egen webbplats

De flesta som arbetar med PR publicerar och distribuerar sitt material via plattformar som Mynewsdesk. Och visst finns det en hel del fördelar med dessa plattformar. Vi rekommenderar dig däremot att publicera materialet i sin helhet på din egen webbplats. Låt oss berätta varför!

När du väljer det förstnämnda alternativet – att publicera dina pressreleaser och annat material på en extern plattform – så ger du bort allt ditt SEO-värde. Det är nämligen de externa plattformarna som kommer att synas på och driva in trafik från Google samt motta externa länkar.

Ett bättre alternativ är att publicera materialet i sin helhet på den egna webbplatsen. Du kan fortfarande använda tredjepartsplattformar som Mynewsdesk, men publicera istället ett utdrag som fångar läsarens intresse och hänvisa sedan till det fullständiga materialet på din webbplats.

4. Bevaka och fråga om länkar

När du väl har publicerat ditt material, helst på din egen webbplats, är det dags att bevaka hur det tas emot. Skriver journalister och bloggare om din nyhet?

För att hålla koll på detta kan du med fördel använda Google Alerts, ett kostnadsfritt verktyg som gör det möjligt att få aviseringar när ditt företag omnämns på nätet.

När du väl noterar att ditt företag omnämnts någonstans på nätet, exempelvis på en nyhetssajt eller på en blogg, kan du sedan kontrollera om skribenten länkat till relevanta källor. Med andra ord din webbplats.

Många tenderar att utesluta länkar. Märker du att någon skribent inte har länkat till din sajt bör du ta kontakt med denne och fråga om han eller hon har möjlighet att lägga till en länk. Länkar kan nämligen ha en positiv inverkan på dina positioner i sökmotorerna!

Om du vill lära dig mer om länkarnas kraft inom sökmotoroptimering samt få fler tips på hur du kan attrahera länkar, rekommenderar vi dig att kika in våra tidigare artiklar inom ämnet:

Ta hjälp av Adsight

Där har du det – fyra tips på hur du kan använda PR för att lyfta ditt SEO-arbete. Kom däremot ihåg att detta bör vara ett komplement till eller en liten del av din övergripande SEO-strategi.

Önskar du hjälp med sökmotoroptimering? Då kan du vända dig till oss på Adsight – vi hjälper gärna till att förbättra din närvaro i sökmotorer som Google!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×