Allt fler företag förstår sambandet mellan onlinemarknadsföring och ökad trafik. Ju mer tid som vi spenderar online desto större blir anledningarna till att investera i ett digitalt engagemang. I den här artikeln berättar vi varför!

Vad är onlinemarknadsföring?

Det är egentligen allt innehåll som ni skapar och publicerar online. Onlinemarknadsföring är nämligen det ni gör för att skapa en digital närvaro och öka er synlighet på nätet, eller locka fler kunder till er webbplats. För att göra detta krävs egentligen två saker.

Dels handlar onlinemarknadsföring om digital närvaro och att synas på nätet. Men det handlar också om att kommunicera relevant innehåll och värdefullt material till både kunder och målgrupper. Målet är att driva trafik till er som sedan agerar som ni önskar. Det kan exempelvis handla om att genomföra ett köp, fylla i ett formulär eller dela ett visst innehåll.

Hur gör man då detta?   

Att arbeta med onlinemarknadsföring handlar om att investera i företaget över sikt. Det kan alltså ta ett tag innan ni ser tydliga resultat. Vi vill dock dela med oss av 3 metoder som med säkerhet kommer locka fler kunder till er webbplats!

SEO – Sökmotoroptimering, SEO, handlar om att optimera er webbplats så att den får bättre placeringar i sökmotorn. Det som påverkar er placering är bland annat hur er webbplats är uppbyggd, vilket innehåll ni har fyllt den med och mängden externa länkar på trovärdiga sidor. Ju bättre placering ni har i sökmotorn desto större möjligheter har ni att driva trafik till er webbplats!

SEM – Sökmarknadsföring, SEM, handlar om köpt annonsering i olika sökmotorer. Detta är något som ofta associeras med Google Adwords – verktyget som hanterar annonserna. Kort beskrivet handlar SEM om att du köper ett annonsutrymme för ditt företag, er produkt eller er tjänst. Beroende på era budgetmedel desto högre upp i annonsfältet kan ni rankas.

Sociala medier – Vi blir allt mer aktiva i användandet av våra sociala medier. Det genererar i allt större marknadsföringsmöjligheter för er att nå ut till rätt målgrupp. Allt fler företag börjar därför inse fördelarna med den digitala närvaron. Vårt bästa tips är att optimera era nätverk efter målgruppen.

Så lyckas ni

Precis som med traditionell marknadsföring så behöver man arbeta strategiskt och genomtänkt för att nå framgång. Vi vill därför ge 3 avslutande tips som hjälper till att optimera er onlinemarknadsföring.

Olika kanaler har olika beteenden – Tänk på att vi inte använder alla kanaler på samma sätt. Det innebär att allt innehåll måste anpassas efter vald kanal. Börja med att studera er målgrupp så att ni förstår hur de engagerar sig på de olika nätverken. Utifrån det skapar ni sedan innehållet. Det finns idag mängder av digitala nätverk där ni kan synas. Ett bra tips är att börja studera hur er målgrupp använder de populäraste i Sverige – Facebook, Instagram, Twitter och Google. Med stor sannolikhet passar någon av dessa just ditt företag.

Glöm inte bort mailen! – Marknadsföring via mailen är inte bara kostnadseffektivt, det kan även hjälpa er att driva in mer trafik till webbplatsen. Målet med mailen är att de ska locka användaren till att agera. Genom att dela med er av intressant och relevant information, erbjudanden och på ett personligt sätt skapa en relation med kunden så undviker ni att mailen blir förflyttade till skräpposten.

Långsiktig investering – Precis som vi varit inne på tidigare så handlar onlinemarknadsföring om resultat som fortsätter att visa sig på sikt. Inga goda investeringar ger avkastning från första stund! Ibland är det svårt att veta vilka tillvägagångssätt som är de bästa – speciellt när det kan ta tid innan resultatet visar sig. Men om du följer dessa råd så kommer ni att lyckas.

Avslutningsvis 

Där har du det – hur onlinemarknadsföringen driver in mer trafik till er webbplats! Det viktiga är nu att fortsätta kontinuerligt med marknadsföringsarbetet för att det ska ge långsiktiga resultat.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå