Vill du veta mer om hur du kommer igång med sponsrade länkar? Vad är det för något, och vad har det för syfte? Det och lite till berättar vi om i den här artikeln!

Vad är sponsrade länkar?

Du har med största säkerhet redan lagt märke till annonserna som syns ovanför det organiska sökresultatet i din sökmotor. Kanske har du då också funderat över varför de finns där, och hur de fungerar.

Till att börja med så är det dessa som kallas för sponsrade länkar. En form av PPC-annonser (Pay Per Click) som du bara betalar för när någon klickar på dem. Därav termen sponsrade länkar.

Vilken annons som syns högst upp i sökmotorn beror på flera olika faktorer. Exempelvis utgår sökmotorn från sina egna algoritmer och bedömer bland annat kvaliteten på den sponsrade länkens landningssida i kombination med hur mycket du är beredd att betala för att din annons ska synas samt hur stor konkurrensen är på det ord som du vill att din annons ska synas på.

Wikipedia har exempelvis valt att beskriva sponsrade länkar på det här sättet: ”en form av internetmarknadsföring på sökmotorer så som Google, Eniro, MSN, Yahoo, LinkedIn eller Facebook”.

Eftersom väldigt många köp börjar med en sökning på internet har sponsrade länkar visat sig vara väldigt effektiva. Så pass att var tredje klick bland sökresultaten görs på en sponsrad länk!

Annonsernas syfte

De sponsrade länkarna har i huvudsak tre olika syften. Dels är det ett bra marknadsföringssätt då din sida kommer att synas högt upp i sökresultatet. Det kommer i sin tur att locka fler till att besöka din webbplats och därför öka antalet relevanta besökare. Dessutom kan man använda sponsrade länkar för att mäta annonsens effekter.

Eftersom annonsen bara syns för de som söker på det ord som du vill att den ska synas på så är det ett effektivt sätt att nå ut till relevant målgrupp. På så sätt kan du mäta och analysera användarbeteendet för att skapa ytterligare en effektiv annons. 

Så använder du sponsrade länkar

Det är väldigt enkelt att komma igång med sponsrade länkar. Allt du behöver göra är att följa stegen nedan!

  • Skapa ett konto hos sökmotorn – Allt du behöver för att komma igång med dina sponsrade länkar är egentligen att skapa ett konto hos den sökmotor du vill synas på.
  • Du bestämmer vad annonseringen får kosta – Systemet kring sponsrade länkar går att likna vid en auktion. Du bestämmer en summa som du kan tänka dig att spendera på annonsen. Så länge det fortfarande finns pengar kvar på ditt konto så kommer din annons att synas, om du inte väljer att avbryta annonseringen såklart.
  • Betala bara när någon klickar på länken – Eftersom sponsrade länkar är en form av PPC-annons (Pay Per Click) betalar du bara någon klickar på din annons. Kostnaderna betalas till den sökmotor du använder, exempelvis Google. Själva exponeringen är därmed helt gratis!
  • Efter avslutat annonsering – Nu börjar det riktiga arbetet. Har annonseringen varit lyckad eller inte? Vad kan ni förändra eller förbättra till nästa gång?

Avslutningsvis

För dig som vill veta ännu mer om hur det fungerar med sponsarde länkar kan med fördel spana in vår nybörjarguide: Google sökmarknadsföring (SEM). Där ger vi riktigt matnyttig information om hur du kan sätta upp en egen kampanj!

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå