Så får ditt företag fler följare på Facebook

Bland de svåraste att uppnå i sociala medier är att få aktiva följare. Följare som genom en knapptryckning signalerar att de gillar ditt företag, är intresserade av dina produkter och vill ha kontinuerliga uppdateringar. Det kräver engagemang.

Antalet följare påverkar även spridningen av ditt företags inlägg. Särskilt om du valt att inte annonsera. Då är dina följare det enda du har, men med dem kan du ändå nå en bra bit, särskilt om de är lojala.

Så hur får man fler följare till sin Facebooksida? För att förstå det är det viktigt att förstå motivationen bakom varför människor väljer att följa företag på Facebook. För en tid sedan genomförde New York Times Customer Insight Group en undersökning där de försökte kartlägga just detta. Resultatet av den studien var följande:

Fler följare på Facebook

Det jag tyckte är intressant med den här undersökningen är att den tydligt visar hur ett företags image påverkar antalet följare. Du har förvisso det givna ekonomiska incitamentet som du kan använda för att få följare — tävlingar och rabatter, men det är ofta en mer kortsiktig strategi. För vad händer när du inte erbjuder rabatter i varje inlägg? Långsiktigt måste man arbeta med företagets image.

Företagets och användarens image stärker varandra

En viktig anledning till att vi människor följer företag på Facebook hänger ihop med vår egen självbild och bilden vi vill att andra ska ha av oss. På det sättet stärker ett företags image även följarnas. Jag skulle även säga att ju mer de överensstämmer, desto lojalare är följaren. Till det hör att lojala följare är mycket viktigare än antalet likes på ett inlägg eller följare som egentligen inte bryr sig. Det är nämligen de lojala följarna som kommer att dela med sig av hur bra ditt företag är.

Ett givet sätt att stärka relationen är att alltid besvara kommentarer på ett trevligt och proffesionellt sätt. Att belöna trogna följare istället för att organisera en tävling är ett annat.

När det gäller varumärket och företagets image så spelar ett företags sociala, miljömässiga och ekonomiska ställningstaganden roll. Var transparent och tveka inte att dela med dig av ditt företags CSR-arbete (Corporate Social Responsibility). Sådant gör det betydligt lättare för många att ställa sig bakom och följa ett företag.

Kontakta oss för mer rådgivning.

Ha en fortsatt bra dag!