Vill du läsa en komplett SEO-guide som tar upp både hemliga, omtalade och välkända rankningsfaktorer? Vi har sammanställt en guide inom sökmotoroptimering (SEO) som tar upp 195 faktorer som på något vis påverkar din position i sökmotorerna.

SEO-guiden i olika kapitel:

 

Kapitel 1: Faktorer på domänen

Faktor 1: Ålder

Vill du få en bättre position på Google eller Bing? Då behöver du tänka på åldern på din domän, dvs. när du först registrerade domänen. Domänen behöver vara äldre än dina branschkollegors för att du ska få en fördel gentemot dina konkurrenter. Det är ett plus om du har en äldre domän. Det spelar mindre roll om den är relativt ny eller helt ny. Det handlar helt enkelt om att uppfattas som förtroendegivande.

”The difference between a domain that’s six months old versus one year is really not big at all” – Matt Cutts, Google

Tips! Det tar tid för Google att börja gilla en webbplats och därför brukar vi alltid rekommendera att tänka till en extra gång om man ska byta företagsnamn och därmed även registrera en ny domän.

 

Faktor 2: Nyckelord i root-domän

För ett par år sedan var det en stor framgångsfaktor att arbeta med nyckelordet i domänen. Man fick en stor extra skjuts från Google vilket många utnyttjade. Hur ser det ut nu? Det har inte lika stor påverkan längre men det är fortfarande en viktig faktor eftersom rubriken med nyckelordet blir synlig med fetstil vilket kan ses som en liten fördel. Exempel nedan om nyckelordet är tandläkare.

Proffstandläkare.se

Faktor 3: Nyckelord första ord

Även här är det en fördel om nyckelordet finns med som första ord istället för det sista. Exempel nedan.

Faktor 4: Registreringslängd

Nu kanske ni tänker att registreringslängden handlar om antal tecken i domänen men det gör det inte. Det handlar istället om hur lång tid ni har betalat er domän i förväg. Det kan upplevas som detaljer men det spelar faktiskt en liten roll för SEO om ni betalar er domän i förskott ett par år eller om ni betalar månadsvis. Så här står det i ett av Googles patent – Information Retrieval Based on Historical Data:

“Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain”.

Faktor 5: Nyckelord subdomän

Att använda subdomäner är sällan bra men enligt statistik från 2011 visar det sig att det kan finnas en positiv effekt med att använda subdomäner tillsammans med ett nyckelord. Exempel nedan.

sökmotoroptimering.adsight.se

Även om det har varit en känd taktik genom åren rekommenderar vi att inte arbeta med subdomäner och nyckelord. Subdomäner kan få negativ effekt om man arbetar med det på det på fel vis och det är lättare att hålla koll på sitt innehåll med en vanlig uppbyggnad.

Faktor 6: Historik

Om en tidigare domän har haft en stökig historik kan det vara negativt för den nya ägaren. Det handlar specifikt om hur många gånger domänen har bytt ägare. Man kan jämföra det lite som med gamla bilar. Det känns skönare om man köper en begagnad bil av en person som varit ensam ägare i jämförelse med att köpa en begagnad bil av en person som ägt bilen i 2 månader och som är den tionde ägaren. Om du letar efter en ny domän – se till att kolla historiken bakom domänen. Annars kan resan till toppresultatet på sökmotorerna dröja.

Faktor 7: Exakt-matchad domän

En exakt-matchad domän är när nyckelordet är identiskt för med domännamnet. Ett annat känt namn för exakt-matchade domäner är ”EMD” och står för Exact Matched Domain. Exempel nedan på användningsområde om nyckelordet är ”elektriker Solna”.

elektrikersolna.nu

Fördelar: Google prioriterar förfarande till viss del exakt-matchade domäner
Nackdelar: Ni syns endast med ett sökbegrepp.

Det går fortfarande lyckas med exakt-matchade domäner men det är inte lika enkelt som förut. Google har bekräftat att de prioriterar bort redan rankande exakt-matchade domäner med tunt eller dåligt innehåll.

Faktor 8: Publik VS privat

Det går att dölja sin domän från WhoIS genom att registrera domänen som privatperson. Enligt lag får man inte visa privata innehavare av domäner. Det krävs en polisutredning för att se vilken som har en registrerad domän som privatperson. Vad säger Matt Cutts och Google?

“…When I checked the whois on them, they all had “whois privacy protection service” on them. That’s relatively unusual.  …Having whois privacy turned on isn’t automatically bad, but once you get several of these factors all together, you’re often talking about a very different type of webmaster than the fellow who just has a single site or so.”

Faktor 9: Straffad ägare

Tidigare i vår SEO-guide berättade vi att det går att dölja sin domän från WhoIs genom att registrera domänen som privatperson. Att man försöker dölja sin identitet är något som kan indikera att man registrerar ett flertal domäner för att bygga länkar till ens egna webbplats. Ifall Google upptäcker eller ens misstänker att en person ägnar sig åt detta, kan de fingranska andra domäner som ägs av denna personen.

Historiken på ägaren är därför väsentligt att kolla upp. Annars kan det ta längre tid innan er webbplats ser ljuset på Google.

Faktor 10: Toppdomän

Ifall du bedriver verksamhet i ett visst land kan du använda dig utav landets toppdomän. Även känt som ”ccTLD” från engelskans ”country code Top-Level Domain”. Exempelvis:

Dittdomännamn.se – ifall du bedriver verksamhet i Sverige.
Dittdomännamn.uk – ifall du bedriver verksamhet i Storbritannien.
Dittdomännamn.de – ifall du bedriver verksamhet i Tyskland.

Fördel: Det hjälper dig att få en bättre placering på sökmotorerna i det specifika landet.
Nackdel: Det gör det svårare för din hemsida att få en bra placering på sökmotorerna i andra länder.

Kapitel 2: Faktorer på webbsidan

Faktor 11: Nyckelord i titel-tagg

Vi har nu lämnat de faktorer som rör domänen bakom oss och går nu in på kapitel 2, som handlar om faktorer på webbsidan.

Visste du att titel-taggen är det näst viktigaste innehållet på din webbsida? Det är därför viktigt att du inkluderar det nyckelord som du vill få en bra placering på i titel-taggen.

Exempel: Du driver en butik som säljer jackor. För att förbättra din placering på nyckelordet ”jeansjackor”, bestämmer du dig för att göra en guide där du tipsar om jeansjackor som passar till hösten. En passande titel-tagg skulle då kunna vara ”10 snygga jeansjackor att bära i höst!”.

Faktor 12: Nyckelord som första ord i titel-tagg

Som vi nämnde ovan så är det viktigt att inkludera det nyckelord som du vill få en bra placering på i title-taggen. Var du placerar ditt nyckelord är dock också viktigt. Undersökningar har nämlingen visat att title-taggar som börjar med ett nyckelord ger bättre resultat än dem med nyckelord i slutet.

För att återgå till vårt tidigare exempel med jeansjackorna, skulle en passande title-tagg då kunna vara ”Jeansjackor för höstens alla tillfällen!”.

Faktor 13: Nyckelord i metabeskrivningen

Att placera ditt nyckelord i metabeskrivningen är något som inte direkt påverkar dina rankningar i sökmotorerna. Däremot blir nyckelordet markerat med fetstil i sökmotorerna, vilket gör att din sida verkar relevant och kan medföra att fler väljer att besöka just DIN webbsida istället för konkurrenternas. 

Tips: metabeskrivningen bör vara mellan 150-160 tecken.

Faktor 14: Nyckelord i H1-tagg

På samma sätt som det är viktigt att placera det nyckelord du vill få en bra placering på i titel-taggen, är det även viktigt att inkludera nyckelordet i H1-taggen. Detta eftersom H1-taggen fungerar som en andra titel-tagg. Den hjälper alltså till att få din webbsida att verka mer relevant för Google och andra sökmotorer.

Faktor 15: Nyckelord som en fras

Att inkludera ditt nyckelord i många olika fraser gör att din webbsida verkar mer relevant för sökmotorerna. Det blir oftast lättare att läsa om det tänkta nyckelordet finns i flera former. Du undviker även att texten kan upplevas som ”keyword stuffing”.

Faktor 16: Längd innehåll

Att producera unikt innehåll till din webbsida är något som hjälper dig att ranka högre i sökmotorerna. Längden på ditt innehåll är däremot också viktigt. Undersökningar har visat att texter med 2 400-2 500 ord har större chans att få bättre placeringar än texter med färre ord.

Anledningen till detta är att längre texter har större chans att täcka ämnen på djupet. Detta gör att Google och andra sökmotorer ser din sida som väldigt relevant i jämförelse med kortare artiklar, vilket ger dig bättre placeringar. Men se till att texten är vettig. Du ska inte bara trycka in ord bara för att få till en viss längd på texten.

Faktor 17: Densitet nyckelord

Förr i tiden pratades det mycket om att en stor del av dina texter skulle innehålla ditt nyckelord. Detta resulterade i att många inkluderade sina nyckelord på onaturliga sätt. Efter detta har sökmotorerna blivit bättre på att upptäcka när nyckelord missbrukas och används på onaturliga sätt. Faktum är att detta skapar en negativ användarupplevelse, vilket istället kan försämra din placering på sökmotorerna.

Tips: Fokusera istället på att skriva användbara och informationsrika texter som innehåller ditt nyckelord på ett naturligt sätt.

Faktor 18: latenta semantiska nyckelord

Latenta semantiska nyckelord, även känt som ”LSI” från engelska Latent Semantic Indexing Keywords, hjälper sökmotorerna att förstå ord med mer än en mening. Detta gör att Google och andra sökmotorer kan förstå olika termer och nyckelfraser som har samma betydelse. Något som hjälper dig att få bättre placeringar.

Faktor 19: latenta semantiska nyckelord titeln

Likt latenta semantiska nyckelord i dina texter, hjälper de även sökmotorerna att förstå olika termer och nyckelfraser i dina titel-taggar. Något som också kan hjälpa dig att få bättre placeringar.

Faktor 20: Snabbheten via HTML

Den tid det tar för din webbsida att ladda en sida, även känt som laddningstid, används av både Google, Bing och andra sökmotorer för att avgöra din placering. Ju snabbare dina sidor laddas desto bättre.

Detta är några vanliga orsaker till att dina sidor laddas långsamt:

  • Stora bilder
  • För mycket kod
  • Många omdirigeringar till andra sidor (redirects)

Detta kan du göra för att förbättra laddningstiden på dina sidor:

Komprimera dina bilder i Photoshop eller andra bildbehandlingsprogram för att minska filstorleken utan att kvalitén försämras
Optimera och minska din kod. Detta kan du göra genom att ta bort kommentarer, formatering och icke använd kod
Minska omdirigeringar till andra sidor.

Tips: Kolla även det exakta formatet som bilden har i modulen på webbsidan. Försökt att spegla detta formatet när ni laddar in bilder.

Faktor 21: Duplicerat innehåll

Vi har tidigare pratat om vikten av att skapa unikt innehåll på din webbsida. Faktum är att identiskt innehåll eller något justerat innehåll kan försämra dina placeringar i sökmotorerna.

Tips: Ta inga genvägar. Kopiera inte innehåll från andra webbsidor. Det är självklart okej att inspireras från andra sidor, men se till att enbart skriva och publicera unikt innehåll. Om du vill se om du text är duplicerad kan du skriva ett textstycke med citationstecken. Så här: ”Hej, jag vill kolla om den här texten är helt unik och då klistrar jag in denna på google”.

Visste du att? När Google upptäcker duplicerat innehåll tänker dem så här; varför ska vi visa den här texten. Det finns ju redan.

Faktor 22: Rel=canonical

År 2009 tillkom det en ny kod kallad ”Rel=Canonical”. I denna kod anger man vilken URL som är originalet. Meningen med detta är att lösa problem med duplicerat innehåll, samt förbättra indexering. Problem som annars kan försämra dina placeringar.

Exempel när ”Rel=Canonical” kan vara användbart:

  1. Du driver en e-handel och har en produkt som ligger i flera kategorier, vilket gör att den har flera olika URLer. Med hjälp utav ”Rel=Canonical” kan du peka mot endast en av dessa. Originalet.
  2. Du kanske ser en väldigt bra artikel som du vill publicera på din sida (med tillstånd från skribenten). När du publicerar denna artikel använder du ”Rel=Canonical” för att peka mot originalet, vilket gör att du slipper duplicerat innehåll. Samtidigt som alla de länkar som går till ditt inlägg pekar mot originalet.

Kort och gott ger du dina användare tillgång till en bra artikel, samtidigt som original URLen får nya länkar. En win-win situation för båda parter.

Faktor 23: Snabbhet via Google Chrome

Vi har skrivit om det tidigare – om hur viktigt det är att övertyga dina besökare på kort tid. Du har nämligen fyra sekunder på dig att förklara vad du vill förmedla till läsaren. Faktor 23 som handlar om snabbhet är en viktig del av att lyckas med detta. Hur ska du annars få möjlighet att visa upp dig på din bästa sida (under dessa fyra sekunder) om istället webbsidan står och laddar.

Exempel: För att ta ett praktiskt exempel så omsätter Google Sverige ca 5 miljarder. Om Google skulle ha 0,1 sekunder långsammare laddningstid skulle det innebära 1.6 miljarder i minskad omsättning. Så viktigt är snabbheten för Google.
Visste du att? Eftersom Google har skapat Chrome så kan de även ta del av datan och historiken kring surfandet som användaren gär. Därför är det extra viktigt att webbsidan laddar fort på Chrome.

Tips: För att lyckas extra bra att ladda upp sidan snabbt kan du ta del av CDN lagring. Då blir bilderna lagrade på separata servrar vilket gör att den (oftast) tyngsta delen av webbsidan inte behöver laddas. Detta används ofta när man har besökare från olika länder eftersom lagringen hämtas på närmsta stället där användaren befinner sig. Därför spelar det mindre roll om du endast har besökare från Sverige.

Faktor 24: Bildoptimering

Enligt statistik visar det att majoriteten av webbsidorna som befinner sig på Googles första tio positioner har minst 2 bilder. För att effektivisera bildoptimeringen måste du även förtydliga och beskriva vad bilderna handlar om. Många av er som läser detta har säkert hört att man bör skriva in ett lämpligt nyckelord i alt-texten. Däremot så missar väldigt många att snygga upp filnamnet på bilden. Ett exempel som vi har stött på i ett B2B-case inom är följande filnamn: rosa-tröja-på-semestern-34-danmark.v4.png

Företaget hade inget alls att göra med någon rosa tröja och inte Danmark heller. De var på en kickoff och sedan hade någon på företaget laddat upp den här bilden i sitt CMS.

Visste du att? Alt-texten är den text som läses upp för personer med synnedsättningar.

Tips: Gå igenom både alt-text, bildfil, beskrivningstext och ”caption” som fungerar som bildtext. Försök även att redigera bilden till det formatet som bild-modulen har på webbsidan. Om modulen har 200×200 px bör även bilden vara detta.

Faktor 25: Omfattning innehåll

När publicerades innehållet på webbsidan? Du har kanske märkt att ett datum och ett årtal dyker upp i sökresultat ibland. 2010 lanserade Google en ny funktion i deras index och funktionen kallas för Caffeine. Här kommer ett utdrag från Google:

”Caffeine provides 50 percent fresher results for web searches than our last index, and it’s the largest collection of web content we’ve offered. Whether it’s a news story, a blog or a forum post, you can now find links to relevant content much sooner after it is published than was possible ever before.” – Carrie Grimes, Software Engineer

Hur påverkar nu detta SEO? Ofta brukar frågan besvaras bra om man frågar sig själv (beror väl iofs på vem man frågar). Hur tolkar du att det kommer upp ett datum i sökresultatet i samband när jag ska ta ett beslut på vilken webbsida jag ska klicka in mig på? Jag skulle säga att det beror lite på vad man är ute efter. Om man söker efter något som bör vara uppdaterat – t.ex. SEO så kan det vara en stor fördel att det står 2017 istället för 2004.

Tips: Se till att uppdaterat och fräscht innehåll på webbsidan. Glöm inte gå igenom gamla webbsidor och uppdatera dessa.

Faktor 26: Historiska uppdateringar

Vi har tidigare pratat om vikten av att uppdatera sin webbsida och fylla den med nytt och fräscht innehåll. Det är dock också viktigt att kontrollera och ta hänsyn till hur ofta innehållet har blivit uppdaterat historiskt sett.

Exempel:

  • Har din webbsida blivit uppdaterad dagligen?
  • Veckovis?
  • Månadsvis?
  • Varje år?
  • Vartannat år?
  • Vart femte år?

Hur ofta ditt innehåll har blivit uppdaterat historiskt sett spelar nämligen också roll när Google avgör hur pass nytt ditt innehåll är. Har ditt innehåll endast blivit uppdaterat vart femte år kan detta påverka dig negativt. Ifall du däremot månadsvis, veckovis eller dagligen har uppdaterat din webbsidas innehåll, kan det istället påverka dig positivt.

Tips: Sätt upp en plan och försök uppdatera din webbsida så ofta som möjligt. Har du exempelvis bestämt dig för att uppdatera den veckovis, håll dig till den planen och var konsekvent.

Faktor 27: Innehåll

Glöm ej att skriva för användaren/besökaren istället för sökmotorerna. För något år pratade alla om att content var king. Vi förlänger begreppet 2017 och citerar:

Content is not king. Content is King Kong – Dietmar Dahmen

Faktor 28: Placering nyckelord

När du väl bestämt dig för att uppdatera din webbsida med nytt och fräscht innehåll, är det även viktigt att tänka på var i texten du placerar ditt nyckelord. Statistik har nämligen visat att texter där nyckelordet nämns inom de första 100 orden, uppfattas som mer relevant för Google och andra sökmotorer. Något som kan hjälpa dig att få bättre placeringar.

Exempel: Du driver en bokhandel. För att förbättra dina placeringar på ordet ”deckarböcker”, bestämmer du dig för att skriva en guide där du tipsar om de 10 bästa deckarböckerna genom tiderna. För att nämna ditt nyckelord (deckarböcker) inom de första 100 orden, skulle du kunna inleda din text på följande sätt: ”I denna guide kommer vi att dela med oss utav våra 10 bästa tips på deckarböcker som skrivits genom tiderna…”

Faktor 29: Nyckelord H2 och H3-tagg

På samma sätt som det är viktigt att inkludera ditt nyckelord inom de 100 första orden i din text, är det även viktigt att nämna ditt nyckelord i H2- och H3-taggen. Även om det inte väger lika tungt så hjälper det dig att verka relevant för sökmotorerna.

Faktor 30: Ordning för nyckelord

På samma sätt som det är viktigt att inkludera ditt nyckelord inom de 100 första orden i din text, är det även viktigt att nämna ditt nyckelord i H2- och H3-taggen. Även om det inte väger lika tungt så hjälper det dig att verka relevant för sökmotorerna.

Vi har tidigare gått igenom hur viktigt det är att inkludera ditt nyckelord på olika ställen i ditt innehåll och på din webbsida. Hur du formulerar ditt nyckelord i fraser är däremot också viktigt för att få en bra placering på sökmotorerna. Detta eftersom exakta frasmatchningar tenderar att få bättre placeringar än fraser som innehåller nyckelordet i en annan ordning. Exempelvis:

Exempel: Ni vill positionera er på nyckelordet/frasen; ”Boka stuga Alperna” och då är det viktigt att nyckelordet befinner sig minst någon gång i grundformen. Om alla benämningar om nyckelordet istället skulle vara ”Stuga boka Alperna” är det något sämre.

Faktor 31: Kvalité utgående länkar

Ifall du är bekant med SEO sedan tidigare har du troligtvis hört talas om att det är viktigt med högkvalitativa ingående externa länkar. Kvalitén på dina utgående länkar är dock också en viktig faktor som Google och andra sökmotorer inkluderar innan de avgör din placering.

Undersökningar har bland annat visat att utgående länkar till myndighetssidor hjälper dig att få en bättre placering. Detta eftersom det signalerar trovärdighet i sökmotorernas ögon.

Tips: Har du koll på era externa länkar? När vi i vissa fall har hjälpt till att rensa upp bland ”spammiga” externa länkar har den organiska trafiken ökat avsevärt

Faktor 32: Tema på utgående länkar

Vi har tidigare berättat om vikten av högkvalitativa utgående länkar. En annan viktig faktor som både kan hjälpa eller stjälpa din placering i sökmotorerna är ”temat” på utgående länkar.

Google och andra sökmotorer kan nämligen använda temat på dina utgående länkar som en relevanssignal innan de avgör din placering.

Exempelvis:

  • Du driver en blogg som handlar om bilar och länkar till en annan blogg eller webbsida som handlar om film. Detta kan göra att sökmotorerna tror att din blogg handlar om filmen ”Bilar”.

Tips! När du skapar utgående länkar – se till att de sidor du länkar till har ett liknande tema som din webbsida.    

Faktor 33: Språk och stavning

Inom sökmotoroptimering (och det mesta här i livet) har folk ofta delade åsikter. Denna faktor är inget undantag.

Många påstår att det är viktigt med korrekt språk, stavning och grammatik när du skriver nytt innehåll till din blogg eller webbsida. Detta eftersom Google och andra sökmotorer använder detta för att avgöra kvalitén på din webbsida.

Å andra sidan finns det folk som påstår att korrekt språk, stavning och grammatik har minimal eller till och med ingen inverkan när sökmotorerna avgör din placering.

Tips! När du skriver nytt innehåll till din webbsida, skriv med så korrekt språk, stavning och grammatik som du kan. Då kommer sökmotorerna ”gilla” dig mer.

Faktor 34: Syndikerat innehåll

Att skriva nytt och unikt innehåll till sin webbsida är något som många uppfattar som jobbigt och tidskrävande. Vilket det också kan vara. För att slippa detta tror många att de bara kan kopiera en annan webbsidas innehåll och sedan segla upp bland topplaceringarna i sökmotorerna.

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt.

Innehåll som redan finns på en indexerad webbsida får nämligen inte alls lika bra placeringar i sökmotorerna. Därför är det viktigt att alltid skriva nytt och unikt innehåll till din webbsida ifall du vill klättra upp bland sökresultaten. Självklart går det bra att inspireras av andras texter.

Faktor 35: Kompletterande innehåll

Vi berättade tidigare hur viktigt det är att skriva unikt innehåll till din webbsida. Något annat som kan förbättra dina placeringar i sökmotorerna är kompletterande innehåll som är relevant för din webbsida. Detta eftersom Google och andra sökmotorer använder detta för att avgöra kvalitén på din webbsida.

Exempel på kompletterande innehåll:

  • Valutaomvandlare
  • Ränteräknare för lån av olika slag
  • Interaktiva recept
  • Relaterade videos

Faktor 36: Antalet utgående länkar

Vi har tidigare berättat hur viktigt det är med högkvalitativa utgående länkar på din webbsida. Något annat som också är viktigt ifall du vill förbättra dina placeringar i sökmotorerna är antalet utgående länkar.

Med antalet länkar syftar vi inte på ju fler desto bättre. Snarare tvärtom. Ifall din webbsida innehåller alldeles för många utgående länkar kan detta skada den och försämra din placering i sökmotorerna.

Visste du att? Flertalet plugin och teman på WordPress använder en dold extern länk vilket gör att ni tappar kraft från er webbsida. Se till att eliminera dessa länkar.

Tips! Se till att din webbsida innehåller färre, men mer högkvalitativa utgående länkar.

Faktor 37: Video

Vi har tidigare påpekat hur viktigt det är med unikt innehåll på din webbsida. Något annat som också är viktigt att inkludera i ditt innehåll är videos. Genom att inkludera videofilmer från exempelvis Youtube, samt annan multimedia såsom bilder, kan du förbättra dina placeringar i sökmotorerna. Detta eftersom Google och andra sökmotorer räknar in detta när de avgör kvalitén på ditt innehåll.

Tips! Inkludera relevanta videos i exempelvis blogginlägg och annat innehåll på din webbsida. Det gör inte bara besöket roligare utan det påverkar även tiden man spenderar på webbsidan, vilket i sig är stor faktor.

Faktor 38: Antalet interna länkar

Google och andra sökmotorer använder dina interna länkar för att avgöra hur viktiga dina olika sidor är. Antalet interna länkar som pekar på en specifik sida indikerar nämligen hur pass viktig du anser att den är i relation till andra sidor på webbplatsen. Ju fler länkar som pekar på en specifik sida desto viktigare tolkas den som.

Exempelvis:

Du anser att sidan ”Tjänster”, där du beskriver de olika tjänsterna som du erbjuder, är den viktigaste sidan på din webbplats. Länka då till denna sida mer än till övriga sidor på din webbplats.

Tips! Tänk på att enbart länka till interna sidor på ett relevant sätt. I dagsläget är Google och andra sökmotorer mer intresserade av sidor som bäst möter användarnas förväntningar, än de sidor som enbart har flest länkar.

Faktor 39: Kvalité på interna länkar

Från vilken sida dina interna länkningar kommer ifrån, spelar också roll när Google och andra sökmotorer avgör dina placeringar. Interna länkningar från startsidan eller andra auktoritativa sidor väger oftast tyngre än sidor med lågt värde.

Faktor 40: Brutna länkar

Ifall din webbsida innehåller alldeles för många brutna länkar, kan Google och andra sökmotorer tolka detta som att din sida är misskött eller övergiven.

Enligt dokument som utgavs av Google för ett par år sedan, används brutna länkar för att avgöra en webbplats kvalitet. Många brutna är alltså ett tecken på dålig kvalitet, vilket kan göra att dina placeringar försämras.

Tips! Se till att emellertid gå igenom dina interna och externa länkar. Ifall du upptäcker brutna länkar bör du antingen ta bort eller byta ut dessa. Ett verktyg du kan kostnadsfritt identifiera brutna länkar är Search Console (Tidigare Google webmaster Tools).

Faktor 41: Läsbarhet

I december 2010 införde Google en ny faktor som användes för att avgöra din placering i sökmotorerna. Denna faktor var lässvårighet. Kort och gott hur pass lätt eller svårt ditt innehåll var att läsa.

Anledningen till att man införde denna faktor var att läsare skulle kunna filtrera webbplatser baserat på dess lässvårighet – grundläggande, mellan eller avancerad.

År 2015 slutade Google dock att använda denna faktor för att avgöra din placering. Det är däremot fortfarande viktigt att skriva texter som majoriteten av besökarna kan läsa. Undvik därför att skriva med ett allt för svårt vokabulär. Gör det enkelt och trevligt för användaren att läsa texten.

Faktor 42: Affiliatelänkar

Det råder många delade meningar om hur affiliatelänkar påverkar din webbplats och placering i sökmotorerna.

Många tror att affiliatelänkar kan skada din webbplats och försämra dina placeringar i sökmotorerna. Andra tror däremot att affiliatelänkar inte alls påverkar dina placeringar.

Personligen tror jag att en stor mängd affiliatelänkar kan påverka din webbplats och dina placeringar negativt. En liten mängd affiliatelänkar i relevant innehåll såsom blogginlägg, tror jag däremot inte ger dig sämre placeringar i sökmotorerna.

Faktor 43: Fel på HTML/W3C validering

Ifall din webbplats innehåller massor av slarvig HTML kod som även orsakar fel, kan detta påverka dina placeringar i sökmotorerna negativt. Detta eftersom Google och andra sökmotorer kan tolka detta som en webbplats med dålig kvalitet.

Vad gäller W3C validering så finns det här många delade meningar. Många anser att W3C valideringar är en viktig rankningsfaktor för sökmotorerna, medan andra anser att det är helt orelevant.

Faktor 44: Auktoritet hosting

Hur pass bra auktoritet din domän har kan vara en faktor när Google och andra sökmotorer avgör din placering i sökmotorresultaten. När du använder dig utav ett helt nytt domännamn kommer din auktoritet att vara väldigt låg. Så hur förbättrar du då den?

Som det mesta inom sökmotoroptimering så är det väldigt många faktorer som avgör hur pass bra och stark auktoritet din domän har. Det allra enklaste sättet att förbättra din auktoritet på är genom högkvalitativa externa länkar.

Faktor 45: Pagerank

Pagerank är en rankningsfaktor som uppfanns utav Larry Page på Google (därav namnet) år 1998. Kort och gott är Pagerank ett röstningssystem som styrs utav länkar.

Larry Page = Page Rank

Historiskt sett så har Pagerank varit en väldigt viktig rankningsfaktor för Google. Speciellt till en början. Nu för tiden har många däremot delade åsikter om hur pass viktigt Larry Page… Eller jag menar Pagerank är. De flesta påstår att denna faktor nu för tiden inte har någon större inverkan på hur man slutligen rankar i Google.

Faktor 46: Längd URL

Tro det eller ej men längden på din URL är en rankningsfaktor som avgör din placering i sökmotorerna.

Undersökningar har nämligen visat att längre URL:er kan försämra både dina placeringar och konverteringar i jämförelse med korta URL:er. I en undersökning som gjordes utav Search Engine Journal, upptäckte man att korta URL:er fick dubbelt så många klick som längre i sökmotorresultaten.

Kort och gott ska du se till att din URL är så kort och beskrivande av innehållet som möjligt.

Exempelvis: Du har precis gjort ett blogginlägg där du skrivit om ”5 heta trender inom sökmotoroptimering (SEO)!”.

Din URL kan då se ut på följande sätt: www.dittdomännamn.se/blogg/29/9/2017/5-heta-trender-inom-sokmotoroptimering-seo

För att göra din URL mer tilltalande för både sökmotorerna och dess användare, skulle du kunna optimera den på följande sätt: www.dittdomännamn.se/blogg/heta-trender-seo

Faktor 47: Uppbyggnad URL

Vi har tidigare berättat hur längden på din URL kan påverka dina resultat i sökmotorerna. En annan faktor som kan avgöra dina placeringar är uppbyggnaden av din URL. Sidor som är närmare din startsida kan nämligen få ett lätt auktoritets-lyft.

Undersökningar har visat att sökmotorer föredrar en struktur som gör att användaren förstår vart man är. Det är därför att föredra att bygga upp sina olika URL:er i olika nivåer.

Exempel:

• Start: adsight.se
• Nivå 1: https://www.adsight.se/seo-sokmotoroptimering
• Nivå 2: https://www.adsight.se/seo-sokmotoroptimering/onpage/

Tips: Detta kan man även förtydliga genom brödsmulor.

Faktor 48: Uppdateringar av människor

Detta är något som aldrig blivit bekräftat av Google, men de innehar ett patent som tillåter människor att manuellt påverka en webbplats placering i sökmotorresultaten.

En anledning till detta kan vara att de vill kunna undersöka och straffa webbplatser som man misstänker använder otillåtna metoder för att förbättra sina placeringar.

Tips! Se till att sköta din sökmotoroptimering på rätt sätt. Använd inte metoder såsom PBN eller andra metoder som kan göra att din webbplats blir manuellt undersökt och möjligtvis straffad.

Faktor 49: Kategorier

Hur du bygger upp dina kategorier är något som kan hjälpa eller stjälpa dina placeringar i Google och andra sökmotorer. Dina kategorier och dess innehåll tolkas nämligen som en relevanssignal.

Sökmotorerna gillar kategorier med bra struktur och relevant innehåll, medan de straffar kategorier som innehåller orelevant innehåll.

Exempelvis: Du driver en e-handel som säljer heminredning. Istället för att göra en enda kategori som heter ”heminredning” och samla alla produkter i denna kategori, vill du skapa olika kategorier för olika produkttyper.

Du skapar bland annat en kategori som heter ”fåtöljer” och samlar alla fåtöljer i denna kategori. Sedan skapar du en annan kategori som heter ”skrivbordslampor” och samlar alla skrivbordslampor i denna kategori.

Detta gör att du skapar kategorier som endast innehåller mycket relevanta sidor. Något som kan förbättra dina placeringar i sökmotorerna.

Faktor 50: Taggar

Taggar är något som är unikt för WordPress. WordPress är från grunden ett bloggverktyg. Taggar gör det kort och gott möjligt att gruppera/koppla ihop relevant innehåll med varandra. Detta är något som kan ge dig ett lyft i sökmotorerna.

Tips: Ifall du använder dig utav WordPress taggar, se till att inte överanvända dem. Detta kan nämligen försämra dina placeringar.

Faktor 51: Nyckelord i URL

Att placera ett nyckelord i din URL är något som kan tolkas som en relevanssignal av Google och andra sökmotorer. Kort och gott är det något som kan förbättra dina placeringar i sökmotorresultaten.

Exempel: Du har precis skrivit ett blogginlägg som handlar om ”det bästa hundgodiset på marknaden”. Det nyckelord som du vill få en bra placering på är hundgodis och du bör därför se till att få med det i din URL.

Faktor 52: URL följd

Vi har tidigare nämnt ett par olika faktorer i din URL som påverkar dina placeringar i sökmotorerna. Ytterligare en faktor som kan påverka dina placeringar är URL följden.

Som vi nämnde tidigare i vår guide så är det viktigt att strukturera dina kategorier på ett bra sätt och se till att de innehåller relevant innehåll. Ifall du dessutom inkluderar dessa kategorier i din URL, kan det också hjälpa dig att förbättra dina placeringar i Google och andra sökmotorer. Detta eftersom det kan göra det enklare för dem att tolka vad din sida handlar om.

Faktor 53: Referenser och källor

När du skriver nytt innehåll till din sida kan det vara bra att referera till olika källor. Genom att göra detta kan Google och andra sökmotorer tolka det som ett tecken på kvalitet, vilket i slutändan kan göra att dina placeringar förbättras.

Kommer du ihåg när vi tidigare pratade om domäner med bra auktoritet? När du refererar till olika källor kan det vara en fördel att hänvisa till en pålitlig och populär webbplats med relevant innehåll. Exempelvis Wikipedia eller andra informativa webbplatser med bra auktoritet.

Google förnekar dock att man använder sig utav referenser och källor som en rankningsfaktor.

Faktor 54: Punktlistor och sifferlistor

När du producerar nytt innehåll till din sida är det lätt att du slutar upp med långa textstycken som inte är särskilt användarvänliga. Speciellt ifall du skriver längre texter.

För att enkelt bryta upp innehållet och göra det mer användarvänligt, kan du med fördel använda dig utav punktlistor eller sifferlistor. Google är troligtvis eniga om detta och kan föredra texter som innehåller punktlistor eller sifferlistor.

Exempel på hur du kan använda punktlistor:

I denna guide kommer vi att gå igenom följande ämnen:

• Ämne 1
• Ämne 2
• Ämne 3

Exempel på hur du kan använda sifferlistor:

I denna guide kommer vi att gå igenom följande ämnen:

1. Ämne 1
2. Ämne 2
3. Ämne 3

Faktor 55: Prioritering sidkarta

I en sidkarta kan man prioritera olika sidor efter dess viktighet. Om oss sidan kanske inte är lika viktigt som din produkt eller tjänste-sida. Detta kan man prioritera i en sidkarta och det gör det även enklare för sökmotorer att förstå vilka sidor de ska titta extra på.

Tips: Ha både hängslen och livrem – vi rekommenderar både HTML-sidkarta och XML-sidkarta.

Tycker du terminologin är svår och besvärlig? Besök vår inlägg om SEO.

Faktor 56: Kvantitet utgående länkar

Vi har tidigare berättat hur viktigt det är att din webbplats innehåller utgående länkar av hög kvalitet. Det är dock också viktigt att tänka på hur många utgående länkar den innehåller.

Många får för sig att de kommer att förbättra sina placeringar bara genom att fylla sitt innehåll med högkvalitativa utgående länkar. Något som i själva verket kan försämra dina placeringar…

Fokusera istället på kvalitet över kvantitet. Det vill säga färre fast mer högkvalitativa och relevanta länkar.

Tips! Det finns ingen magisk formel (eller!?) som berättar hur många utgående länkar du ska använda i ditt innehåll. Vanligtvis brukar 2-3 utgående länkar vara lagom, men det beror självklart på hur långa eller korta dina texter är.

Faktor 57: Kvantitet sekundära nyckelord

Vid det här laget borde du vara väl informerad om hur viktigt det är att rikta in sig på rätt nyckelord när du optimerar din webbplats. Det räcker dock inte med att bara rikta in sig på rätt nyckelord. Du måste även välja rätt antal.

De flesta som försöker att optimera sin webbplats, riktar vanligtvis in sig på ett enda nyckelord och hoppas att det kommer hjälpa dem att täcka allt som de gör eller säljer. Detta är många gånger ett stort misstag eftersom det vanligtvis är ett brett nyckelord med stor konkurrens. Något som gör det svårt att uppnå den position man önskar.

Samtidigt är det inte bra att inrikta sig på allt för många nyckelord heller. Hur många nyckelord man bör rikta in sig på råder det delade meningar om. Vi rekommenderar dock 3-5 stycken.

Tips! Hitta ett nyckelord och undersök sedan relaterade sökningar på Google. Detta kan hjälpa dig att hitta väldigt specifika nyckelordsfraser.

Faktor 58: Ålder

Hur passar ny eller gammal din webbsida är kan vara en avgörande faktor när sökmotorerna avgör din placering. Vanligtvis föredrar Google och andra sökmotorer nytt och fräscht innehåll. Trots detta kan dock en äldre webbsida som uppdateras regelbundet få en bättre placering än en ny.

Faktor 59: Användarvänlig

Visste du att en användarvänlig layout kan hjälpa dig att ranka högre i sökmotorerna?

Tro det eller ej men en användarvänlig layout kan hjälpa din webbplats att få bättre placeringar. Det räcker dock inte med att enbart göra en användarvänlig sida för antingen användarna eller sökmotorerna. Din layout måste vara användarvänliga för båda två.

Faktor 60: Parkerad domän

I december 2011 gick Google ut och meddelade att de introducerat en ny algoritm som automatiskt upptäcker parkerade domäner. Anledningen till att man införde denna algoritm var att man ansåg att parkerade domäner innehåller väldigt lite unikt innehåll, samt att de oftast är fyllda med enbart annonser. De avslutar sedan sitt uttalande genom att säga ”In most cases, we prefer not to show them.”

Detta betyder kort och gott att parkerade domäner har mindre chans att synas i sökresultaten.

Faktor 61: Innehåll ger insikter

Som vi nämnt tidigare så framgår det i Googles riktlinjer att de föredrar webbplatser med unikt innehåll som ger värde till användarna. I deras riktlinjer framgår det dessutom att detta är extra viktigt för affiliatesajter.

Google anser nämligen att de flesta affiliatesajter innehåller en stor andel länkar, samt innehåll som är kopierat från originalsidan. Detta kan påverka dina placeringar i sökresultaten negativt, eftersom Google och andra sökmotorer kan anse att du inte förser användarna med något värde.

Tips! Skriv alltid unikt innehåll som ger värde till användarna. Detta kommer mest troligt att förbättra dina placeringar eftersom innehållet även ger insikt om vad din webbplats handlar om för sökmotorerna.

Kapitel 3: Faktorer på webbplatsen

Faktor 62: Innehåll ger insikter

Nu vänder vi blad och blickar fram mot nästa kapitel som handlar om webbplatsen istället webbsidan. För oss är en webbplats själva webbplatsen och webbsidan är en delsida av en webbplats.

Innan vi går vidare så handlar även den här faktorn om samma ämne som tidigare – vilket innebär ”innehåll ger insikter”. Att ha unikt och bra innehåll är bra för en webbsidas skull, men det är även en fördel för hela webbplatsen om webbsidorna innehåller unikt och bra innehåll.

Bra innehåll gör nämligen att besökaren stannar längre och detta är en viktig framtida ranknings-faktor som vi kommer ta upp. Håll ut. 🙂

Faktor 63: Möjlighet att ta kontakt

Du håller troligtvis med mig när jag säger att en webbplats med kontaktuppgifter känns mer trovärdig.

Därför är det inte konstigt att Google och andra sökmotorer använder kontaktuppgifter som en rankningsfaktor. I Googles dokument med riktlinjer framgår det nämligen att de föredrar webbplatser med ”en lämplig mängd kontaktuppgifter”.

Tips! Ifall dina kontaktuppgifter på webbplatsen matchar din WhoIs, kan detta troligtvis ge dig en extra skjuts.

Faktor 64: Trovärdig domän

Hur pass trovärdig din domän är har en enorm inverkan på vilken placering du får i sökresultaten. Faktum är att domänförtroende, eller Trustrank, är en utav de viktigaste rankningsfaktorerna.

Så hur fungerar då Trustrank? Hur pass bra Trustrank du har (trovärdighet) beror på hur många länkar du har från andra trovärdiga webbplatser.

Tips! Det bästa sättet att få länkar från mycket trovärdiga webbplatser är att skriva unikt och informativt innehåll som folk vill dela med sig utav.

Faktor 65: Uppbyggnad

Hur pass bra du har strukturerat och byggt upp din webbplats kan göra stor skillnad för dina resultat i sökmotorerna. En bra uppbyggnad ska tilltala både användarna och sökmotorerna. Om du tänker på det så är det väldigt logiskt.

En webbplats som är enkel att navigera ökar mest troligt chansen för en positiv användarupplevelse, vilket gör att användarna stannar längre. Det gör det dessutom enklare för Google och andra sökmotorer att indexera webbplatsen.

Faktor 66: Uppdateringar

Hur ofta du uppdaterar din webbplats kan avgöra hur pass bra du rankar i sökresultaten. Mer specifikt hur ofta du uppdaterar den med nytt innehåll.
Webbplatser som regelbundet uppdateras med nytt och unikt innehåll har nämligen en större chans att få bättre placeringar i sökresultaten.

Tips! Ett bra sätt att regelbundet kunna uppdatera din webbplats är att introducera en blogg som du fyller med unikt innehåll som ger värde till dina användare.

Faktor 67: Antal webbsidor

Kommer du ihåg när vi tidigare pratade om hur viktigt det är att strukturera din webbplats på rätt sätt?

När du väl vet hur du vill strukturera och bygga upp din webbplats är det också viktigt att tänka på antalet webbsidor. Undersökningar har nämligen visat att webbplatser med ett större antal webbsidor har upp till 7-12 gånger fler leads, i jämförelse med de som endast har 1-5 sidor.

Tips! Försök att dela in din webbplats i så många specifika webbsidor som möjligt. Driver du exempelvis ett byggföretag som utför många typer av arbeten, tillge varje tjänst en egen sida.

Faktor 68: Lättillgänglig sidkarta

Genom att förse din webbplats med en lättillgänglig sidkarta som gör det enkelt för Google och andra sökmotorer att indexera din sajt, kan du förbättra dina rankningar i sökresultaten.

Faktor 69: Upptid på server

En faktor som de flesta ignorerar när det kommer till sökmotoroptimering, är vikten utav ett trovärdigt webbhotell med bra servrar.

Med bra servrar syftar vi på servrar som inte kraschar eller på något annat sätt kan ställa till med problem som gör att din sida ligger nere. Detta kan nämligen få stora konsekvenser för dina placeringar i sökmotorerna.

Jag vet vad du tänker. Hur kan detta påverka mina placeringar i sökmotorerna?

Om du tänker på det så är det faktiskt ganska logiskt. Google och andra sökmotorer indexerar ständigt din webbplats. Ifall din webbplats ligger nere kommer de inte kunna göra detta, utan försöker igen lite senare. Efter ett flertal misslyckade försök ger dem istället upp och tar bort dig från deras index.

En annan sak som kan hända är att användare ser din webbplats i sökresultaten och väljer att besöka den. Ifall den då är nere så lämnar de istället direkt, vilket (a) ökar din bounce rate, samt (b) gör att de besöker din konkurrents sida istället.

Faktor 70: Geografi server

Var din server befinner sig rent geografiskt kan påverka dina placeringar i sökresultaten. Det råder dock många delade meningar om denna faktor.

Vissa påstår att det är viktigt att din server finns placerad i det land som din webbplats riktar sig mot. Exempelvis ifall du har en webbplats som riktar sig till svenska användare, bör även din server vara lokaliserad i Sverige. Argumentet för detta är att det hjälper din webbplats att verka mer relevant för Google och andra sökmotorer.

Å andra sidan finns det dem som inte alls tror att din servers geografiska plats påverkar placeringarna i sökresultaten. Deras argument är oftast att det enda som spelar roll är serverns hastighet och kvalitet – inte dess plats.

Faktor 71: SSL certifikat

Är din webbplats säkert krypterad enligt HTTPS (SSL certifikat)?

Detta kan nämligen påverka dina placeringar i sökresultaten. Det råder dock delade meningar om detta.

Många påstår att HTTPS ger dig en positiv skjuts i sökmotorerna. Det finns även dem som har sett sina topp 10 placeringar fördubblats efter de flyttat till HTTPS. I augusti 2014 gick även Google ut och bekräftade att man nu använder sig utav HTTPS som en rankningsfaktor. De börjar bland annat med att säga ”säkerhet är högsta prioritet för Google”.

Å andra sidan finns det dem som anser att HTTPS minimalt eller inte alls påverkar dina placeringar i sökresultaten. Det finns även andra sökmotorer, exempelvis Bing, som offentligt sagt att man inte har några planer på att ge webbplatser med HTTPS någon positiv skjuts i sökresultaten.

Personligen tror jag att HTTPS kommer att bli allt viktigare i framtiden och det är lika bra att börja använda sig utav det redan nu.

Faktor 72: Användarvillkor och privata sidor

Genom att förse din webbplats med sidor innehållandes användarvillkor och integritet, kan dina placeringar i sökresultaten förbättras. Detta eftersom det hjälper Google och andra sökmotorer att förstå att din sida är pålitlig.

Faktor 73: Duplicerade metabeskrivningar

Undvik att duplicera dina metabeskrivningar. Detta kan nämligen göra en negativ inverkan på dina placeringar i sökmotorerna. Matt Cutt från Google har bland annat sagt att det är bättre att ha en unik metabeskrivning, eller ingen alls, istället för duplicerade.

Faktor 74: Meny brödsmulor

En breadcrumb meny är en typ av användarvänlig navigering som hjälper användarna att förstå var på webbplatsen de befinner sig. Detta kan vara mycket användbart att använda sig utav på större webbplatser med många sidor.

Det finns även dem som påstår att denna typ av navigering kan förbättra dina placeringar i sökresultaten eftersom det gör det enklare för Google och andra sökmotorer att indexera din webbplats.

Faktor 75: Mobilanpassning

Genom att anpassa din sida för alla typer av enheter såsom datorer, surfplattor och mobiler, kan du förbättra dina placeringar i sökresultaten.

I Googles officiella riktlinjer framgår det bland annat att de rekommenderar att man skapar webbplatser med responsiv design. De har även börjat att bestraffa webbplatser i mobilsök som inte är mobilanpassade.

Faktor 76: Youtube/multimedia

En bild säger mer än 1000 ord brukar det låta, men vad säger då en video. Med hjälp av en video på webbplatsen kan du förse din besökare med snabba och rörliga förklaringar för dina komplexa tjänster. En video gör även att besökare förhoppningsvis stannar lite längre på din webbplats vilket även i sin tur är en positiv signal.

Tips: Vi erbjuder korta animerade reklamfilmer till våra kunder till ett bra pris. Hör av dig om du är i behov av att få ut ett rörligt budskap!

Faktor 77: Användarvänlighet

Hur pass användarvänlig din webbplats är kan faktiskt påverka dina placeringar i sökresultaten. En webbplats som är svår att använda kan nämligen försämra dina placeringar eftersom den mest troligt ökar din bounce rate, samt minskar användarnas tid och antal sidor.

Faktor 78: Google Analytics och Google Search Console

Vissa påstår att du genom att installera Google Analytics och Google Search Console kan göra det enklare för sökmotorerna att indexera din webbplats. Något som kan ge dig ett positivt lyft i sökresultaten.

Det finns även dem som tror att dessa verktyg direkt kan påverka din rankning i Google eftersom de förser Google med mer data. Exempelvis kan det ge mer exakt information om bounce rate.

Vår tanke: Vi tror på uppföljning av digital marknadsföring och det är så vi kan ta affärsmässiga beslut till våra kunder. Har ni installerat Google Analytics och Google Search Console?

Faktor 79: Recensioner

Hur andra uppfattar dina varor eller tjänster kan påverka dina placeringar i Google och andra sökmotorer.

I december 2010 publicerade Google ett blogginlägg med titeln ”Being bad to your customers is bad for business”. I detta blogginlägg berättade man att man infört en ny algoritm som bestraffar webbplatser med många negativa recensioner (på nätet). Något som också kan betyda att de belönar webbplatser med bra recensioner.

Recensionswebbplatser såsom Yelp spelar troligtvis en stor roll i denna algoritm.

Kapitel 4: Faktorer för externa länkar

Faktor 80: Ålder

Kul att du hänger med i vår SEO-guide. Hoppas du tycker om innehållet och att det ger värdefulla insikter.

Vi har tidigare i denna guide pratat om faktorer på domänen och webbplatsen som påverkar dina placeringar i sökmotorerna. Nu tänkte vi fortsätta med faktorer för externa länkar.

Vad är nu en extern länk?

Det är helt enkelt en annan webbplats som skapar en länk som pekar in till din webbplats. Detta kallas för en extern länk och det är en viktig faktor som avgör din position i sökmotorerna.

Ifall du får externa länkar från äldre domäner, är dessa vanligtvis mer kraftfulla i jämförelse med helt nya domäner

Tips: Kolla med dina samarbetspartners och kunder om de kan tänka sig att länka in till er webbplats. Tänk dock på att om ni länkar tillbaka så blir det ett länkutbyte och det är inte lika positivt eftersom många har utnyttjat detta.

Faktor 81: Antal länkar till root-domänen

Antalet externa länkar från root-domäner är en utav Googles viktigaste rankningsfaktorer. Ifall du inte är familjär med termen root-domän så kommer här en kort förklaring:

En root-domän är kort och gott en unik webbplats. Exempelvis om en och samma webbplats länkar till dig 2 gånger, räknas detta som 2 länkar från 1 root-domän. Antalet länkar från root-domäner väger tyngre än antalet länkar till en webbsida eller webbplats.

Faktor 82: Antal länkar C-Class IP-nummer

Externa länkar som kommer ifrån olika C-Class IP-nummer uppleves av sökmotorer som att din webbplats eller webbsida har en bredare länkprofil än om alla länkar skulle ha samma IP-nummer. En sökmotor som t.ex. Google ser olika IP-nummer som olika ägare av webbplatser.

Visste du? Att om din webbplats hostas på något av de större bolagen som Binero eller Loopia så delar ni oftast IP-nummer med hundratals andra?

Faktor 83: Antal av länkande sidor

Här menar vi antalet totala länkar till en domän från en annan unik domän. Om en länk ligger i sidfoten så får man helt enkelt fler länkar från den specifika domänen eftersom sidfoten finns med på alla webbsidor.

Faktor 84: Alt-tagg för bildlänkar

Alt-texten på en bild är motsvarigheten på en ankartext i en html-länk. Alt-texten är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det beskriver bilden som sökmotorerna kan snappa upp.

Har ni optimerat era alt-taggar?

Faktor 85: Länkar .edu eller .gov domäner

Google har bekräftat att de inte ser extra viktiga domäner (TLDs=TopLevelDomains) som en faktor men många anser att de har en betydande effekt. Motsvarigheten till ToplevelDomains i Sverige kan vara; socialdemokraterna.se, rikstaden.se osv.

Faktor 86: Auktoritet länkad sida

Auktoriteten på webbsidan som har en länk till er webbplats är väldigt viktig ur ett SEO-perspektiv. Det är står skillnad att få en länk från en sida som precis startades än från en sida som har funnits i flera år. Auktoritet bygger dock inte enbart på åldern utan det är flera faktorer som avgör auktoriteten.

Faktor 87: Auktoritet länkad domän

Auktoriteten sätts inte enbart ur en länkad sidas auktoritet som föregående faktor utan auktoriteten sätts även på domänen som länkar. En specifik sida på en domän kan t.ex. låg auktoritet men domänen i sig har hög auktoritet.

Faktor 88: Länkar konkurrenter

Externa länkar som konkurrenter får i samma sökresultat på ett visst sökbegrepp är vanligtvis att föredra ifrån andra länkar. Det blir ett bevis på att dessa länkar är bra och det är delvis anledningen till varför de syns på begreppet.

Om man vill attrahera externa länkar kan det därför vara bra att börja här.

Faktor 89: Sociala delningar externa sidor

Beroende på hur mycket sociala delningar en viss webbsida har som länkar till er webbplats kan ha en betydande faktor. Det är helt enkelt bättre att en populär sida som det händer mycket kring länkar in till er än en statisk webbsida.

Har ni en levande eller statisk webbplats? Ibland kan man sväva iväg allt för mycket och glömma mottagaren.

Tips: Tänk inte alltid ur ett SEO-perspektiv. Skriv för användaren som läser så blir det oftast bäst.

Faktor 90: Länkar med dåligt rykte

Är alla externa länkar bra? Tyvärr. De flesta i branschen håller med om att en länkprofil bör inneha kvalité istället för kvantitet. De finns flera SEO-verktyg som kan påvisa om en länk är av sämre kvalité. Om ni är intresserade av vilket kan ni läsa vårt inlägg om SEO-verktyg i Adsights kunskapsbank. Länk här. https://www.adsight.se/seo-verktyg/

Länkprofil? När vi pratar om länkprofil menar vi det totala antalet länkar som pekar till er domän.

Faktor 91: Gästblogg

Om man gästbloggar och skriver ett inlägg så har man ofta en länk längst ner i signaturen till sin webbplats. Man skriver helt enkelt ett inlägg i utbyte mot en extern länk. Att köpa länkar är emot Googles riktlinjer men egentligen köper man även den länken? Vart drar Google gränsen?

En sak som är ”säker” är att en länk i texten är bättre än i en signatur.

Faktor 92: Länkar till startsidan

Att få en länk till startsidan kan vara bättre än att få en länk till en specifik webbsida/undersida. När ni får en länk till startsidan får alla sidor en viss kraft. Men om ni får en länk till en specifik webbsida/undersida får endast sidan kraft.

Tänk er att er webbplats ser ut som ett träd och att startsidan är stammen av trädet. Alla grenar är sidor på er webbplats. Externa länkar skapar en viss kraft till er webbplats vilket i sin tur sprider sig från startsida och till alla undersidor. Därför är interna länkningar också väldigt viktigt.

Faktor 93: No follow länkar

En no follow länk innebär att man sätter en kodsnutt innanför html-länken och talar om för sökmotorer att den här länken går jag inte i god för. Ett no follow attribut ser ut så här:

”hemsidan” rel=”nofollow”>länken till hemsidan.

Vad säger Google? I ett uttalande så beskriver Google ärendet att de inte vanligtvis följer no follow länkar. Uttalandet skapar en viss underbyggande ton i att de faktiskt kikar på detta. Vad tycker du?

Faktor 94: Sponsrade länkar och ord runt en länk

Externa länkar som ligger under en titel som; Partners, våra samarbetspartners kan ha en mindre bra effekt. Google vill att en webbsida eller webbplats ska få naturliga länkar genom bra innehåll och att endast vara en partner eller att vara en samarbetspartner gör det inte naturligt.

Faktor 95: Kontextuella länkar

Motsvarigheten till föregående faktor där sponsrade länkar kan ha en mindre bra effekt så har kontextuella länkar en bra effekt. Med kontextuella länkar med vi med en länk i ett textinnehåll. Exempelvis i en artikel eller genom en nyhet.

Faktor 96: Orimligt många 301-omdirigeringar

Som titeln så innebär faktor 96 att orimligt många omdirigerar kan ha en sämre eller ingen effekt.

Visste du? För en tid sedan gick Google ut med att omdirigerar får 100% av kraften vilket är positivt om man t.ex. byter varumärke och därmed även ett domännamn. Tidigare fick man bara tillgodoräkna en viss kraft i en omdirigering.

Faktor 97: Ankartext extern länk

Ankartexten är den beskrivande texten som är markerad som länk. Kan vara klicka ”här”. Besök deras ”hemsida” osv. Ankartexten har länge varit en välkänd optimeringsmetod och där man arbetade med exaktmatchade ankartexter på det sökordet som man ville synas på. T.ex. Läs mer om ”SEO” om man vill synas på ordet SEO. Metoden har missbrukats mycket genom åren så man måste vara försiktig när man optimerar ankartexter. Detta går även att göra på liknande sätt för en intern länk.

Faktor 98: Ankartext intern länk

Som vi snuddade på i föregående faktor så kan ankartexten i en intern länk vara minst lika viktigt som i en ankartext för en extern länk. Ordet beskriver helt enkelt vart man hamnar härnäst.

Faktor 99: Titel länkar

En annan faktor är titeln i den externa länken. Om du för muspekaren över en länk så poppar det upp en ruta med en text. Detta är titeln på den externa länken. Det är en liten faktor men många menar på att det kan vara en signal som kan vara positiv.

Faktor 100: Vilken typ och land som den pekande domänen kommer ifrån

Om man har en .com domän så är det bättre om länkprofilen har majoriteten .com adresser pekat in till webbplatsen. Samma sak gäller för en .se domän. Då är det helt enkelt mer logiskt att man får externa länkar från en svensk domän.

 

Fortsättning och uppdateringar kommer löpande… Senast uppdaterad 2018-04-11.

Dela