juni 28, 2017

GSP

GSP står för Gmail Sponsored Promotions och är ett annonsutrymme som Google har skapat i e-postklienten Gmail. Även om det är ett relativt nytt annonsformat för många marknadsförare så kom GSP ut redan i början av 2015.

När vi skapar framgångsrika GSP-annonser så handlar allt om kreativiteten. Vi tycker GSP är effektivt om man arbetar på rätt sätt.

Det finns många fördelar med GSP annonsering och en av många är att marknadsföringskanalen är relativt prisvärd. Att säga att en marknadsföringskanal är prisvärd är väl lite som att skjuta sig själv i foten. Vi förutsätter att ni mäter alla marknadsföringsinsatser med ett digitalt analysverktyg som Google Analytics när ni analyserar era marknadsföringskanaler.

Format och inriktning på GSP

Annonsformatet i en GSP annons är en bild och en preview-text. Därför gäller det att skruva upp kreativiteten och locka båda med en bild och en text. En sak som är svår att lyckas med när det gäller displayannonsering och GSP annonsering är att pricka rätt målgrupp. Det är inte som med sökordsannonsering eller sökmotoroptimering där en potentiell kund söker efter er vara eller tjänst. Här kollar den potentiella kunden sin mejl och har inte en tanke på dina tjänster eller varor.

Några inriktningar som är möjliga:

• Fokusera på din domän. Det gör det möjlighet att nå potentiella kunder som inte har öppnat era mejl.
• Fokusera på konkurrenters domäner. Om en potentiell kund exempelvis får mejl ifrån ett tågföretag som MTR Express kan SJ gå in och sponsra sitt erbjudande i den potentiella kundens inkorg.
• Andra domäner som kan vara lockande. Om ni identifierat er målgrupp till att personen ofta shoppar skor på Zalando så går det annonsera i GSP på just detta.

Tips: För att effektivisera din GSP annons kan ni även utesluta en geografi som inte är intressant. 

Tveka inte att ta kontakt med oss om du behöver hjälp att komma igång med annonsering i Gmail. Ibland kan det vara skönt att prata med en människa istället för att traggla sig igenom en lång guide.

Meny Sökordsannonsering

 Google Adwords
Bing Ads
Google Shopping
Displayannonsering
›GSP

Vad är GSP?

GSP är ett annonsformat som är skapat av Google och annonserna syns i Gmail.

Intresserad av att få hjälp? Klicka dig vidare till vår kontaktsida.

Kontaktpersoner

Alfons Passgård
+46 73 089 96 20
alfons@adsight.se