Därför bör du undvika billig sökmotoroptimering
Betygsätt inlägget

Billiga saker är härligt och gratis är gott, men stämmer alltid det? I det här inlägget går vi igenom varför du ska undvika billig sökmotoroptimering och ger dig varningssignalerna som du ska ha med dig i bakfickan vart du än går. Men vi har även ett tips till dig som vill komma billigt undan, trots våra rekommendationer.

PS! Är du ny inom området, kan du börja med att läsa vår nybörjarguide om sökmotoroptimering (SEO).

Varningssignal 1 – för lågt arvode

Är det verkligen prisvärt att anlita en byrå med ett lågt arvode? Om man har ett litet eller stort företag, det spelar egentligen mindre roll – om du vill få riktigt bra effekt av din sökmotoroptimering tar det både tid och resurser. Detta resulterar oftast i ökade kostnader, om du inte kan göra delar av momenten själv vill säga.

Tips: Om du saknar en marknadsföringsbudget kan du även utbilda dig i form av kurser. Varför inte gå någon av våra utbildningar? Perfekt för dig som vill sköta delar själv och ta del av en billig sökmotoroptimering. Eller så kan du skriva upp dig på vårt nyhetsbrev som kommer var tredje dag, där vi sammanlagt går igenom 195 rankningsfaktorer som avgör din position i sökmotorerna.

Självklart går det göra enklare insatser för ett mindre arvode men då är det viktigt att du som köpare förstår vad det kommer innebära för dig och för ditt företag. Innan du börjar frågestunden med konsulten eller byrån kan du passa på att fråga dig själv vad som är viktigt för dig.

Vill du:

  • Få det billigaste priset eller det bästa resultatet?
  • Få bra positioner på sökmotorer?
  • Få mer organisk trafik?
  • Få mer kunder?
  • Ha en leverantör som inte strular – resultat är inte så viktigt för mig

När du nu kommer tillbaka till dina frågor som du ska ställa till konsulten eller byrån kan du använda dessa som en bra grund:

  • Vilka insatser kommer göras inledningsvis och löpande?
  • Hur mycket tid lägger ni ner på mitt företag per månad?
  • Vilket resultat kan jag förvänta mig?

Efter att du fått svar på dina frågor kan du åter igen ställa en fråga till dig själv. Kommer jag verkligen få mer kunder om en extern konsult lägger ner 1-2h månad? Kan de vända på mitt företag och förse mig med kontaktförfrågningar som flödar in?

Vill du ta din marknadsföring till en ny nivå? Låt oss starta en dialog.

Varningssignal 2 – för högt arvode

Ett högt arvode är inte billigt men de finns de byråer som utnyttjar billig sökmotoroptimering till sin fördel. Vi lever i landet lagom och ett för högt arvode kan innebära en varningssignal. Vi vill ha ett lagom bra arvode. Inget som sticker ut. Det finns flera anledningar till varför man ska tänka till en extra gång om konsulten eller byrån tar ett för högt arvode. Får man inte vad man betalar för? Inte alltid.

Om du stöter på en byrå som ger ett högt arvode kan du ställa följande frågeställningar:

  • Vilka insatser kommer göras inledningsvis och löpande?
  • Hur mycket tid lägger ni ner på mitt företag per månad?
  • Vilket resultat kan jag förvänta mig?

När du har fått svar på den sista frågan – ”vilket resultat kan jag förvänta mig” så kan du även göra en liten egen uträkning. Arvodet som konsulten kommer debitera är 100 000 kr / mån. Konsulten kanske säger att ni kan förvänta er att ni ska ligga på top10 på ett 20-tal sökord. Vad säger det dig egentligen? Här är det väldigt svårt för dig att göra någon form av uträkning eller estimera om investeringen kan räknas hem. Om konsulten eller byrån istället svarar: du kan förvänta dig att vi kommer öka den organiska trafiken med 20 % på 12 mån. Då blir det genast mer intressant och konkret!

Nu kan du börja räkna och se om du kan räkna hem investeringen:

Låt säga att du har 400st organiska besökare/mån idag och du får ungefär 4st kontaktförfrågningar/mån från den organiska trafiken. Om konsulten eller byrån ökar din organiska trafik efter 12mån med 20% skulle det innebära att du ökar din organiska trafik med 80st besökare/mån. Sannolikt ökar även kontaktförfrågningarna med 20% och det innebär då att du får knappt 5st kontaktförfrågningar/mån istället för 4st kontaktförfrågningar/mån.

Okej. Eftersom resultatet ska förväntas efter 12mån så innebär det att du har investerat 1 200 000 kr och fått 80st extra besökare och 1st mer person som gör en kontaktförfrågan. Detta är inte billigt.

Om du ska räkna hem den investeringen ska du har en riktigt hög marginal på din tjänst eller produkt. Du ska dessutom stänga affären från den extra kontaktförfrågan som du fått.

Du kan också använda ett annat bra räkneexempel för att kontrollera ifall ett arvode är för högt eller inte. Vad skulle det kosta att köpa in den här trafiken via Google Ads? Säg att klickkostnaden skulle vara 10kr/klick, då innebär det att kalaset kostar 800 kr istället för 1 200 000 kr.

Om man däremot hamnar rätt i arvodet så kan optimeringen bli riktigt framgångsrik för dig och det kan konkurrera ut Google Ads. Eller varför inte jobba kombinerat? Vi har flera kunder där våra insatser skulle kostat 120-150 000kr/mån att köpa in via Google Ads (Google Adwords) men där vi tagit runt 10 000kr/mån i arvode.

Varningssignal 3 – Inga referenser

Det är kul med hungriga personer som vill leverera resultat, men nöj dig inte med det. Speciellt om priset på deras tjänster är billiga. Fråga efter ett case. Eller varför inte flera case. Vår byrå är inne på vårt fjärde år och vi har under tiden samlat på oss massvis med kundcase. Intresserad av att se hur vi hjälpt andra företag öka sin organiska trafik med 729 % och dessutom ökat intäkterna med 329%? Skicka ett mejl till info@adsight.se så återkommer vi.

Bra frågor som jag tycker ett bra case ska innehålla och svara på är:

  • Bakgrund av företaget, har de testat någon annan byrå tidigare? Varför har de valt byrån som hjälper dem nu
  • Vilken tjänst har företaget köpt?
  • Utfall. Vad har hänt efter samarbetet startade?
  • Ett utlåtande från kunden som berättar kort om samarbetet

Om du har fått svar på ovan så har en bra grund att stå på och kan bilda dig en bra uppfattning!

Varningssignal 4 – Inget resultat

Nu har vi tagit upp flera varningssignaler på hur du kan undvika billig sökmotoroptimering när du ska påbörja ett samarbete. Om du nu redan samarbetar med en byrå som hjälper dig med sökmotoroptimering så är den största varningssignalen av dem alla – uteblivit resultat. Det spelar ingen roll om du betalar ett litet arvode eller inte, billigt eller dyrt. Om resultatet uteblir så blir det riktigt dyrt och det är verkligen inte billigt.

Flera av företagen som jag kommer i kontakt med är nöjda med deras nuvarande samarbetspartner vid det inledande samtalet, men vad är de egentligen nöjda med? När jag får se data i Google Analytics så har inte den organiska trafiken ökat under alla de åren som de haft en konsult eller byrå för sökmotoroptimering. Vad är det då för vits att anlita en byrå?

Intresserad av att utvärdera din nuvarande leverantör? Vi gör det på 5 min och du får ett klart och tydligt resultat om du har en bra samarbetspartner eller inte. Skicka ett mejl till info@adsight.se eller ring oss på 08-6110071 så hjälper vi dig.

Skriv ut varningssignalerna och använd dem. Använd dem både för ett inledande samarbete eller för att utvärdera en befintlig samarbetspartner.

Dela