För att uppnå en digital närvaro och nå ut med sitt budskap till rätt målgrupp, krävs det att man konstruerat en tydlig digital strategi. I denna artikel tänkte jag därför berätta mer om hur du kan planera dina insatser i cyberrymden.

Behöver du vår hjälp?

Vi vet hur du kan få fler besökare till din webbplats som resulterar i nya kunder.

 

Varför måste man synas på nätet?

För att förstå varför man måste skapa en digital strategi, måste man först begripa varför man måste vara synlig på nätet överhuvudtaget. Nedan har jag därför samlat intressant statistik som talar sitt tydliga språk:

  • Mer än 5 miljoner svenskar kollar Facebook dagligen.
  • Bara på Google görs det över 55 miljoner sökningar varje dag.
  • 90% av ungdomarna mellan 12–15 år kollar på Youtube dagligen.
  • Den genomsnittliga svensken spenderar mer än en timma om dagen på sociala medier.
  • I princip samtliga individer i åldrarna 12–65 år använder internet.

Om dessa siffror inte får dig att inse hur viktigt det är att synas på nätet, vet jag inte vad som gör det.

Checklista metataggar

Vikten av en digital strategi

Nu när du har en bättre förståelse för varför det är viktigt att synas på nätet, tänkte jag reda ut varför man bör ha en tydlig strategi för detta. Låt mig förklara det hela med ett exempel:

Du har hört att det är hälsosamt att träna och beger dig därför till gymmet. Eftersom du aldrig har varit där så vet du inte riktigt hur skivstången ska lyftas eller hur maskinerna fungerar. Du gör några halvdana försök men vet inte om det ger någon effekt. För att uppnå önskade resultat måste du därför lära dig hur allt fungerar, arbeta hårt och framförallt göra det på rätt sätt. Det räcker inte med att bara befinna dig på gymmet.

Samma sak gäller på internet. För att skapa en digital närvaro och uppnå dina mål gäller det att förstå vilka kanaler som finns, vilken målgrupp som använder respektive kanal och hur du når ut i dessa på bästa sätt.

Så tar du fram en digital strategi

Vid detta skede brukar polletten hos de flesta ha trillat ner. Man förstår varför man måste synas på nätet och varför man behöver en strategi för detta. Det enda man inte vet är hur man faktiskt gör det. Låt mig därför reda ut hur du tar fram din första digitala strategi:

Börja med målsättningen

För att veta om din strategi blivit lyckad eller inte måste det finnas en målsättning. Börja därför med att fundera på vad du vill uppnå med din digitala närvaro? Är det att:

  • Få fler kunder att lämna en kontaktförfrågan via er webbplats?
  • Stärka varumärket och förtroendet hos kunderna?
  • Öka kännedomen kring er verksamhet, produkter eller tjänster?
  • Attrahera nya stjärnor till er organisation?
  • Öka antalet försäljningar?

Definiera din målgrupp

När du väl har ett syfte med din strategi och närvaro på nätet, är det dags att fundera på vem du vill nå ut till? Vem eller vilka tillhör din primära målgrupp? Är det:

  • Nyblivna föräldrar?
  • Sportintresserade män över 30 år?
  • Ungdomar som är intresserade av Battle Royale spel?
  • Modeintresserade tjejer mellan 15–20 år?
  • Miljömedvetna kvinnor i 40-årsåldern?

Välj en eller flera lämpliga kanaler

Att nå ut till din målgrupp kan göra via en mängd olika kanaler. Till de allra vanligaste hör bland annat:

  • Sökmotorer
  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Youtube

Vilken eller vilka av dessa du ska välja beror helt enkelt på din målgrupp. Du måste därför undersöka vilka kanaler som tilltalar just din publik. Nedan har jag därför sammanställt statistik från Svenskarna och Internet 2018, vilket ger dig en tydlig bild om hur användandet ser ut i de olika kanalerna.

Facebook

Facebook statistik

Instagram

Instagram statistik

Snapchat

Snapchat statistik

Twitter

Twitter statistik

LinkedIn

Linkedin statistik

Youtube

Youtube statistik

För att fördjupa dina kunskaper om de olika kanalerna, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel ”Så väljer du rätt marknadsföringskanaler”.

Välj tillvägagångssätt

När du väl vet vilka kanaler som tilltalar din målgrupp, är det dags att fundera på vilken metod du ska använda för att nå dem? Ska du exempelvis arbeta med:

Mät dina insatser

Att kunna mäta resultatet av dina insatser är viktigt för att se vad som bra fungerar bra respektive mindre bra. Hur du gör detta varierar beroende på vad du har får målsättning och vilken eller vilka marknadsföringskanaler du har valt.

För att ge några exempel kan du däremot mäta:

  • Antalet besökare på din webbplats
  • Räckvidden på Facebookinlägg
  • Antalet köp på din webbplats
  • Antalet kontaktförfrågningar på din webbplats
  • Antalet delningar på Facebook

Avslutningsvis

Där har du det – en komplett guide om hur du skapar din första digitala strategi. Om du behöver hjälp med att uppnå en digital närvaro, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på direkt 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Behöver du vår hjälp?

Vi vet hur du kan få fler besökare till din webbplats som resulterar i nya kunder.

 

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå