Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Att navigera i den digitala djungeln kan vara svårt. Att välja rätt digitala marknadsföringskanaler är ännu svårare. I denna artikel tänkte jag därför berätta mer om de olika kanaler som finns, samt hur du går tillväga för att välja rätt kanal för just din verksamhet! 

Börja med att definiera dina mål

När det kommer till digital marknadsföring är det viktigt att definiera tydliga mål. Med andra ord vad man vill uppnå med sina insatser. Oftast sätter man också upp nyckeltal, så kallade KPI:er, för att kunna mäta ifall insatserna varit lyckade eller inte.

Till de allra vanligaste målen hör: 

  • Ökad räckvidd
  • Ökad trafik
  • Ökat engagemang
  • Ökad försäljning

Ta reda på vilka kanaler som finns

När du väl har definierat ett eller flera tydliga mål, är det dags att ta reda på vilka marknadsföringskanaler som finns. Det är också viktigt att undersöka vilka kanaler som är bäst lämpade för att uppnå dina mål.

Till de allra vanligaste digitala kanalerna hör: 

Sökmotorer

Det finns en mängd olika sökmotorer på marknaden. Till den mest använda och kändaste hör dock Google. En kanal som är oerhört effektiv oavsett vilken eller vilka mål du vill uppnå.

För att synas på Google går det att arbeta på en mängd olika sätt. Bland annat kan du arbeta med gammal hederlig sökmotoroptimering (SEO), lokal SEO (Google My Business) samt sökmarknadsföring (SEM).

Förutsatt att du inte tar hjälp av ett SEO-företag är de två förstnämnda metoderna gratis, medan den sistnämnda kostar pengar. Med sökmarknadsföring betalar du helt enkelt för att få en annons att synas på olika sökord.

Facebook

En annan gigant när det kommer till sociala medier är Facebook. För att marknadsföra dig på denna plattform kan du dels skapa en företagssida och dela med dig av engagerande innehåll. Något som är helt kostnadsfritt.

Du har däremot också möjlighet att annonsera på Facebook, vilket har ökat i popularitet under de senaste åren. Speciellt eftersom man nyligen genomfört algoritmförändringar som missgynnar företags vanliga uppdateringar.

Missa inte vår tidigare artikel där vi berättar hur ditt företag kan få fler följare på Facebook.

Instagram 

Ytterligare en populär marknadsföringskanal är Instagram. Precis som på Facebook har du möjlighet att dela med dig av engagerande innehåll som har potential att driva både ökad räckvidd, engagemang, trafik och försäljning.

Du har dessutom möjlighet att annonsera på Instagram vilket är både enkelt och effektivt. Inte minst om du vill nå en yngre målgrupp, men mer om det senare.

Snapchat

Snapchat har historiskt sett inte varit särskilt populärt ur ett marknadsföringsperspektiv. Mycket på grund av att det varit en meddelandeplattform som använts för att kommunicera med vänner. Detta förändrades dock när man för ett antal år sedan introducerade annonser på plattformen.

Att annonsera på Snapchat är bäst lämpat för dig som vill se en ökad räckvidd och exponering av ditt varumärke.

Twitter 

Likt Facebook och Instagram kan du synas på Twitter genom att dela med dig av engagerande innehåll samt delta i heta diskussioner. Du har dessutom chans att annonsera på plattformen.

LinkedIn

Genom att skapa en egen företagssida på LinkedIn kan du dela med dig av inlägg, nätverka med andra näringsidkare eller potentiella kunder, samt annonsera. Var dock medveten om att annonsering på denna plattform brukar vara väldigt kostsamt.

Youtube 

På det sociala nätverket Youtube har du möjlighet att skapa en egen kanal där du kan lägga upp filmklipp. Vill du inte lägga ner den tid och energi som krävs för att skapa dessa videor, kan du istället skapa ett Google Ads konto för att sedan ägna dig åt Youtube annonsering.

Nyhetssajter  

För att synas på traditionella nyhetssajter kan du antingen ägna dig åt lika traditionellt PR-arbete eller också betala för att synas på så kallade native-annonser. Perfekt för att öka såväl räckvidd som försäljning.

Bloggar

Om det finns en eller flera populära bloggar inom din nisch, kan det vara fördelaktigt att synas på dessa. Något som antingen kan göras via gästinlägg, displayannonsering eller så kallade influencer-samarbeten. Självklart kan du även göra som oss på Adsight och driva din egen blogg!

Podcasts 

Sist men inte minst kan du även synas, eller rättare sagt höras, på olika podcasts. Något som är möjligt via annonsering eller eget deltagande. Har du både tid och energi kan du även skapa din egen podcast.

Undersök vilka kanaler som tilltalar din målgrupp

Efter att ha definierat tydliga mål och undersökt vilka olika marknadsföringskanaler som finns, är det dags att ta reda på var din målgrupp befinner sig. Något som kan göras på en mängd olika sätt.

Till de allra vanligaste metoderna hör:

  • Marknadsundersökningar
  • Att läsa Svenskarna och internet
  • Att läsa E-barometern

För att spara dig värdefull tid har jag nedan redogjort för vilka målgrupper som föredrar vilka kanaler:

Sökmotorer

Sökmotorer tilltalar i princip samtliga målgrupper. Här gäller det främst att genomföra en nyanserad sökordsanalys för att hitta vilka sökord/nyckelord som just din målgrupp söker efter.

Något som stöds av E-barometerns senaste årsrapport, i vilken 73% av de tillfrågade uppgav att Google är deras viktigaste källa inför ett köp på nätet. Även för informationssökande är denna kanal överlägset störst.

Google statistik

Facebook

Enligt statistik från Svenskarna och internet 2018 använder över hälften i alla åldrar Facebook. Störst är dock användandet bland 16–25 åringarna. Vill du nå denna målgrupp är således detta rätt plattform för dig.

Facebook statistik

Instagram

Samma undersökning visar att Instagram är det snabbast växande nätverket och idag är det nästan två tredjedelar som använder tjänsten. Användandet ökar i samtliga åldrar, men är fortfarande populärast bland de yngre.

Instagram statistik

Snapchat

Även meddelandetjänsten Snapchat tilltalar allt fler användare och av de tillfrågade i Svenskarna och internet uppger 23% att de använder tjänsten dagligen. Snapchat har dock svårt att locka till sig äldre användare och är mest populärt bland 12–15 åringarna.

Snapchat statistik

Twitter 

Drygt 22% av internetanvändarna brukar Twitter. Användningen har dock fluktuerat och är inte lika stor som tidigare. På denna plattform utgör unga vuxna den största användargruppen.

Twitter statistik

LinkedIn

Tillväxten på det sociala nätverket LinkedIn har detta år bromsat in. Användningen ligger likt föregående år på 30%. Vanligast med LinkedIn är det bland män mitt i karriären.

Linkedin statistik

Youtube 

Till skillnad från LinkedIns nolltillväxt, har videoplattformen Youtube sett en ökning. Överlag använder hela 87% av internetanvändarna plattformen. Dock tittar samtliga under 25 år på Youtube. Varje dag.

Youtube statistik

Utforma ditt budskap för respektive kanal

När du väl är medveten om vilka kanaler som finns och vilka av dem du ska satsa på, är det dags att utforma ditt budskap för respektive kanal. Olika marknadsföringskanaler kräver nämligen olika angreppssätt.

Bland mycket annat krävs det att du vet hur du når ut i dessa kanaler samt vilka annonsformat och specifikationer som ska användas. För att lära dig mer om hur du utformar ditt budskap för respektive kanal, kan du med fördel kika in min artikel ”Så lyckas du med marknadsföring på internet”.

Vad kostar de olika kanalerna?  

Som tidigare nämnts finns det olika sätt att nå ut i de olika kanalerna. Om du väljer att använda dig av köpt annonsering på exempelvis Google, Facebook, Instagram eller någon av de andra plattformarna, är det viktigt att hålla koll på kostnaderna.

Att hålla koll på kostnaderna är nämligen essentiellt för att säkerställa att du får bästa möjliga avkastning på din investering. Många gånger kan det vara svårt att på förhand veta vad det kostar att nå ut i de olika kanalerna. Detta eftersom annonseringskostnaderna kan variera beroende på dina annonsinställningar.

En del plattformar, däribland Google, ger dig däremot möjlighet att undersöka vad det kan kosta dig att annonsera med sökannonser. För att undersöka detta kan du navigera till Google Ads följt av Verktyg > Sökordsplaneraren:

Navigera till sökordsplaneraren

Klicka därefter på Upptäck nya sökord och skriv in det eller de ord som du vill annonsera på. Därefter kan du bl.a. se hur många sökningar som det i genomsnitts görs på dessa ord samt vad den uppskattade CPC-kostnaden kommer att vara:

Uppskattad CPC-kostnad Google Ads

Allra bäst utfall får du däremot genom att testa dig fram och därefter utvärdera kostnaden och resultat från respektive kanal.

Följ kontinuerligt upp dina insatser 

Att stoppa fingret i vädret och hoppas på det bästa fungerar sällan bra inom digital marknadsföring. Det gäller att hela tiden följa upp och utvärdera sina insatser för att se vad som fungerar, d.v.s. sådant som du ska göra mer av, och det som inte fungerar, d.v.s. sådant som du bör sluta med.

Beroende på vilka kanaler och tillvägagångssätt du väljer att gå vidare med, finns det olika sätt att följa upp insatserna. Såväl Facebook, Instagram och Google erbjuder egna analysverktyg i respektive annonsverktyg.

Ett annat tips är att också tagga upp dina länkar via Googles Campaign URL Builder för att därigenom kunna följa upp insatserna via Google Analytics. Det ger dig alltså ännu större möjligheter att följa upp dina marknadsföringsinsatser och även se hur besökarna rör sig på din webbplats.

Missa inte heller min artikel ”SEO ROI – Hur lönsamt är sökmotoroptimering?”, i vilken jag delar med mig av en handfull tips som hjälper dig att beräkna avkastningen på dina investeringar i SEO.

Häng med i de senaste trenderna

Det digitala landskapet förändras snabbt. Dagens trender behöver nödvändigtvis inte vara morgondagens. Se därför till att följa årliga undersökningar som Svenskarna och Internet samt E-barometern. Det kan också vara fördelaktigt att läsa nyhetssajter som Search Engine Journal, SERoundtable och Marketing Land.

Många gånger finns det mycket att vinna genom att snabbt kunna anpassa sig efter nya trender!

Vi skriver kontinuerligt om nya trender. Bland mycket annat har vi delat med oss av insikter från Svenskarna och Internet 2019.

Avslutningsvis 

För att välja rätt marknadsföringskanaler gäller det att:

1. Definiera ett eller flera tydliga mål
2. Ta reda på vilka kanaler som finns och vilka som är bäst lämpade för att uppnå dina mål
3. Undersöka vilka kanaler din målgrupp föredrar
4. Utforma ditt budskap för respektive kanal
5. Följ kontinuerligt upp dina insatser
6. Häng med i de senaste trenderna

Om du behöver hjälp med att hitta rätt kanaler för din marknadsföring, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på direkt 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×