Displayannonsering – vad är det?
Betygsätt inlägget

Har du lagt märke till annonser när du besöker vissa webbplatser, läser nyheterna eller också spelar ditt favoritspel på mobilen? Alla dessa annonser är en del av något som kallas för displayannonsering, så låt oss prata mer om det! 

Vad är displayannonsering? 

Innan vi fördjupar oss i ämnet, tänkte vi börja med att reda ut det mest grundläggande – nämligen vad displayannonsering egentligen är!

Vill du ta din marknadsföring till en ny nivå? Låt oss starta en dialog.

För att bäst beskriva displayannonsering så är det ett samlingsnamn för alla de digitala annonser som visas tillsammans med annat innehåll på webbplatser, men även i mobilapplikationer.

Anledningen till att just displayannonsering är ett samlingsnamn är för att det finns en mängd olika typer av annonsformat som:

  • Bildannonser
  • Responsiva annonser
  • Videoannonser

Bildannonser 

Bildannonser, eller banners som de också kan kallas, är precis som det låter en annons i bildformat. En banner förekommer ofta längst upp på en webbsida men det kan även förekomma på sidan eller längre ner på webbsidan.

Kanske känner du igen att det brukar dyka upp annonser likt dessa när du besöker olika webbplats? Alla dessa är bildannonser:

Bildannonser

Responsiva annonser 

Samma som ovanstående, med skillnaden att dem matchar utseendet på utgivarens webbplats. Proceduren är således delvis automatiserad.

Videoannonser

Rörliga annonser kan även kallas för videoannonser, vilka vanligtvis spelas i början av ett videoklipp. Exempelvis om du kollar på YouTube:

Videoannons

Hur fungerar displayannonsering? 

Det allra lättaste sättet att komma igång med denna typ av annonsering, är att använda sig utav Google Adwords och deras displaynätverk. Detta nätverk når drygt 90% av världens internetanvändare och ger dig möjlighet att visa annonser på över 2 miljoner olika webbplatser.

Fördelarna med att annonsera i detta nätverk är många, men framförallt är det skräddarsytt för att du enkelt ska kunna nå ut till rätt målgrupp med ditt budskap. Med hjälp utav en mängd olika inriktningsalternativ kan du enkelt visa dina annonser för personer som besöker specifika webbplatser eller också uppfyller vissa kriterier.

Du kan exempelvis använda målgrupper för att lokalisera nya kunder som är intresserade av det du har att erbjuda dem, samt remarketinglistor för att visa ditt budskap för dem som redan har besökt din webbplats tidigare.

Det finns även vissa automatiska inriktningsmetoder som hjälper dig att öka antalet konverteringar baserat på hur lönsamma olika målgrupper är sett från dina individuella mål. Tänk dock på att algoritmerna behöver lite tid innan de börjar generera bästa möjliga resultat.

Intresserad av att lära dig mer? Tveka inte på att höra av dig till oss på Adsight, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just dig och ditt företag. Ring oss direkt på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Dela