Etisk SEO – vad är det?
Betygsätt inlägget

Om du någonsin har letat efter information om sökmotoroptimering (SEO), har du troligtvis stött på uttrycket etisk SEO. Men vad innebär det egentligen att arbeta med etisk SEO och vilka fördelar kan det medföra? I denna artikel ger vi dig svaren!  

Olika sätt att arbeta med SEO 

Oavsett om du själv jobbar med sökmotoroptimering eller anlitar ett SEO-företag, finns det olika arbetssätt och strategier man kan använda sig utav. Ett utav dessa arbetssätt är etisk SEO, vilket även kan benämnas som ”White Hat SEO”. I grund och botten handlar detta arbetssätt om att man förhåller sig till Googles Riktlinjer för webbansvariga, vilket framförallt handlar om att:

  • Skapa sidor och innehåll som är avsett för dina besökare, inte för sökmotorerna.
  • Inte lura besökarna.
  • Undvika att använda fula metoder som syftar till att manipulera dina placeringar i sökmotorerna.

Motsatsen till ett etiskt arbetssätt är inte helt otippat oetiskt, eller som det brukar benämnas inom SEO-världen, ”Black Hat”. Med andra ord handlar det om småfula arbetssätt och strategier vars främsta syfte är att manipulera dina placeringar i sökmotorerna:

    • Automatiskt genererat innehåll.
    • Köpta länkar och länkkataloger.
    • Cloaking, vilket är text som visas för sökrobotar men inte för användarna.
    • Vilseledande redirects (omdirigeringar).
    • Dolda länkar.
    • Duplicerat innehåll.
    • Delta i olika partnerprogram utan att tillföra mervärde.
    • Fylla sidor med irrelevanta sökord.

Så arbetar du med etisk SEO

Så, hur kan man då arbeta med etisk SEO på bästa sätt? Det absolut bästa du kan göra för att arbeta på ett etiskt sätt är att tänka ur ett användarperspektiv. Med andra ord bör du tänka igenom om det du gör hjälper användarna och förbättrar deras upplevelse av din webbplats. Detta tankesätt är något som blir särskilt påtagligt när man arbetar med innehåll och textproduktion.

Om du exempelvis arbetar med en text och använder dig av onaturligt formulerade meningar för att få med ett sökord så många gånger som möjligt, är detta oetiskt. Istället bör du fundera över hur du kan skriva om ett specifikt ämne (ditt sökord) på ett naturligt sätt och dela med dig av svar på användarnas frågor. Den gyllene regeln är således att inte göra någonting som ENDAST är i syfte att positionera sig bättre i sökmotorerna, utan att istället tänka på hur du kan förbättra upplevelsen för dina besökare. Med detta tankesätt kommer ni att få bra resultat som ökar er organiska trafik (både på kort och lång sikt).

Avslutningsvis

Vi hoppas nu att du har bättre förståelse för vad som menas med etisk SEO, samt hur du går tillväga för att förhålla dig till detta arbetssätt. Om du behöver hjälp med att förbättra din närvaro i sökmotorerna, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.

Dela