Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Under de senaste åren har det blivit allt viktigare att optimera sin webbplats för snabba laddningstider. För att få ännu fler att göra detta meddelade Google nyligen att man kan börja varna användare för långsamma sidor.  

Vägen mot en snabbare webb  

I ett blogginlägg med titeln ”Moving towards a faster web”, meddelade Google under måndagen att man i framtiden kan börja varna användare för sidor med långsamma laddningstider.   

Man började med att förklara att hastighet har varit en av Google Chromes grundprincipen ända sedan början. Att man ständigt arbetar för att ge användare en bättre upplevelse när de surfar på webben var någonting man också påpekade.

Därefter fortsätter man genom att måla upp ett scenario som vi alla känner igen oss i – att besöka en webbsida som laddar otroligt långsamt och därigenom få en dålig upplevelse.

I styckets avslutande mening säger man att man tror att webben kan göra bättre än så. Och att man vill hjälpa användare att förstå när en sida kan ladda långsamt. På så sätt kan man också belöna sidor som laddar snabbt och levererar en bra användarupplevelse.

Så, hur planerar man att göra detta?

För att varna användare för långsamma sidor och samtidigt belöna de som laddar snabbt, säger Google att man kan komma att börja visa olika varningssymboler i Chrome.

På en snabb sida blir förloppsindikatorn grön istället för blå, och på en långsam sida dyker en varningstriangel upp. Om sajten i fråga ofta är långsam varnar Chrome dessutom för det.

I blogginlägget visar man också upp ett exempel på hur det hela kan komma att se ut i Google Chrome framöver:

Google Chrome varnar för långsamma laddningstider

Hur påverkar detta dig som webbplatsägare?

Än så länge är denna potentiella uppdatering endast inne i ett teststadie. Man har alltså inte sagt att man kommer att implementera dessa ändringar, utan att man kan komma att göra det.

Något man också påpekar är att planen för att identifiera webbplatser som är långsamma respektive snabba kommer att ske gradvis. Den långsiktiga planen som målas upp är att definiera en märkning för webbplatser som levererar en bra användarupplevelse, vilket kan komma att inkludera andra signaler utöver hastighet.

I dagsläget kommer du som webbplatsägare alltså inte påverkas av denna specifika uppdatering. Det betyder däremot inte att du bör förbise laddningstiderna på din webbplats, utan snarare tvärtom!

Under de senaste åren har vi nämligen sett hur hastighet har blivit allt viktigare i Googles ögon. Bland annat genom införingen av deras så kallade Speed Update, vilken innebar att Google började använda sig av hastighet som en rankningsfaktor i sin sökmotor.

Det är däremot inte bara sökmotorer som bryr sig om laddningstider. Även för användare är hastigheten av största vikt. Nedan kan du exempelvis se hur långsamma laddningstider kan påverka avvisningsfrekvensen:

Page Speed undersökning

Sammanfattningsvis

Vi har tidigare sett hur både Google och internetanvändare har börjat lägga större vikt vid webbsidors laddningstider. Personligen tycker jag därför att man bör se detta som en indikation på att det kommer att bli än viktigare i framtiden!

Jag ser också många likheter med hur Google för några år sedan behandlade frågan om HTTPS och SSL-certifikat. Då gjorde man nämligen på exakt samma sätt som nu.

Man började med att publicera ett blogginlägg med titeln ”Moving towards a more secure web”, i vilket man berättade att man i framtiden kan komma att markera sidor som inte använder HTTPS som ”inte säker”.  Något man sedan gjorde drygt två år senare.

Om du inte redan optimerar din webbplats mot snabbare laddningstider är det alltså hög tid att göra det nu. För att lära dig mer om hur du kan göra detta, kan du med fördel kika in min tidigare artikel ”5 sätt att förbättra din webbplats laddningstid”.

Ta hjälp av Adsight

Behöver du hjälp att snabba upp din webbplats? Då är du varmt välkommen att vända dig till oss på Adsight. Vi har hjälp otaliga kunder att förbättra sina laddningstider. Bland våra kundcase hittar du några av dem.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×