Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Senast uppdaterad: 18 februari 2020

Om du har läst våra tidigare artiklar inom sökmotoroptimering (SEO), är du troligtvis medveten om att sökmotorer som Google använder sig av hundratals faktorer innan de avgör din placering bland sökresultatet.

En av de allra viktigaste faktorerna är däremot länkar till din webbplats och i denna artikel tänkte vi fokusera på just detta – hur du kan skaffa länkar genom en bra länkstrategi! 

Vikten av att attrahera inlänkar 

Idag blir internet och framförallt Google, med sina drygt 55 miljoner sökningar per dag, en allt viktigare plats att synas på. I takt med att det blir en allt mer attraktiv plats för företag att generera mer trafik och kunder, ökar även konkurrensen.

Trots en hårdnande konkurrens för topplaceringar i Google kombinerat med många nya algoritmförändringar, finns det dock ett fåtal som varit vitala ända sedan start. En av dem är just det – länkar till din webbplats. De andra två är innehåll och Google RankBrain, vilket sökjätten bekräftade under 2016.

När det kommer till just länkar har jag redogjort för dess vikt i en annan artikel – ”Hur viktiga är inlänkar för SEO?”. En av de saker som jag tar upp i denna artikel är en undersökning från Stone Temple, vilken visar ett starkt samband mellan inlänkar och bra positioner bland sökresultaten:

Undersökning av Stone Temple

Bra och dåliga länkar… 

… Det är dock skillnad på länkar och länkar. Likt det mesta här i livet så finns det länkar som är bra och dem som är mindre bra. Ja, det finns rent av dem som är så pass dåliga att de istället kan skada ditt SEO-arbete.

Med andra ord finns det två möjliga utfall:

Antingen lyckas du attrahera bra länkar, vilket hjälper dig att få bättre placeringar i sökmotorerna, eller också lockar du till dig dåliga länkar, vilket istället kan få motsatt effekt. Dåliga placeringar och bestraffningar.

Utvärdera kvalitén på en potentiell länk 

Så, hur kan man då veta vad som är en bra respektive dålig länk? När man pratar om kvalitén på inlänkar brukar man utvärdera vilken PageRank, Page Authority eller Trustflow som källan har. Det vill säga den webbplats/webbsida som pekar en länk till din webbplats.

Alla dessa benämningar kommer från olika SEO-verktyg, men beskriver egentligen samma sak – hur stark en webbplats är. Desto starkare en webbplats är desto mer kommer dina placeringar att påverkas i sökmotorerna.

För att ta reda på hur pass stark en webbplats eller specifik webbsida är, kan du som sagt använda dig av en mängd olika verktyg som:

Använder du däremot webbläsaren Google Chrome och letar efter ett bra gratisalternativ, kan jag varmt rekommendera dig att installera det kostnadsfria tillägget Majestic Backlink Analyzer. När det väl är installerat kan du enkelt besöka vilken webbplats som helst och kontrollera dess kraft (Trustflow):

Trustflow SEO

Därför måste du skaffa en länkstrategi

Som du märker är länkar onekligen en av de viktigaste faktorerna när det kommer till sökmotoroptimering. Det är dock inte endast en av de mest vitala faktorerna för att knipa bra placeringar, utan även ett av de svåraste områdena att bemästra. För att lyckas gäller det att man sätter upp en tydlig plan – så kallad länkstrategi – och aktivt arbetar med att attrahera nya länkar.

Ett bra sätt att göra detta på är att sätta upp mångtaliga uppgifter för att försöka få nya inlänkar. Du kan exempelvis schemalägga aktiviteterna på följande sätt (cred: SEJ):

Länkar SEO

6 sätt att attrahera länkar 

Nu när du har bättre förståelse för hur pass viktigt det är att få bra länkar till din webbplats, tänkte jag dela med mig utav sex strategier du kan använda för att attrahera dessa:

Skriv gästartiklar

En av de äldsta taktikerna för att attrahera länkar, är att skriva gästartiklar på webbplatser som är relevanta till ditt område. Trots att Googlehöjdare som Matt Cutts har fördömt gästartiklar som ett sätt att bygga länkar, består det faktum att det fortfarande är en av de mest effektiva strategierna för att attrahera nya länkar. Om det görs rätt vill säga.

Nyckeln ligger i att identifiera bra publikationer som är relaterade till din bransch och som dina potentiella kunder läser. Dels för att det är lättare att få möjlighet att skriva någonting, men också för att det är bättre att få länkar från sajter inom samma eller närbesläktade branscher.

Omvända gästartiklar

Det må låta lite galet, men en annan strategi som kan vara värd att testa är att få någon branschkunnig att skriva på din webbplats. Men hur ska det hjälpa mig att få en länk, kanske du tänker?

Många som skriver en gästartikel någonstans, gillar nämligen att visa upp detta. Något som innebär att de länkar till artikeln på flertalet ställen som sociala medier och dess webbplats. Voila, du har nu fått en eller flera länkar utan näst intill något arbete!

Genomför undersökningar 

Ett annat effektivt sätt att attrahera länkar är att genomföra någon form av undersökning/case study inom ditt område. Ta gärna fram data och statistik som du sedan sammanställer i en vacker infographic.

Antingen kan du själv publicera resultatet på din webbplats för att försöka få personer och publikationer att länka till din artikel, alternativt kan du pitcha idén direkt till olika publikationer för att få dem att publicera den.

Delta i paneler, podcasts osv

Trots att gästartiklar är ett väldigt effektivt sätt att attrahera länkar, finns det många som börjar bli less på att ständigt bli tillfrågade om detta. Det kan därför vara lättare att få delta i en expertpanel eller podcast där du kan få din röst hörd. Många gånger genererar även ett sådant deltagande i en länk till din webbplats.

Håll koll på ditt varumärke 

Om någon nämner ditt namn, varumärke eller webbplats så bör de också länka till dig. Något som tyvärr inte alltid är fallet. Med hjälp av Google Alerts kan du enkelt bevaka ditt varumärke och hålla koll på vilka som nämner det på internet.

Varje gång du ser att någon nämner ditt namn utan att lämna en länk så kan du kontakta dem och fråga om de inte kan lägga till en, vilket majoriteten brukar göra. Till och med Google rekommenderar journalister att länka till källor.

Publicera pressmeddelanden

Traditionella pressmeddelanden kan resultera i många inlänkar till din webbplats. Ska ni expandera till nya marknader? Eller har ni vunnit något pris? Kanske har ni gjort någon nu spännande rekrytering? Sätt ihop och publicera ett pressmeddelande, vilket sedan skickas ut till adekvata medier.

Avslutningsvis

Vi hoppas att du nu har bättre förståelse för hur pass viktigt det är att skapa en solid länkstrategi för att lyckas med ditt SEO-arbete. Om du önskar hjälp med detta, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×