Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Inlänkar och deras betydelse inom sökmotoroptimering (SEO) har sedan länge varit en omdebatterad fråga. I denna artikel tänkte jag därför berätta mer om vad inlänkar är, samt reda ut för hur viktiga dem egentligen är för ett lyckat SEO-arbete.

Vad är inlänkar?

Inom SEO-världen brukar man prata mycket om in- och utlänkar. För att kortfattat beskriva inlänkar så är det helt enkelt länkar som pekar till din sajt från en annan sajt. Utlänkar är precis tvärtom – länkar som pekar från din sajt till någon annans.

Är länkar viktiga för SEO?

Som tidigare nämnts har inlänkar sedan länge varit ett hett samtalsämne inom SEO. Anledningen till detta är för att länkar historiskt sett har varit en av Googles främsta rankningsfaktorer. Med andra ord en av de viktigaste faktorerna som avgör huruvida en webbplats positionerar sig bland sökresultaten.

Det hela började under sökjättens tidiga år, under vilka Googles grundare Sergey Brin och Larry Page utvecklade och patenterade en matematisk formula som fick namnet PageRank (PA). Vad denna formel gjorde var att uppskatta ”värdet på en sida” genom att beakta kvantiteten och kvaliteten på sidans inlänkar.

Detta snappades fort upp av SEO-konsulter och byråer, vilka började att skicka hundratals länkar till sina klienter, varpå de klättrade upp i SERP:en i rekordfart. Något som inte alls uppskattades av Google. Med anledning av detta valde man tillslut att skrota PageRank. Sedermera har man även gjort flertalet försök att tona ned inlänkarnas betydelse som rankningsfaktor.

Med det sagt så kvarstår alltså frågan – hur viktiga är egentligen inlänkar för att lyckas i sökmotorerna idag?

Inlänkar och dess betydelse 2019

Personligen skulle jag säga att länkar fortfarande är en av de främsta rankningsfaktorerna hos Google. Av erfarenhet har jag sett ett tydligt samband mellan en webbplats inlänkar och dess positioner bland sökresultaten. Med andra ord – ju fler högkvalitativa länkar en webbplats har, desto bättre rankar den hos Google.

Jag är däremot inte den enda som är av denna åsikt. Årligen genomförs det nämligen flertalet studier som alla försöker påvisa vilken betydelse inlänkar har i SERP:en. Som exempel publicerade Stone Temple i januari en undersökning som visade ett starkt samband mellan inlänkar och bra positioner bland sökresultaten:

Undersökning av Stone Temple

Ytterligare en aktör som genomfört studier är Moz, vilka nyligen publicerade en undersökning med namnet ”Links as a Google Ranking Factor: A 2019 Study”. Efter att ha sammanställt resultatet från undersökningen fann man bland annat att kvalitén på länkarna är viktigare än antalet länkar:

Undersökning av Moz

Avslutningsvis

Sammanfattningsvis är alltså inlänkar fortfarande väldigt betydelsefulla för att lyckas i sökmotorerna. Av Moz undersökning att döma, verkar det dock bli viktigare att fokusera på kvalitet framför kvantitet.

Om du vill lära dig mer om hur du kan attrahera inlänkar till din webbplats, kan du med fördel läsa våra tidigare artiklar ”Link Building för SEO – konsten att attrahera länkar” och ”Skaffa länkar genom en bra länkstrategi”.

Saknar du däremot den tid och kunskap som krävs för att attrahera länkar på egen hand, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se så berättar vi mer!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×