Låt oss prata om röstsök
Betygsätt inlägget

Som vi pratat om i tidigare artiklar så finns det trender inom sökmotoroptimering (SEO) som kommer och går. Någonting som varit väldigt aktuellt under de senaste månaderna är röstsök, så låt oss prata om det!

Idag blir det allt fler kunder som frågar oss om röstsök. Man är nyfiken på att veta mer om vad det är, hur man kan optimera för det och om det verkligen kommer fortsätta utvecklas. Eller är det bara en kortvarig trend?

Röstsökningar i sig är ingenting nytt och någonting som redan är väldigt stort i framförallt USA. Exakt hur många röstsökningar som görs varierar beroende på vem du frågar. Under ett tal som hölls av Googles VD, Sundar Pichai, i 2016 avslöjades det dock att 20% av alla mobila sökningar gjordes med röstsök. Det finns även enkätundersökningar som gjorts nyligen, vilka visar att denna siffra idag kan vara närmare 40%.

Detta må vara siffror från den amerikanska marknaden, men saker och ting börjar även ta fart här i Sverige. Tidigt under 2018 avslöjade man nämligen att Google Assistant kommer att få stöd för 30 nya språk, varav svenska är ett av dem.

Vill du ta din marknadsföring till en ny nivå? Låt oss starta en dialog.

Vad är Google Assistant? 

För dig som inte hört talas om Google Assistant tidigare så är det en av sökjättens satsning på AI. Det är också denna som driver deras smarta högtalare Google Home, samt andra funktioner som chattprogrammet Allo och deras Pixel-mobiler.

När använder man röstsök?

Om man kollar på statistik från den amerikanska marknaden så kan man se en trend när det kommer till röstsökningar – att de sker medan människor är på språng. De allra vanligaste sökningarna är nämligen i stil med ”vart ligger närmaste restaurang”, ”vart ligger närmaste gymmet” eller ”vad är adressen till den här restaurangen”.

Eftersom de flesta sökningar sker medan människor är på språng och många letar efter lokala verksamheter, blir det väldigt viktigt att jobba med lokal SEO. Har du inte redan optimerat din webbplats för lokala sökningar är det alltså dags att göra det nu!

Hur optimerar man för röstsök? 

Förutom att optimera för lokala sökningar så har det visat sig att strukturerad data är en av nyckelfaktorerna för att lyckas med röstsök.

Strukturerade data är ett standardiserat format för att ge information om en sida och klassificera sidinnehållet. Exempelvis på en receptsida, vad är ingredienserna, tillagningstiden och temperaturen, kalorierna och så vidare:

Strukturerad data

För att knyta ihop säcken så kan vi konstatera att röstsök redan är väletablerat på den amerikanska marknaden och samma utveckling lär troligtvis ta vid även i Sverige. Tänk också på att de flesta sökningar sker på språng, medan man är på jakt efter lokala verksamheter. Att arbeta med lokal SEO och strukturerad data ökar alltså dina chanser att lyckas med röstsök!

Har du ytterligare frågor kring röstsök eller behöver hjälp med att optimera din webbplats för detta? Tveka inte på att ta hjälp av oss på Adsight! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Dela