Lokal SEO 2018 – Den ultimata guiden
Betygsätt inlägget

Vad handlar lokal SEO om? Begreppet blir allt mer populärt bland sökoptimering och företag. I det här inlägget tänkte vi gå in på djupet och förklara hur allt hänger ihop.

Grundläggande – Vad är sökmotoroptimering?

För er som är nya inom ämnet är sökmotoroptimering (SEO) ett samlingsnamn på olika metoder för att få en webbsida att synas på Google och andra sökmotorer.

Vill du ta din marknadsföring till en ny nivå? Låt oss starta en dialog.

Varför arbeta med lokal sökmotoroptimering

Om du har en lokal verksamhet så kan du använda en lite annorlunda strategi än om du exempelvis jobbar med en webbshop som riktar sig över hela landet (eller hela världen).

Vanliga exempel på lokala verksamheter är:

  • Café
  • Frisörsalong
  • Restaurang
  • Tandläkare
  • Butik
  • Kiosk
  • Bar
  • Hantverkare
  • Etc.

Om du driver något av det som beskrivs ovan eller om du ansvarar för marknadsföring samt att driva in nya kunder så måste du ha en bra strategi för sökmotoroptimering. Är du exempelvis är ute efter att promota din lokala affärsverksamhet i Stockholm så bör du arbeta med lokal SEO.

Vi har tidigare tagit upp hur viktigt det är att både hitta sin målgrupp och att arbeta med relevanta nyckelord där kunden är så nära ett köp som möjligt. För att vara effektiv i sin sökoptimering rekommenderar vi att filtrera bort personerna som endast söker efter information. Ett steg för att filtrera bort informationssökarna är att arbeta med länkade ord i kombination med sina nyckelord. T.ex ”hjälp med SEO”, ”köpa kläder ” eller ”anlita elektriker”.

Lokal SEO är lika viktigt. Varför ska ni tävla mot konkurrenter som inte är era konkurrenter? Det lät snurrigt men vi ska försöka förklara närmare:

Om ni driver en frisörsalong i Solna finns det ingen vits för ert företag att konkurrera med alla frisörer i hela Sverige. Därför är lokal sökoptimering otroligt viktigt. Varför spendera mer av er marknadsföringsbudget än nödvändigt?

Lokal SEO 2018

Första steget som vi rekommenderar är att göra en kort SEO analys. Det kan handla om frågeställningar som:

  • Vilka geografiska områden vill ert företag synas på?
  • Vilka fördelar har ert företag från era lokala konkurrenter?

Första steget – Google My Business

Det första steget som vi rekommenderar att ni åtgärdar är Google My Business. Google My Business är kostnadsfritt fungerar väldigt bra för att optimera lokala sökningar. För er som varit med ett tag kommer kanske ihåg Google Places. Det fungerade på liknande sätt som Google My Business gör idag, men med en liten uppgradering.

Här kommer några saker som ni kan göra i Google My Business:

  • Uppdatera företagsinformation från ett ställe som inkluderar Google+, Google Maps och Google My Business.
  • Lägga till bilder som visar upp ert företag på det bästa sättet. Skillnaden från Google Places är att ni kan ladda upp mer bilder nu än tidigare.
  • Få aviseringar på rekommendationer av ert företag.

Andra steget – Titlar och meta-beskrivning

Inte helt otippat kanske, men metataggar som titlarna och meta-beskrivningen dyker in på det andra steget. Om ni söker efter ”frisör Solna” så ökar det chansen att ni klickar på titeln eller meta-beskrivningen om sökordet finns med. När vi formulerar meta-beskrivningar och titlar så brukar vi utgå ifrån att det är en kort annons. Vad är fördelarna med ert företag? Finns ni på flera lokala platser? Särskiljer ni er från konkurrenterna?

Yoast titlar och metabeskrivning för SEO

För en tid sedan så ändrade även Google riktlinjerna för hur långa titlar och meta-beskrivningar kan vara. Titlarna gick ifrån att vara max 50 tecken till 60 tecken. Meta-beskrivningarna gick ifrån 160 till 200 tecken. Detta är dock endast riktlinjer och era texter kan bli avkortade även om ni håller er till riktlinjerna. Om ni använder WordPress som webbpubliceringssystem kan ni enkelt administrera titlarna och meta-beskrivningarna med hjälp av diverse plugin. Ett välkänt plugin som många använder är Yoast. Se bilden ovan för exempel.

Det kan vara bra att ständigt undersöka om titlarna och meta-beskrivningarna blir avkortade. Se nedan på hur det kan se ut när man gör en sökning på ”sökordsannonsering”.

Lokal sökoptimering med titlar och meta-beskrivningar

Sökresultat som inte visar hela meta-beskrivningen.

 

Tredje steget – NAP

Det finns till och med ett samlingsnamn för vårt tredje steg och det förkortas till NAP. Det står för Namn, Adress och Telefonnummer.

Det ni behöver gå igenom är att lista korrekta uppgifter och samma uppgifter på alla olika plattformar. Ni bör gå igenom alla platser ert företag listas på och se till att uppgifterna är konsekventa överallt. Lägg ett extra öga på Google+, Google My Business, Facebook, er webbsida och katalogsidor.

Om samma kontaktuppgifter finns med på platserna ökar chanserna för ert företag att synas lokalt. Det kan även vara så pass känsligt som hur ni skriver ert telefonnummer. Om ni skriver upp ert telefonnummer med bindestreck ska ni använda det överallt. Konsekvent och metodisk optimering.

Fjärde steget – Rekommendationer

Att få andra kunder att gå i god för er verksamhet och era tjänster som ni levererar är positivt sedan gammalt. För lokala sökoptimering är det extra viktigt. Ni bör kika extra på rekommendationer via Google My Business. Läs mer hur Google avgör er lokala ranking här.

I textstycket exponering står det klart och tydligt att Google premierar företag som har positiva rekommendationer före andra företag.

Fånga upp dina lokala kunder idag. Flertalet företag arbetar inte med lokal sökoptimering idag och det gör det bara enklare för er att lyckas.

Femte steget – Landningssidor

Ytterligare ett sätt som ni kan arbeta med lokal SEO med är genom landningssidor som fokuserar på lokal ort. Om du exempelvis är en rörmokare som vill ha mer trafik och i slutändan fler kunder så måste du synas på Google eftersom nästan alla Googlar för den här typen av tjänster idag. Om du planerar att skapa landningssidor för att locka besökare så är det inte alltid så effektivt att rikta sig brett. Du är ju framför allt ute efter de som befinner sig nära dig så att du inte ska behöva åka över halva Sverige för att komma till kunden. Då kan ett lokalt anpassat inlägg passa bättre.

Det kan till exempel vara utformat som en vanlig informativ sida där ni berättar om vilka tjänster ni erbjuder i just Stockholm. Fördelen med detta är att människor som är ute efter att köpa lokala tjänster ofta söker efter tjänsten i kombination med orten. I fallet med rörmokare kanske de då hade sökt med frasen ”billig rörmokare Stockholm”. Genom att skriva om dina tjänster/produkter utifrån ett lokalt perspektiv så ökar sannolikheten att sökmotorerna synliggör er i sökfältet för relevanta personer.

Avslutningsvis

Vi hoppas nu att du har bättre förståelse för vad lokal SEO innebär, samt hur du kan gå tillväga för att synas i lokala sökfraser. Behöver du hjälp? Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.

Dela