SEO-Analys

SEO-Analys kan göras med många olika verktyg och strategier. Här ska vi gå igenom de bästa sätten för att komma igång enkelt och få snabba resultat. Vad betyder det att analysera din sökoptimering? I grunden handlar det om att se var det finns potential för din webbplats.

SEO-Analays

SEO-Analys med Google Search Console 

Det första man tänker på när man hör ordet ”SEO-Analys” är att det handlar om att hamna överst på Google – och det är precis vad det är. Men vad betyder det att hamna överst? Man kan ju inte ligga högst upp för alla sökord och sökfraser som finns. I Google Search Console kan du på ett tydligt sätt se vilka ord folk söker på där din hemsida dyker upp i resultatet.

I Google Search Console kan du se:

  • Visningar
  • Antalet klick
  • CTR
  • Genomsnittlig position för sökord som du rankar på

Här finner du alltså en hel del relevant data för de sökord som du vill ska leda människor till din webbplats. Om du säljer t-shirtar och tjocktröjor online och vill se hur många av de som sökt på ordet ”grå hoodie” som ser din hemsida bland resultaten så ska du använda search console. Videon nedan visar en kort introduktion till hur det funkar:

Utvärdera sidans SEO

När man gör en SEO-Analys så är det inte bara intressant att veta hur bra det går för olika sökord utan också hur mycket trafik som drivs till din hemsida – och var den kommer. För att få en snabb överblick över detta ska du använda Google Analytics. Din hemsida består av en mängd url:er; t ex ”Adsight.se/hur-far-man-hjalp-med-seo”. De olika delar av din hemsida som besökare kan komma till genom att t ex googla en fras och sedan klicka på någon länk kallas för målsidor.

 SEO-analys av målsidor

 

I Google Analytics kan man få en snabb översikt över vilka målsidor som ger dig besökare och vad användarna gör på hemsidan. Detta är en bra start för att se vilket innehåll som är bra och vad man kanske behöver jobba mer med.

Förstå användarnas beteende

Även om din sida är perfekt optimerad och har backlinks från starka och trovärdiga hemsidor så är det inte säkert att du kommer att vara högt rankad.

RankBrain

Tänk dig in i en situation där du letar efter recept på pannkakor. Det översta alternativet innehåller rubriken ”recept pannkakor” och du tänker: ”perfekt, nu blir det snart lunch!”. Men när du väl har klickat på hemsidan så möts du inte av en lista över ingredienser och mått. Istället dyker det upp en lång text om pannkakans historia. Vad gör du? Du backar såklart till sökresultatet och klickar på nästa länk.

Google har länge brottats med den här typen av problem och bekräftade därför den 26 oktober 2015 att man nu skulle börja använda något som kallas RankBrain. Detta är en algoritm som försöker väga in den mänskliga aspekten av SEO; vilken upplevelse man har som användare. Om många som klickar på din hemsida snabbt lämnar utan att göra någonting – vilket i SEO sammanhang kallas ”bounce” – så är innehållet troligtvis inte så bra.

SEO-analys kopplat till rankbrain

Du som ska analysera din webbplats SEO måste tänka på detta om du vill ha chans att ranka högt i Googles sökresultat. Ställ dig själv frågan: Om jag sökte på det här ordet – skulle jag vilja stanna kvar på den här hemsidan då? Men för att verkligen veta vad RankBrain tycker om din hemsida så är det i första hand Google Analytics som du ska använda.

Där finns det två mått som du ska titta lite närmare på:

  • Genomsnittlig sessionslängd – hur länge stannar användare på din sida
  • CTR (click through rate) – Andelen som klickar på ditt sökresultat

Tolka resultaten

Om du har en hög genomsnittlig sessionslängd så betyder det förmodligen att innehållet är bra – varför skulle man annars fortsätta att läsa?

Det andra viktiga måttet är CTR. Du kan jobba upp din position med alla möjliga optimeringar så att du visas bland de översta resultaten för ett visst sökord. Men om ingen – eller väldigt få – klickar på din hemsida så är känns den förmodligen inte så relevant för deras sökning.

SEO-analys för att få fler klick

Eftersom att Google inte vill visa sökresultat som inte ger värde för deras användare kommer du alltså ranka ner om din titel och metabeskrivning inte är tillräckligt lockande för att leda till ett klick. För att ta reda på detta viktiga nyckeltal inom SEO-Analys så kollar du också Google Analytics så finner du mätvärden i kolumnen CTR.

Läs också: 12 steg för att lyckas med metataggar