Att synas pÄ rÀtt sökord, kunna analysera din webbplats och dess besökare Àr en av grundstenarna för att lyckas med sökmotoroptimering. I denna guide kommer vi dÀrför att gÄ igenom hur du kan genomföra en nulÀgesanalys, sökordsanalys, webbanalys och trafikanalys som gör att du kan förbÀttra bÄde din webbplats och resultat i sökmotorerna.

InnehÄll

Kapitel 1: NulÀgesanalys

Kapitel 2: Sökordsanalys

Kapitel 3: Webbanalys

Kapitel 4: Trafikanalys

Ifall du har lÀst vÄr nybörjarguide om sökmotoroptimering (SEO) Àr du troligtvis medveten om hur viktigt det Àr att mÀta, spÄra och analysera dina insatser inom sökmotoroptimering, men ocksÄ hur viktigt det Àr at utgÄ ifrÄn nulÀget.

BenÀmningarna för dessa analyser varierar frÄn person till person, men mÄnga brukar kalla denna övergripande process för en SEO analys. 

 

Kapitel 1: NulÀgesanalys

Oavsett ifall du precis ska börja med din sökmotoroptimering eller kanske har arbetat ett tag och nu vill ta nÀsta steg Àr en nulÀgesanalys en bra start.

PÄ Adsight brukar vi ofta prata om hur viktigt det Àr att göra en nulÀgesanalys nÀr man vill fÄ en bÀttre nÀrvaro online. Genom en grundlig analys av bÄde webbplats och nuvarande trafik Àr det ocksÄ lÀttare att genomföra optimeringar, samt sÀtta upp rimliga mÄl.

Vad Àr en nulÀgesanalys?

Syftet med en nulÀgesanalys Àr att se över dina nuvarande förutsÀttningar och analysera vad som krÀvs för att du ska nÄ dina mÄl. Det kan exempelvis handla om att förbÀttra dina placeringar i sökresultatet eller ta reda pÄ hur ni stÄr er till förhÄllande till konkurrenterna.

Analysen ska alltsÄ kort och gott svara pÄ var ni befinner er i dagslÀget ur ett SEO-perspektiv, samt vad som krÀvs för att uppnÄ önskade mÄl.

Detta bör en nulÀgesanalys innehÄlla:

Konkurrenter 

  • Konkurrenternas positioner pĂ„ de sökord som ni vill synas pĂ„
  • Hur kraftiga konkurrenternas webbplatser Ă€r (lĂ€nkar)

Befintlig söktrafik 

  • Antal besökare frĂ„n organisk söktrafik
  • Vilka sidor som driver mest trafik

Sökord 

  • Antal sökningar pĂ„ de sökord som ni vill synas pĂ„
  • Konkurrens pĂ„ de sökord som ni vill synas pĂ„

Webbplats

  • Hur kraftig er webbplats Ă€r (lĂ€nkar)
  • Övergripande analys av struktur och innehĂ„ll pĂ„ er webbplats

Hur utför man en nulÀgesanalys?

Som du mÀrker bör en nulÀgesanalys ge svar pÄ en mÀngd olika frÄgor, men hur gÄr man egentligen tillvÀga för att genomföra en?

Nedan gÄr vi steg-för-steg igenom hur du gÄr tillvÀga för att ta reda pÄ de olika svar som en nulÀgesanalys bör innehÄlla.

Konkurrenter 

  • Konkurrenternas positioner pĂ„ de sökord som ni vill synas pĂ„

För att ta reda pÄ vilka positioner dina konkurrenter innehar pÄ de sökord som du vill synas pÄ kan du antingen A) kontrollera det manuellt genom en enkel sökning pÄ Google, alternativt B) anvÀnda dig utav ett verktyg.

Idag finns det en mÀngd olika verktyg som hjÀlper dig att kontrollera vilka positioner dina konkurrenter innehar i sökresultatet. PÄ Adsight anvÀnder vi oss utav SEMrush, dÀr du gör pÄ följande sÀtt:

GĂ„ enkelt in pĂ„ semrush.com -> GĂ„ till kategorin ”Domain Analytics” -> Skriv in namnet pĂ„ din konkurrent -> VĂ€lj sedan ”Position”. Voila, du kan nu se pĂ„ vilka sökord och positioner dina konkurrenter syns pĂ„:

Position tracking

  • Hur kraftiga konkurrenternas webbplatser Ă€r (lĂ€nkar)

Likt föregÄende punkt sÄ finns det en mÀngd olika verktyg som kan anvÀndas för att ta reda pÄ hur kraftfull dina konkurrenters webbplatser Àr. Du kan exempelvis anvÀnda dig utav Majestic, Moz eller SEMrush.

För dig som inte vill spendera pengar pÄ ett verktyg finns det dock ett bra plug-in till Google Chrome som du kan anvÀnda dig utav. NÀmnde jag att det dessutom Àr gratis?

Trust flow SEO

Namnet pĂ„ detta plug-in Ă€r Majestic Backlink Analyzer och kan enkelt laddas ner pĂ„ Chrome Web Store. NĂ€r du vĂ€l har installerat detta tillĂ€gg sĂ„ dyker det upp till höger om adressfĂ€ltet i webblĂ€saren. GĂ„ dĂ€refter in pĂ„ den webbsida du vill analysera, klicka pĂ„ tillĂ€gget och titta sedan pĂ„ ”Trust Flow” under ”Root Domain”.

Befintlig söktrafik 

  • Antal besökare frĂ„n organisk söktrafik

Likt de föregÄende punkterna sÄ finns det en mÀngd olika verktyg för att ta reda pÄ hur mÄnga besökare du fÄr frÄn organisk söktrafik idag. Det allra bÀsta verktyget enligt mig Àr dock Google Analytics (GA), vilket dessutom Àr gratis.

För att ta reda pÄ hur mÄnga besökare du fÄr frÄn organisk söktrafik idag via Google Analytics, gör du pÄ följande sÀtt:

GĂ„ enkelt in pĂ„ Google Analytics -> GĂ„ dĂ€refter in pĂ„ kategorin ”FörvĂ€rv” -> VĂ€lj sedan underkategorin ”All trafik” och ”KĂ€lla/medium” -> Under ”google / organic” kan du dĂ€refter se hur mĂ„nga besökare du fĂ„r frĂ„n organisk söktrafik idag:

Antal besökare frÄn Googles organiska sökresultat

Notera: ovanstÄende metod förutsÀtter att du redan har Google Analytics installerat pÄ din webbplats.

  • Vilka sidor som driver mest trafik

Ifall du har följt ovanstÄende steg för att kontrollera hur mÄnga besökare du fÄr frÄn organisk söktrafik via GA, kan du Àven ta reda pÄ vilka sidor som driver mest trafik. Gör pÄ följande sÀtt:

GĂ„ enkelt in pĂ„ Google Analytics -> GĂ„ dĂ€refter in pĂ„ kategorin ”FörvĂ€rv” -> VĂ€lj sedan underkategorin ”All trafik” -> VĂ€lj ”google / organic” -> VĂ€lj sedan ”MĂ„lsida” som ”SekundĂ€r dimension”:

MĂ„lsida

Sökord

  • Antal sökningar pĂ„ de sökord som ni vill synas pĂ„

För att ta reda pÄ hur mÄnga sökningar som görs pÄ de sökord som du vill synas pÄ, kan du anvÀnda dig av en mÀngd olika verktyg. PÄ Adsight anvÀnder vi oss exempelvis utav ett verktyg som heter Keyword Revealer (KR), vilket vi varmt kan rekommendera.

Genom en enkel sökning i Keyword Revealer kan du enkelt se statistik över hur mÄnga sökningar som görs pÄ de sökord du vill synas pÄ varje mÄnad.

  • Konkurrens pĂ„ de sökord som ni vill synas pĂ„

En stor fördel med Keyword Revealer Àr att det ocksÄ kan anvÀndas för att ta reda pÄ hur stor konkurrens det Àr pÄ de sökord som du vill synas pÄ.

NĂ€r du vĂ€l har gjort en sökning i KR, kan du enkelt klicka pĂ„ ”Evaluate” för att fĂ„ fram ytterligare statistik och se hur stor konkurrensen Ă€r för ett specifikt sökord:

AnvÀnd Keyword Explorer för att kontrollera hur konkurrensutsatt ett sökord Àr

Webbplats

  • Hur kraftig er webbplats Ă€r (lĂ€nkar)

För att ta reda pÄ hur kraftig er webbplats Àr, kan du med fördel anvÀnda dig utav samma plug-in som du anvÀnde dig av för att ta reda pÄ hur kraftfulla era konkurrenters webbplatser Àr.

  • Övergripande analys av struktur och innehĂ„ll pĂ„ er webbplats

Denna punkt kan vara lite svĂ„rare att analysera eftersom den krĂ€ver att du har kunskap om hur en bra struktur och bra innehĂ„ll bör vara. Det finns dock vissa verktyg som kan hjĂ€lpa till med detta. Du kan exempelvis genomföra en sĂ„ kallad ”Site Audit” via SEMrush, varpĂ„ du fĂ„r reda pĂ„ problem med bĂ„de struktur, innehĂ„ll och andra tekniska punkter pĂ„ din webbplats.

Efter att ha tagit reda pÄ ovanstÄende punkter och analyserat resultatet, bör du kunna fÄ en bÀttre uppfattning om dina chanser att lyckas i sökresultatet, samt kunna sÀtta upp bÀttre mÄl.

Sammanfattning

Vi hoppas nu att du har bÀttre koll pÄ vad en nulÀgesanalys Àr, varför det Àr viktigt inom sökmotoroptimering, samt hur du kan genomföra en.

 

Kapitel 2: Sökordsanalys

Oavsett om du Àgnar dig Ät sökmotoroptimering eller sökmotormarknadsföring (SEM) sÄ Àr det viktigt att synas pÄ rÀtt sökord. MÄnga gÄnger Àr det dock inte helt enkelt att hitta dessa nyckelord. I detta kapitel tÀnkte vi dÀrför gÄ igenom hur du kan genomföra en sökordsanalys för att hitta grymma nyckelord!

Google Keyword Planner

Google har utvecklat ett eget verktyg, Google Keyword Planner (Sökordsplaneraren), som finns tillgÀngligt för AdWords-anvÀndare. Detta verktyg Àr framförallt framtaget för att ge dig förslag pÄ nya nyckelord och idéer för annonsgrupper nÀr du Àgnar dig Ät SEM. Det funkar dock alldeles utmÀrkt att anvÀnda Àven om du bara sysslar med SEO.

Googles Sökordsplanerare

Förutom att ge dig förslag pÄ ord som du kanske inte tÀnkt pÄ innan, ger verktyget dig dessutom tillgÄng till statistik sÄsom sökvolym och konkurrens för individuella sökord. Detta gör att du kan fÄ en bÀttre uppfattning om hur konkurrensutsatt olika nyckelord Àr (via betalda annonser), samt hur mycket trafik de kan generera till din webbplats.

Gör pÄ följande sÀtt:

  1. GÄ till Googles sökordsplanerare
  2. Ifall du vill fĂ„ hjĂ€lp med att hitta nya sökord vĂ€ljer du ”sök efter nya sökord”, annars ”hĂ€mta sökvolymsdata och trender”
  3. Du fÄr nu förslag pÄ nya sökord, har möjlighet att se hur mÄnga sökningar som görs pÄ ordet, samt hur konkurrensutsatta de Àr.
  4. SammanstÀll sedan de sökord du vill synas pÄ i ett Excel-dokument.
  5. För att ta reda pÄ konkurrensen i det organiska sökresultatet, anvÀnd dig utav Keyword Revealer och komplettera Àven ditt Excel-dokument med denna information.

Relaterade sökningar

Relaterade sökningar i Google Àr oftast ett vÀldigt bra och effektivt sÀtt att hitta ord som folk dessutom aktivt söker efter.

Relaterade sökningar Àr de ord och fraser som dyker upp nÀr du börjar att skriva in nÄgot i Googles sökfÀlt:

Relaterade sökningar

De dyker dessutom upp i botten utav sökresultaten:

Relaterade sökningar i sökresultat

Dessa relaterade sökningar Àr Àven kÀnda som latenta semantiska nyckelord (LSI) och kan med fördel anvÀndas i dina texter och innehÄll pÄ webbplatsen. Med hjÀlp av dessa LSI ord hjÀlper du Google och andra sökmotorer att avgöra vad din webbplats handlar om.

AnvÀnd dina konkurrenter

En annan effektiv strategi för att hitta nyckelord Àr att undersöka vilka ord som dina konkurrenter anvÀnder. Detta kan du dels göra manuellt genom att gÄ in pÄ deras webbplats och kolla vilka sidor som de verkar tycka Àr viktiga. Detta kan exempelvis vara sidor med extra mycket innehÄll eller sidor som fÄr mÄnga interna lÀnkar.

NÀr du vÀl lokaliserat dessa sidor kan du kontrollera ifall de trycker extra mycket pÄ nÄgot ord. Detta kan exempelvis vara ett ord som nÀmns i rubriken och sedan anvÀnds mÄnga gÄnger i texten. Med största sannolikhet Àr det ordet deras nyckelord.

SjÀlvklart kan du Àven anvÀnda SEMrush eller andra verktyg för detta ocksÄ.

 

Kapitel 3: Webbanalys

För att lyckas med sökmotoroptimering Àr det ocksÄ viktigt att genomföra en webbanalys. I detta kapitel tÀnkte vi dÀrför gÄ igenom vad en webbanalys Àr, varför det Àr viktigt inom SEO, samt hur du kan genomföra en.

Vad Àr en webbanalys?

En webbanalys handlar om att samla in en stor mÀngd data om hur en webbplats anvÀnds, för att sedan göra en analys med hjÀlp av insamlade data. Den data som vanligtvis brukar samlas in Àr exempelvis:

  • Vilka sidor som Ă€r mest besökta
  • Hur besökare navigerar genom din webbplats
  • FrĂ„n vilka sidor besökare lĂ€mnar din webbplats

Varför Àr en webbanalys viktig?

Som du mÀrker gÄr det att samla in en mÀngd olika data genom att analysera din webbplats. I stort sett mÀter dessa analyser allt pÄ din webbplats. Men varför Àr en webbanalys egentligen viktig?

Ditt första intryck avgör

Att genomföra en webbanalys Àr bland annat viktigt eftersom du dÄ kan se ifall din webbplats Àr relevant och anvÀndarvÀnlig, samt om besökarna genomför de handlingar du önskar. NÀr du vÀl vet detta sÄ kan du ocksÄ optimera din webbplats efter detta. NÄgot som bÄde kan hjÀlpa dig att förbÀttra din sökmotoroptimering men Àven konverteringar.

Exempelvis:

Du ser att en av dina webbsidor genererar mycket trafik, men 70% av dessa lÀmnar sidan efter mindre Àn 5 sekunder. Detta betyder mest troligt att webbsidan ej Àr relevant. Du kan dÄ anvÀnda denna insikt för att optimera webbsidan och göra den mer relevant för besökarna.

NÀr du utför en trafikanalys en annan gÄng kanske du mÀrker att din tidigare optimering fungerat. De som kommer in pÄ din webbsida stannar nu kvar och klickar sig vidare till andra delar av din webbplats. IstÀllet mÀrker du samma fenomen intrÀffar för de som besöker din webbplats frÄn mobilen. Detta betyder mest troligt att sidan inte Àr anvÀndarvÀnlig för mobila enheter. Du kan dÄ anvÀnda denna insikt för att göra webbplatsen mobiloptimerad.

En tredje gÄng sÄ upptÀcker du ocksÄ att allt fler inte utför de handlingar du önskar pÄ sidan, vilket Àr att genomföra ett köp. IstÀllet lÀmnar de din webbplats nÀr du kommit till varukorgen. Detta kan exempelvis betyda att din kassa Àr svÄrhanterad, otydlig eller inte kÀnns sÀker.

En webbanalys frÀmsta syfte Àr alltsÄ att upptÀcka mönster, avvikelser och fÄ bÀttre förstÄelse för besökarnas beteende och upplevelse pÄ din webbplats.

Nedan kan du lÀsa mer om varför det Àr viktigt att analysera din webbsida:

  • Genom att samla in och analysera data om hur besökare integrerar med din sajt, kan du ta strategiska beslut och anpassa den efter anvĂ€ndarnas beteende.

 

  • Som vi nĂ€mnt tidigare sĂ„ har du möjlighet att undersöka frĂ„n vilka sidor dina besökare lĂ€mnar din hemsida. PĂ„ detta sĂ€tt kan du upptĂ€cka eventuella problem med din sajt. Driver du en e-handel och mĂ€rker att 50% av besökarna lĂ€mnar efter att de lagt en produkt i varukorgen bör du undersöka vad anledningen till detta Ă€r.

Verktyg för webbanalys

Nu nÀr du har bÀttre koll pÄ vad en webbanalys Àr och varför den Àr viktig, tÀnkte vi gÄ igenom hur du kan analysera din egen webbplats. Idag finns det som tur Àr en mÀngd olika verktyg som gör det enkelt att bÄde samla in och analysera data om din hemsida.

Google Analytics

Vi har tidigare i denna guide pratat om Google Analytics och det Àr ocksÄ det verktyg som utan tvekan Àr det allra vanligaste nÀr det kommer till webbanalys. Undersökningar har visat att cirka 77% av de mest besökta sajterna pÄ nÀtet anvÀnder Google Analytics. Anledningen till detta Àr troligtvis att det Àr helt gratis, enkelt kan implementeras pÄ din hemsida samtidigt som det Àr vÀldigt kraftfullt.

Google Analytics

NÀr det vÀl Àr installerat fÄr du detaljerade data och information om din webbplats. Data som sedan kan analyseras och sammanstÀllas i olika rapporter.

Exakt hur Google Analytics fungerar och vilka funktioner det innehÄller förtjÀnar ett eget inlÀgg. Det allra bÀsta sÀttet att fördjupa sina kunskaper inom GA Àr dock att spendera mycket tid i verktyget, samt ha viljan att lÀra sig och utforska mer.

Om du dÀremot kÀnner att tiden inte rÀcker till sÄ gÄr det bra att överlÄta webbanalysen till oss.

Exempel pÄ andra verktyg som liknar Google Analytics Àr bland annat Yahoo Web Analytics och Kissmetrics. Gemensamt för alla dessa verktyg Àr att de anvÀnder sig av en javascript-kod som lÀggs in pÄ din webbplats för att samla in data. Det finns dock en mÀngd verktyg som anvÀnder andra metoder för att analysera din sajt:

  • Heatmaps och anvĂ€ndartester
  • Undersökningar
  • Benchmarking
  • A/B tester

Sammanfattning

Vi hoppas att du nu har bÀttre koll pÄ vad en webbanalys Àr, varför det Àr viktigt inom sökmotoroptimering, samt vilka verktyg du kan anvÀnda för att analysera din webbplats.

 

Kapitel 4: Trafikanalys

Nu nÀr du vet mer om bÄde nulÀgesanalys och webbanalys, tÀnkte vi slutligen berÀtta mer om trafikanalys som ocksÄ Àr en viktig faktor för en framgÄngsrik sökmotoroptimering. I detta kapitel kommer vi bland annat att berÀtta vad en trafikanalys Àr, varför den Àr sÄ viktig, samt hur du kan genomföra en.

Vad Àr en trafikanalys?

Till skillnad frÄn webbanalys som handlar om att analysera din webbplats och hur anvÀndare integrerar med den, handlar istÀllet trafikanalys om att mer djupgÄende analysera anvÀndarna. Detta kan exempelvis handla om att analysera frÄn vilka kanaler dina besökare kommer ifrÄn och vilken mÄlgrupp de tillhör.

Varför Àr en trafikanalys viktig?

Varför Àr det dÄ viktigt att analysera hur dina besökare hittar till din webbplats? Jo, nÀr du vÀl förstÄr vilken kanal och marknadsföring som faktiskt driver trafik till din sida sÄ Àr det ocksÄ enklare att göra optimeringar efter detta.

Exempelvis:

Du driver en webbshop som sĂ€ljer heminredning pĂ„ nĂ€tet. I din webbshop har du dĂ€rför olika kategorier dĂ€r du delat in de olika typerna av inredning sĂ„som ”vardagsrumsbord”, ”fĂ„töljer”, ”soffor” och sĂ„ vidare.

NĂ€r du analyserar din trafik sĂ„ mĂ€rker du att kategorin ”fĂ„töljer” genererar hyfsat mycket trafik och ligger pĂ„ sjĂ€tte plats i Googles sökresultat. Du vet dock att du troligtvis kan fĂ„ Ă€nnu mer trafik om den ligger pĂ„ 1-3 tredje plats. DĂ€rför bestĂ€mmer du dig för att optimera denna kategori för att förbĂ€ttra dina placeringar och öka din organiska trafik.

Kanske gör du detta genom göra en sökordsanalys för att hitta relaterade och grymma nyckelord att addera pÄ webbsidan.

SÄ gör du en trafikanalys 

Nu nÀr du vet vad en trafikanalys Àr och varför det Àr viktigt, tÀnkte jag slutligen berÀtta hur analyserar trafiken pÄ din egen webbplats.

Likt webbanalysen sÄ kan Àven Google Analytics anvÀndas för att genomföra en trafikanalys. Genom GA kan du nÀmligen fÄ oerhört detaljerad information om hur dina besökare hittar till din webbplats, bland mycket mer.

TyvĂ€rr Ă€r Google Analytics alldeles för stort och komplext för att det ska vara möjligt att gĂ„ in pĂ„ alla verktygets funktioner. De flesta kommer dock lĂ„ngt genom att sjĂ€lva utforska kategorierna ”MĂ„lgrupp” och ”FörvĂ€rv”.

HÀr kan du nÀmligen fÄ information om kön, Älder, intressen och geografi pÄ din mÄlgrupp. Du kan ocksÄ fÄ detaljerad information om hur dina besökare hittar till din webbplats, vilket vi berÀttade om tidigare. Ifall du missade det, gör du pÄ följande sÀtt:

GĂ„ enkelt in pĂ„ Google Analytics -> GĂ„ dĂ€refter in pĂ„ kategorin ”FörvĂ€rv” -> VĂ€lj sedan underkategorin ”All trafik” -> VĂ€lj ”google / organic” -> VĂ€lj sedan ”MĂ„lsida” som ”SekundĂ€r dimension”. Notera att detta Ă€r samma metod som vi gick igenom i kapitel 1.

Avslutningsvis

Voila, du har nu tagit dig igenom hela vÄr guide om SEO analys. Det betyder att du nu bör besitta kunskap om hur du kan analysera ditt nulÀge, din webbplats och din trafik för att kunna förbÀttra din webbplats fÄ den att synas pÄ Google.

Behöver du hjÀlp med att optimera din nÀrvaro i sökmotorerna? Tveka inte pÄ att ta hjÀlp av oss pÄ Adsight! Ring oss pÄ 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av vÄra kundcase.

Dela