Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Att synas på rätt sökord, kunna analysera din webbplats och dess besökare är en av grundstenarna för att lyckas med sökmotoroptimering. I denna guide kommer vi därför att gå igenom hur du kan genomföra en nulägesanalys, sökordsanalys, webbanalys och trafikanalys som gör att du kan förbättra både din webbplats och resultat i sökmotorerna.

Innehåll

Kapitel 1: Nulägesanalys

Kapitel 2: Sökordsanalys

Kapitel 3: Webbanalys

Kapitel 4: Trafikanalys

Ifall du har läst vår nybörjarguide om sökmotoroptimering (SEO) är du troligtvis medveten om hur viktigt det är att mäta, spåra och analysera dina insatser inom sökmotoroptimering, men också hur viktigt det är at utgå ifrån nuläget.

Benämningarna för dessa analyser varierar från person till person, men många brukar kalla denna övergripande process för en SEO analys. 

 

Kapitel 1: Nulägesanalys

Oavsett ifall du precis ska börja med din sökmotoroptimering eller kanske har arbetat ett tag och nu vill ta nästa steg är en nulägesanalys en bra start.

På Adsight brukar vi ofta prata om hur viktigt det är att göra en nulägesanalys när man vill få en bättre närvaro online. Genom en grundlig analys av både webbplats och nuvarande trafik är det också lättare att genomföra optimeringar, samt sätta upp rimliga mål.

Vad är en nulägesanalys?

Syftet med en nulägesanalys är att se över dina nuvarande förutsättningar och analysera vad som krävs för att du ska nå dina mål. Det kan exempelvis handla om att förbättra dina placeringar i sökresultatet eller ta reda på hur ni står er till förhållande till konkurrenterna.

Analysen ska alltså kort och gott svara på var ni befinner er i dagsläget ur ett SEO-perspektiv, samt vad som krävs för att uppnå önskade mål.

Detta bör en nulägesanalys innehålla:

Konkurrenter 

  • Konkurrenternas positioner på de sökord som ni vill synas på
  • Hur kraftiga konkurrenternas webbplatser är (länkar)

Befintlig söktrafik 

  • Antal besökare från organisk söktrafik
  • Vilka sidor som driver mest trafik

Sökord 

  • Antal sökningar på de sökord som ni vill synas på
  • Konkurrens på de sökord som ni vill synas på

Webbplats

  • Hur kraftig er webbplats är (länkar)
  • Övergripande analys av struktur och innehåll på er webbplats

Hur utför man en nulägesanalys?

Som du märker bör en nulägesanalys ge svar på en mängd olika frågor, men hur går man egentligen tillväga för att genomföra en?

Nedan går vi steg-för-steg igenom hur du går tillväga för att ta reda på de olika svar som en nulägesanalys bör innehålla.

Konkurrenter 

  • Konkurrenternas positioner på de sökord som ni vill synas på

För att ta reda på vilka positioner dina konkurrenter innehar på de sökord som du vill synas på kan du antingen A) kontrollera det manuellt genom en enkel sökning på Google, alternativt B) använda dig utav ett verktyg.

Idag finns det en mängd olika verktyg som hjälper dig att kontrollera vilka positioner dina konkurrenter innehar i sökresultatet. På Adsight använder vi oss utav SEMrush, där du gör på följande sätt:

Gå enkelt in på semrush.com -> Gå till kategorin ”Domain Analytics” -> Skriv in namnet på din konkurrent -> Välj sedan ”Position”. Voila, du kan nu se på vilka sökord och positioner dina konkurrenter syns på:

Position tracking

  • Hur kraftiga konkurrenternas webbplatser är (länkar)

Likt föregående punkt så finns det en mängd olika verktyg som kan användas för att ta reda på hur kraftfull dina konkurrenters webbplatser är. Du kan exempelvis använda dig utav Majestic, Moz eller SEMrush.

För dig som inte vill spendera pengar på ett verktyg finns det dock ett bra plug-in till Google Chrome som du kan använda dig utav. Nämnde jag att det dessutom är gratis?

Trust flow SEO

Namnet på detta plug-in är Majestic Backlink Analyzer och kan enkelt laddas ner på Chrome Web Store. När du väl har installerat detta tillägg så dyker det upp till höger om adressfältet i webbläsaren. Gå därefter in på den webbsida du vill analysera, klicka på tillägget och titta sedan på ”Trust Flow” under ”Root Domain”.

Befintlig söktrafik 

  • Antal besökare från organisk söktrafik

Likt de föregående punkterna så finns det en mängd olika verktyg för att ta reda på hur många besökare du får från organisk söktrafik idag. Det allra bästa verktyget enligt mig är dock Google Analytics (GA), vilket dessutom är gratis.

För att ta reda på hur många besökare du får från organisk söktrafik idag via Google Analytics, gör du på följande sätt:

Gå enkelt in på Google Analytics -> Gå därefter in på kategorin ”Förvärv” -> Välj sedan underkategorin ”All trafik” och ”Källa/medium” -> Under ”google / organic” kan du därefter se hur många besökare du får från organisk söktrafik idag:

Antal besökare från Googles organiska sökresultat

Notera: ovanstående metod förutsätter att du redan har Google Analytics installerat på din webbplats.

  • Vilka sidor som driver mest trafik

Ifall du har följt ovanstående steg för att kontrollera hur många besökare du får från organisk söktrafik via GA, kan du även ta reda på vilka sidor som driver mest trafik. Gör på följande sätt:

Gå enkelt in på Google Analytics -> Gå därefter in på kategorin ”Förvärv” -> Välj sedan underkategorin ”All trafik” -> Välj ”google / organic” -> Välj sedan ”Målsida” som ”Sekundär dimension”:

Målsida

Sökord

  • Antal sökningar på de sökord som ni vill synas på

För att ta reda på hur många sökningar som görs på de sökord som du vill synas på, kan du använda dig av en mängd olika verktyg. På Adsight använder vi oss exempelvis utav ett verktyg som heter Keyword Revealer (KR), vilket vi varmt kan rekommendera.

Genom en enkel sökning i Keyword Revealer kan du enkelt se statistik över hur många sökningar som görs på de sökord du vill synas på varje månad.

  • Konkurrens på de sökord som ni vill synas på

En stor fördel med Keyword Revealer är att det också kan användas för att ta reda på hur stor konkurrens det är på de sökord som du vill synas på.

När du väl har gjort en sökning i KR, kan du enkelt klicka på ”Evaluate” för att få fram ytterligare statistik och se hur stor konkurrensen är för ett specifikt sökord:

Använd Keyword Explorer för att kontrollera hur konkurrensutsatt ett sökord är

Webbplats

  • Hur kraftig er webbplats är (länkar)

För att ta reda på hur kraftig er webbplats är, kan du med fördel använda dig utav samma plug-in som du använde dig av för att ta reda på hur kraftfulla era konkurrenters webbplatser är.

  • Övergripande analys av struktur och innehåll på er webbplats

Denna punkt kan vara lite svårare att analysera eftersom den kräver att du har kunskap om hur en bra struktur och bra innehåll bör vara. Det finns dock vissa verktyg som kan hjälpa till med detta. Du kan exempelvis genomföra en så kallad ”Site Audit” via SEMrush, varpå du får reda på problem med både struktur, innehåll och andra tekniska punkter på din webbplats.

Efter att ha tagit reda på ovanstående punkter och analyserat resultatet, bör du kunna få en bättre uppfattning om dina chanser att lyckas i sökresultatet, samt kunna sätta upp bättre mål.

Sammanfattning

Vi hoppas nu att du har bättre koll på vad en nulägesanalys är, varför det är viktigt inom sökmotoroptimering, samt hur du kan genomföra en.

 

 

Kapitel 2: Sökordsanalys

Oavsett om du ägnar dig åt sökmotoroptimering eller sökmotormarknadsföring (SEM) så är det viktigt att synas på rätt sökord. Många gånger är det dock inte helt enkelt att hitta dessa nyckelord. I detta kapitel tänkte vi därför gå igenom hur du kan genomföra en sökordsanalys för att hitta grymma nyckelord!

Google Keyword Planner

Google har utvecklat ett eget verktyg, Google Keyword Planner (Sökordsplaneraren), som finns tillgängligt för AdWords-användare. Detta verktyg är framförallt framtaget för att ge dig förslag på nya nyckelord och idéer för annonsgrupper när du ägnar dig åt SEM. Det funkar dock alldeles utmärkt att använda även om du bara sysslar med SEO.

Googles Sökordsplanerare

Förutom att ge dig förslag på ord som du kanske inte tänkt på innan, ger verktyget dig dessutom tillgång till statistik såsom sökvolym och konkurrens för individuella sökord. Detta gör att du kan få en bättre uppfattning om hur konkurrensutsatt olika nyckelord är (via betalda annonser), samt hur mycket trafik de kan generera till din webbplats.

Gör på följande sätt:

  1. Gå till Googles sökordsplanerare
  2. Ifall du vill få hjälp med att hitta nya sökord väljer du ”sök efter nya sökord”, annars ”hämta sökvolymsdata och trender”
  3. Du får nu förslag på nya sökord, har möjlighet att se hur många sökningar som görs på ordet, samt hur konkurrensutsatta de är.
  4. Sammanställ sedan de sökord du vill synas på i ett Excel-dokument.
  5. För att ta reda på konkurrensen i det organiska sökresultatet, använd dig utav Keyword Revealer och komplettera även ditt Excel-dokument med denna information.

Relaterade sökningar

Relaterade sökningar i Google är oftast ett väldigt bra och effektivt sätt att hitta ord som folk dessutom aktivt söker efter.

Relaterade sökningar är de ord och fraser som dyker upp när du börjar att skriva in något i Googles sökfält:

Relaterade sökningar

De dyker dessutom upp i botten utav sökresultaten:

Relaterade sökningar i sökresultat

Dessa relaterade sökningar är även kända som latenta semantiska nyckelord (LSI) och kan med fördel användas i dina texter och innehåll på webbplatsen. Med hjälp av dessa LSI ord hjälper du Google och andra sökmotorer att avgöra vad din webbplats handlar om.

Använd dina konkurrenter

En annan effektiv strategi för att hitta nyckelord är att undersöka vilka ord som dina konkurrenter använder. Detta kan du dels göra manuellt genom att gå in på deras webbplats och kolla vilka sidor som de verkar tycka är viktiga. Detta kan exempelvis vara sidor med extra mycket innehåll eller sidor som får många interna länkar.

När du väl lokaliserat dessa sidor kan du kontrollera ifall de trycker extra mycket på något ord. Detta kan exempelvis vara ett ord som nämns i rubriken och sedan används många gånger i texten. Med största sannolikhet är det ordet deras nyckelord.

Självklart kan du även använda SEMrush eller andra verktyg för detta också.

 

 

Kapitel 3: Webbanalys

För att lyckas med sökmotoroptimering är det också viktigt att genomföra en webbanalys. I detta kapitel tänkte vi därför gå igenom vad en webbanalys är, varför det är viktigt inom SEO, samt hur du kan genomföra en.

Vad är en webbanalys?

En webbanalys handlar om att samla in en stor mängd data om hur en webbplats används, för att sedan göra en analys med hjälp av insamlade data. Den data som vanligtvis brukar samlas in är exempelvis:

  • Vilka sidor som är mest besökta
  • Hur besökare navigerar genom din webbplats
  • Från vilka sidor besökare lämnar din webbplats

Varför är en webbanalys viktig?

Som du märker går det att samla in en mängd olika data genom att analysera din webbplats. I stort sett mäter dessa analyser allt på din webbplats. Men varför är en webbanalys egentligen viktig?

Ditt första intryck avgör

Att genomföra en webbanalys är bland annat viktigt eftersom du då kan se ifall din webbplats är relevant och användarvänlig, samt om besökarna genomför de handlingar du önskar. När du väl vet detta så kan du också optimera din webbplats efter detta. Något som både kan hjälpa dig att förbättra din sökmotoroptimering men även konverteringar.

Exempelvis:

Du ser att en av dina webbsidor genererar mycket trafik, men 70% av dessa lämnar sidan efter mindre än 5 sekunder. Detta betyder mest troligt att webbsidan ej är relevant. Du kan då använda denna insikt för att optimera webbsidan och göra den mer relevant för besökarna.

När du utför en trafikanalys en annan gång kanske du märker att din tidigare optimering fungerat. De som kommer in på din webbsida stannar nu kvar och klickar sig vidare till andra delar av din webbplats. Istället märker du samma fenomen inträffar för de som besöker din webbplats från mobilen. Detta betyder mest troligt att sidan inte är användarvänlig för mobila enheter. Du kan då använda denna insikt för att göra webbplatsen mobiloptimerad.

En tredje gång så upptäcker du också att allt fler inte utför de handlingar du önskar på sidan, vilket är att genomföra ett köp. Istället lämnar de din webbplats när du kommit till varukorgen. Detta kan exempelvis betyda att din kassa är svårhanterad, otydlig eller inte känns säker.

En webbanalys främsta syfte är alltså att upptäcka mönster, avvikelser och få bättre förståelse för besökarnas beteende och upplevelse på din webbplats.

Nedan kan du läsa mer om varför det är viktigt att analysera din webbsida:

  • Genom att samla in och analysera data om hur besökare integrerar med din sajt, kan du ta strategiska beslut och anpassa den efter användarnas beteende.

 

  • Som vi nämnt tidigare så har du möjlighet att undersöka från vilka sidor dina besökare lämnar din hemsida. På detta sätt kan du upptäcka eventuella problem med din sajt. Driver du en e-handel och märker att 50% av besökarna lämnar efter att de lagt en produkt i varukorgen bör du undersöka vad anledningen till detta är.

Verktyg för webbanalys

Nu när du har bättre koll på vad en webbanalys är och varför den är viktig, tänkte vi gå igenom hur du kan analysera din egen webbplats. Idag finns det som tur är en mängd olika verktyg som gör det enkelt att både samla in och analysera data om din hemsida.

Google Analytics

Vi har tidigare i denna guide pratat om Google Analytics och det är också det verktyg som utan tvekan är det allra vanligaste när det kommer till webbanalys. Undersökningar har visat att cirka 77% av de mest besökta sajterna på nätet använder Google Analytics. Anledningen till detta är troligtvis att det är helt gratis, enkelt kan implementeras på din hemsida samtidigt som det är väldigt kraftfullt.

Google Analytics

När det väl är installerat får du detaljerade data och information om din webbplats. Data som sedan kan analyseras och sammanställas i olika rapporter.

Exakt hur Google Analytics fungerar och vilka funktioner det innehåller förtjänar ett eget inlägg. Det allra bästa sättet att fördjupa sina kunskaper inom GA är dock att spendera mycket tid i verktyget, samt ha viljan att lära sig och utforska mer.

Om du däremot känner att tiden inte räcker till så går det bra att överlåta webbanalysen till oss.

Exempel på andra verktyg som liknar Google Analytics är bland annat Yahoo Web Analytics och Kissmetrics. Gemensamt för alla dessa verktyg är att de använder sig av en javascript-kod som läggs in på din webbplats för att samla in data. Det finns dock en mängd verktyg som använder andra metoder för att analysera din sajt:

  • Heatmaps och användartester
  • Undersökningar
  • Benchmarking
  • A/B tester

Sammanfattning

Vi hoppas att du nu har bättre koll på vad en webbanalys är, varför det är viktigt inom sökmotoroptimering, samt vilka verktyg du kan använda för att analysera din webbplats.

 

 

Kapitel 4: Trafikanalys

Nu när du vet mer om både nulägesanalys och webbanalys, tänkte vi slutligen berätta mer om trafikanalys som också är en viktig faktor för en framgångsrik sökmotoroptimering. I detta kapitel kommer vi bland annat att berätta vad en trafikanalys är, varför den är så viktig, samt hur du kan genomföra en.

Vad är en trafikanalys?

Till skillnad från webbanalys som handlar om att analysera din webbplats och hur användare integrerar med den, handlar istället trafikanalys om att mer djupgående analysera användarna. Detta kan exempelvis handla om att analysera från vilka kanaler dina besökare kommer ifrån och vilken målgrupp de tillhör.

Varför är en trafikanalys viktig?

Varför är det då viktigt att analysera hur dina besökare hittar till din webbplats? Jo, när du väl förstår vilken kanal och marknadsföring som faktiskt driver trafik till din sida så är det också enklare att göra optimeringar efter detta.

Exempelvis:

Du driver en webbshop som säljer heminredning på nätet. I din webbshop har du därför olika kategorier där du delat in de olika typerna av inredning såsom ”vardagsrumsbord”, ”fåtöljer”, ”soffor” och så vidare.

När du analyserar din trafik så märker du att kategorin ”fåtöljer” genererar hyfsat mycket trafik och ligger på sjätte plats i Googles sökresultat. Du vet dock att du troligtvis kan få ännu mer trafik om den ligger på 1-3 tredje plats. Därför bestämmer du dig för att optimera denna kategori för att förbättra dina placeringar och öka din organiska trafik.

Kanske gör du detta genom göra en sökordsanalys för att hitta relaterade och grymma nyckelord att addera på webbsidan.

Så gör du en trafikanalys 

Nu när du vet vad en trafikanalys är och varför det är viktigt, tänkte jag slutligen berätta hur analyserar trafiken på din egen webbplats.

Likt webbanalysen så kan även Google Analytics användas för att genomföra en trafikanalys. Genom GA kan du nämligen få oerhört detaljerad information om hur dina besökare hittar till din webbplats, bland mycket mer.

Tyvärr är Google Analytics alldeles för stort och komplext för att det ska vara möjligt att gå in på alla verktygets funktioner. De flesta kommer dock långt genom att själva utforska kategorierna ”Målgrupp” och ”Förvärv”.

Här kan du nämligen få information om kön, ålder, intressen och geografi på din målgrupp. Du kan också få detaljerad information om hur dina besökare hittar till din webbplats, vilket vi berättade om tidigare. Ifall du missade det, gör du på följande sätt:

Gå enkelt in på Google Analytics -> Gå därefter in på kategorin ”Förvärv” -> Välj sedan underkategorin ”All trafik” -> Välj ”google / organic” -> Välj sedan ”Målsida” som ”Sekundär dimension”. Notera att detta är samma metod som vi gick igenom i kapitel 1.

Avslutningsvis

Voila, du har nu tagit dig igenom hela vår guide om SEO analys. Det betyder att du nu bör besitta kunskap om hur du kan analysera ditt nuläge, din webbplats och din trafik för att kunna förbättra din webbplats få den att synas på Google.

Behöver du hjälp med att optimera din närvaro i sökmotorerna? Tveka inte på att ta hjälp av oss på Adsight! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×