Synas på Google

Att synas på Google blir allt tuffare för varje dag som går. Nya företag öppnar dagligen och alla vill få en glimt av stjärnglansen som första sidan på Google lämnar. Ni kan exponera ert företag gratis eller genom olika betalningsmodeller. Även om det är tufft att hamna först på Google kommer här fyra enkla steg som ni kan följa för att sökoptimera er webbsida på Google.

Guiden för att synas på Google

  1. Google My Business
Synas på Google med av hjälp av Google My Business

Google My Business – Det lokala verktyget

Häromveckan skrev vi om lokal SEO och hur ni kan tillämpa det på er verksamhet. En sak som vi tog upp i det inlägget var det lokala platsverktyget Google My business. Med hjälp av Google My Business kan ni synas gratis på Google vid relevanta och lokala sökningar. Läs mer om lokal SEO här.

Hur blir jag synlig på Google med hjälp av Google My Business? Det finns två saker som det lokala verktyget tittar lite extra på:

  • Namnet på företaget
  • Adressen på ert företag

Nedan kommer en förklaring:

Namnet

Vi har hjälpt en kund som levererar fruktkorgar till företag med att synas på Google och de hade en fråga varför sin branschkollega hela tiden dök upp på det ”lokala söket” eller ”kartan” som många kallar Google My business. Branschkollegan kommer jämt och ständigt upp när man söker efter ”fruktkorgar”. Varför då? Anledningen till varför företaget dyker upp mer frekvent är för att de har sökordet fruktkorgar i sitt företagsnamn.

Adressen

Det andra sättet som ni kan synas på genom Google My business är när en potentiell kund befinner sig nära er företagsadress och gör en sökning.

När ni registrerar kontot på Google My business så får ni välja vart ert företag befinner sig och hur långt ifrån er företagsadress ni hjälper kunder.

Vi har sett flera företag missbruka Google My business genom att skriva in bra sökord som företagsnamn och det tror inte vi är hållbart i längden. Vad tror ni?

I Google My Business kan ni även lägga till er hemsida på Google. Det gör ni genom att säga till Google att kika en extra sväng på er webbsida för att få den indexerad. Tryck på länken ”Hämta som Google”.

Något som inte är gratis men väldigt effektivt är Google Adwords. Hamna först på Google genom Adwords.

  1. Google Adwords (SEM)
Topp-annonser Adwords

De fyra översta annonserna på Adwords

Google Adwords är Googles annonserings-plattform som gör det möjligt för er som företag att analysera och buda på nyckelord som är viktiga för er verksamhet. Därefter betalar ni bara för den faktiska trafiken som genereras från ett klick när en potentiell kund söker och hamnar på er webbsida.

Google Adwords fungerar som en auktion. Flera företag kan vara med och buda på ett och samma sökord. Positionen på er annons kan pendla lite upp och ner. Positionen avgörs beroende på hur relevant annonser är och vad ni kan tänka er att betala för ett klick.

Det dyker oftast upp fyra stycken toppannonser och sedan tre stycken annonser nedanför det organiska sökresultatet. Vill du fördjupa dig ytterligare i sökordsannonsering finner du informationen här.

Ett annat sätt att synas på Google är genom sökmotoroptimering och den organiska träfflistan.

  1. Sökmotoroptimering (SEO)
Sökoptimering Google

Effektiv sökoptimering Google

Nedanför annonserna dyker det organiska träfflistan upp. Google tittar på fler än 200 faktorer när de avgör om en webbsida får glänsa på första sidan eller inte.

Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för att göra sin webbsida mer synlig i den organiska träfflistan. Ett vanligt fel många gör är att webbsidan anpassas till Google istället för till användaren.

Att optimera sin webbsida på den organiska träfflistan är ett långsiktigt engagemang som kräver både noggrann analys och ett aktivt arbete. Läs mer om hur vi som byrå jobbar med SEO.

  1. Google Shopping
Google Shopping

Ett annat sätt att synas är genom Google Shopping

Google Shopping är ett produktflöde där det kräver från er som annonsör att sälja varor online. Med Google Shopping kan ni visa produkter med hjälp av en bild, pris, lagerstatus och en länk till er webbsida.

För att annonsera på Google Shopping krävs det också att ni sätter upp ett produktflöde i Merchant Center. Läs mer om Google Shopping här.

Vi brukar rekommendera att arbeta med så många platser som möjligt för att få ut det mesta av sin sökoptimering på Google.

Har ni fler frågor eller behöver hjälp på vägen så finns vi till hands.