Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Vid det här laget är de flesta där ute medvetna om vad sökmotoroptimering (SEO) är. Många funderar däremot på frågan ”vad kostar SEO?”. I denna artikel tänkte vi därför försöka reda ut alla frågetecken och berätta vad det kan kosta att överlåta arbetet till en byrå eller konsult.

Men först – en introduktion till SEO

För att det inte ska bli några missförstånd, tänkte vi börja med att kort berätta om vad sökmotoroptimering är (om någon mot förmodan inte är medveten om det).

I korta drag handlar SEO om att förbättra sin synlighet i sökmotorers, då framförallt Googles, organiska träfflista och därigenom driva in mer trafik till sin webbplats. Något som kan resultera i såväl ökad varumärkeskännedom som nya affärer.

Nedan ser du skillnaden mellan den organiska och köpa träfflistan i Google:

Organisk träfflista Google

Vad kostar sökmotoroptimering?

Nu när du har bättre förståelse för vad sökmotoroptimering är, kanske du är intresserad av att veta hur mycket det kostar att överlåta detta arbete till en byrå eller konsult. Det är också här som det blir lite krångligt, i och med att de flesta använder olika strategier och tillhörande betalningsmodeller.

För mindre företag…

En vanlig prismodell är att man låter kunderna betala en fast månadskostnad per sökord. Med andra ord får du alltså välja ut ett antal sökord som du önskar at synas på och därefter betala en fast kostnad för dessa. Det är inte ovanligt att kostnaden per ord ligger på allt ifrån 100 – 500 kr.

Det finns också en del företag som erbjuder ”SEO med garanti”, vilket innebär att du endast betalar när du har en topp 10-placering på de utvalda sökorden.

Synonymt för båda dessa prismodeller är att de lämpar sig bäst för mindre företag. Företag som kanske inte har möjlighet att lägga tiotusentals kronor på marknadsföring varje månad.

CTA Resurser

För större företag…

När det gäller SEO-projekt för större företag används oftast helt andra betalningsmodeller. Då är det inte ovanligt att man erbjuder färdiga paket, i vilka det ingår en rad insatser till en fast månadskostnad. Beroende på projektets storlek kan det handla om en månadskostnad på allt ifrån 10,000 – 40,000+ kr.

Erbjuds inga färdiga paket till en fast månadskostnad, arbetar man oftast med timdebitering. Hur mycket du får betala per timme varierar såklart från företag till företag, men det är inte ovanligt att kostnaden ligger på 500 – 2000 kr / timme.

Sammanfattningsvis 

Att försöka ge svar på frågan ”vad kostar SEO?” är, som du säkerligen märkt, inte helt lätt. Det är ungefär som att försöka redogöra för hur långt ett snöre är. Allt är relativt. Beroende på projektets omfattning kan sökmotoroptimering kosta från hundra kronor per månad upp till 40,000 kr eller mer.

Även om priset är en viktig faktor så är det inte den enda. När du är i färd med att överlåta SEO-arbetet till en byrå är det minst lika viktigt att lägga vikt vid insatser och resultat.  Vad kan jag förvänta mig att en SEO-byrå gör för mig varje månad? Och vad resulterar det i?

Missa inte heller vår tidigare artikel där vi reder ut för hur du väljer rätt SEO-byrå.

Ta hjälp av Adsight

Behöver du hjälp med SEO? Då är du varmt välkommen att vända dig till oss på Adsight!

Genom åren har vi haft nöjet att hjälpa några av Sveriges främsta företag att förbättra sin digitala närvaro. Nyfiken på hur det gått? Kolla då in våra kundcase.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
53 recensioner
×