Kom igång: Annonsera på Instagram (2018)
Betygsätt inlägget

Idag finns det en mängd olika annonseringsmöjligheter på nätet, varav en utav dem populäraste är annonsering via sociala medier. Även här finns det många valmöjligheter men i denna artikel tänkte vi fokusera på en utav dem – nämligen Instagram! 

5 anledningar att annonsera på Instagram?

Innan vi berättar mer om hur du gör för att sprida ditt budskap på Instagram via betald annonsering, tänkte vi börja med att berätta mer om varför man ska annonsera på plattformen från första början.

Vill du ta din marknadsföring till en ny nivå? Låt oss starta en dialog.

Det snabbast växande nätverket

Till att börja med så är Instagram idag den snabbast växande sociala media plattformen på nätet – långt före jättar som Facebook och Snapchat, vars tillväxt har stagnerat eller till och med minskat. För att ge lite perspektiv på det hela så hade Instagram under denna tid föregående år 700 miljoner aktiva användare, vilket bland annat Dagens Analys rapporterade.

Denna siffra har sedan dess vuxit stadigt och kraftigt (för att säga minst sagt). Nyligen rapporterades det nämligen att man passerat 1 miljard aktiva användare (!), vilket TechCrunch var snabba att rapportera. Nedan kan du även se en graf som de sammanställt över Instagrams tillväxt sedan start:

Nå rätt målgrupp

Att nätverket fortsätter att växa kraftigt är däremot inte den enda anledning att annonsera på Instagram. Med tanke på att sociala media jätten numera ägs av Facebook har du även tillgång till deras avancerade segmenteringsverktyg, vilket gör det väldigt enkelt och kostnadseffektivt att nå rätt målgrupp.

Annonsera på både Facebook och Instagram

Eftersom jättarna Facebook och Instagram nu har samma ägare har man också slagit ihop annonshanteringen i ett och samma program – Facebook Ads Manager. Med andra ord kan du alltså slå två flugor i en smäll och annonsera på båda plattformarna samtidigt!

Mycket engagemang 

Oavsett ifall du vill öka din varumärkeskännedom eller också få folk att köpa din produkt eller tjänst, önskar man mycket engagemang på sina annonser. Antingen kan det vara så att man vill använda det som KPI om man arbetar med varumärkesbyggnad eller också som ett hjälpmedel för att mäta ifall en annons är bra utformad ifall man arbetar med nyförsäljning.

Den stora fördelen med Instagram är således att annonserna genererar mycket engagemang i jämförelse med annonser på andra plattformar som Facebook. Nedan kan du se resultatet från en undersökning gjord av Locowise 2016:

Det är enkelt

Sist men inte minst så är det enkelt och smärtfritt att komma igång med annonsering via Instagram. Lugn, nedan berättar vi hur du kommer igång!

Så gör du för att annonsera på Instagram

Som du märker är fördelarna med att annonsera på Instagram många, men hur gör man egentligen för att komma igång? Följ enkelt nedanstående steg och du är igång inom nolltid:

  1. Skapa en företagssida och profil – Innan du kan sätta igång att annonsera måste du först skapa en Facebooksida, samt en företagsprofil på Instagram.
  1. Skapa en annons – När detta är gjort kan du börja att sätta ihop din(a) annonser, vilket du enkelt gör via Facebook Ads Manager. Det första du gör är att välja ett mål med dina annonser. Är det att:
  • Öka varumärkeskännedom?
  • Nå så många som möjligt (räckvidd)?
  • Öka antalet besökare till din webbplats (trafik)?
  • Få folk att ladda ner din app (applikationsinstallationer)?
  • Kolla på din video (videovisningar)?
  • Öka antalet genomförda köp på din webbplats (konverteringar)?

Välj därefter vilken målgrupp du vill visa dina annonser för. Antingen kan du välja att köra en remarketing kampanj, vilket innebär att du visar annonser för de som redan besökt din webbplats. Du har också möjlighet att rikta in dem på personer som liknar de som redan besökt din webbplats eller också välja en egen målgrupp utifrån plats, ålder, kön, intressen med mera.

När du har valt både målsättning och målgrupp för din annons, är det dags att bestämma vilket format den ska visas i. De annonsformat som finns tillgängliga (för tillfället) är:

  • Fotoannonser
  • Videoannonser
  • Carousel-annonser
  • Annonser i händelser
  1. Fastställ en budget – Efter att din annons är färdig, är det dags att fastställa en budget. Hur mycket pengar vill eller kan du spendera? 
  1. Publicera – När allt detta är klart kan du enkelt publicera din nya annons!

Att komma igång med Instagram annonsering är både snabbt och enkelt samtidigt som det blir en allt viktigare marknadsföringskanal inom digital marknadsföring. Har du däremot inte tid eller energi för att sköta annonseringen själv, utan istället vill fokusera på det som du är bäst på, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Dela