Annonsera på Instagram

De flesta sociala kanaler är reklamfria i början men i takt med att användarantalet ökar, desto intressantare blir de givetvis som annonsplats för företag. I slutet av 2015 blev det möjligt för företag att annonsera på Instagram i Sverige och sedan dess har annonserna blivit allt vanligare.

För att inte irritera användarna är det viktigt att annonserna på Instagram smälter in i flödet.

Att annonsera på Instagram skiljer sig från att annonsera på Facebook eller Twitter. Interaktionen med sponsrade inlägg på Instagram är ofta högre och går snabbare än i de flesta andra kanalerna. Det beror förmodligen på att Instagram är bild- och filmbaserat från första början. Användarna har därmed vant sig vid att se bilder och att snabbt därefter ta ställning till om de gillar dem eller inte. Enligt studier minns dessutom användarna Instagramannonser lättare än de minns reklam i andra sociala kanaler.

Instagramanvändare är också mer benägna att stanna kvar på en sida när de väl klickat sig vidare från en annons. I genomsnitt stannar de kvar 192 sekunder längre än Twitter- och Facebookanvändare.

Självfallet gör det Instagram till en mycket intressant plattform för annonsering. För att lyckas är det däremot viktigt att förstå och anpassa sina annonser efter Instagrams format.

Några saker att tänka på vid Instagramannonsering:

Det absolut viktigaste att förstå med Instagram är att den främst används i mobilen, därför utformar man sin annons efter det. Det är också viktigt att annonserna inte är störande för användarna. De ska smälta in i flödet, som om sponsrade inlägg kom från någon de följer.

Precis som när du annonserar på Facebook så kan du tydligt välja ut din målgrupp så att din kampanj når rätt publik — baserat på en specifik plats, demografi, intressen, med mera.

Så vad kostar en annons på Instagram?

Det beror på hur du väljer att lägga upp kampanjen. Du kan välja att betala per visning (CPM), per klick (CPC), per engagemang (CPE) eller per appinstallation (CPAI).

En annan intressant funktion på Instagram är att användare kan donera pengar, vilket borde vara särskilt intressant för intresseorganisationer.

Slutligen

Om din målgrupp finns på Instagram så är det en av de bästa sociala kanalerna för annonsering, därmed inte sagt att det passar alla företag.

Om du vill veta mer om annonsering på Facebook kan du läsa mer i det här inlägget.