Med jämna mellanrum bör alla företagare fundera över sin egen digitala affärsutveckling. Hur ditt företag hanterar och utvecklas på det digitala planet kan nämligen vara framgångsmässigt avgörande. I den här artikeln berättar vi mer om digital affärsutveckling – och tipsar om hur du kan använda det till din fördel. 

Vad innebär digital affärsutveckling?

Digital affärsutveckling innefattar alla spektrum av företagens digitala hantering och arbetssätt. Allt från marknadsföring och den digitala kommunikationen till produktutveckling och försäljning.

Syftet med digital affärsutveckling är att skapa långsiktiga och framgångsrika relationer med såväl kunden, marknaden och relevanta organisationer. Målet är alltså att med hjälp av digitala strategier och moderna arbetssätt utvecklas och nå företagets uppsatta mål, oavsett om det handlar om ökat försäljning, att växa som företag eller skapa nöjdare kunder.

4 fördelar med digital affärsutveckling

Allt för få företag utvecklar sina arbetssätt, istället håller de fast vid gamla omoderna lösningar. Att implementera nya digitala metoder kan till en början kännas som en svår utmaning, men för de företag som inte hoppar på det digitala tåget kommer utmaningen bara bli ännu större. Det kommer nämligen dröja innan vi ser slutet på den digitala utveckligen, mest troligt har vi ännu bara sett den allra första början än.

Var vill vi då komma med detta? Jo, det finns helt enkelt mängder med anledningar till varför ditt företag borde arbeta med digital affärsutveckling. Nedan nämner vi exempelvis 4 fördelaktiga anledningar till varför just du bör göra det:

  1. Digitalt är mätbart – Genom att arbeta digitalt har du stora möjligheter att mäta erat arbete. Datan visar tydligt vilket av era arbetssätt som fungerar bra eller mindre bra, vilket ökar möjligheterna att ständigt förbättras och nå framgång.
  2. Att arbeta digitalt är kostnadseffektivt – En stor fördel med digitaliseringen är att du kan testa nya idéer, prototyper och arbetssätt till ett mycket kostnadseffektivt pris. Skulle något bli fel är det bara att ångra sig – vilket inte alltid är möjligt när man arbetar analogt.
  3. Snabbare och säkrare företagsutveckling – Ju mer du väljer att göra digitalt desto snabbare kommer ni kunna utvecklas. Automatiska eller självkörande system påskyndar inte bara era processer – de minskar även risken för mänskliga fel.
  4. Konkurrensmässiga fördelar – Företag som väljer att ligga steget före när det kommer till den digitala affärsutvecklingen kommer att ha ett stort försprång mot sina konkurrenter. Inte minst kommer arbetssätten att bli mer effektiva, men ni kommer dessutom att bli en attraktivare arbetsgivare för kommande stjärnor.

6 digitala verktyg du bör använda

Nu när du är insatt i fördelarna med digital affärsutveckling återstår bara en slutgiltig fråga – hur bör du använda digitaliseringen för att få så framgångsrika resultat som möjligt?

För att svara på den frågan har vi valt att lista 6 digitala verktyg som du med fördel kan använda för att utvecklas digitalt:

  1. Sociala medier – Eller marknadsföringskanaler som man också kan säga. Visst använder ni er av sociala medier?
  2. Nyhetsbrev – Nyhetsbrev är ett perfekt verktyg för att nå ut till kunder, medarbetare, konkurrenter och även media.
  3. Publiceringsverktyg – Förutsättningen för att du ska kunna skapa en bra webbplats.
  4. SEO – Genom att optimera det digitala arbetet kommer
  5. SEM – Köpta annonser är ofta ett mycket fördelaktigt sätt för att både synas och öka intäkterna.
  6. Be om hjälp Allt fler företag väljer att be om hjälp för att utveckla en effektiv digital affärsutveckling. Om du vill ha verktygen som krävs för att lyckas i det digitala landskapet kan du med fördel höra av dig till oss på Adsight.

Avslutningsvis

Om du vill få fler tips på hur du kan utvecklas digitalt bör du spana in vår kunskapsbank. Där delar vi med oss av fler enkla tips som kan hjälpa ditt företag att sticka ut bland konkurrenterna.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att lyckas med detta? Då kan du med fördel höra av dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, varmt välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå