Publiceringsverktyg – Vad är det & hur väljer man rätt?

Idag finns det fler publiceringsverktyg än någonsin tidigare, men vad är egentligen ett publiceringsverktyg och hur väljer man rätt? I denna guide kommer vi att berätta vad ett publiceringsverktyg är samt hur du väljer rätt verktyg för dina behov.

Vad är ett publiceringsverktyg?

Ett publiceringsverktyg, eller Content Management System (CMS) som det också kallas, är ett verktyg som gör det möjligt för dig att publicera text och bild på internet.

publiceringsverktyg - vad är det?

Fördelen med dessa verktyg är att de samlar de viktigaste funktionerna på ett och samma ställe. Något som gör det enkelt för dig att både sätta upp och administrera en webbplats. Detta betyder också att du många gånger inte behöver några förkunskaper för att använda dem.

Exempel på publiceringsverktyg

Som vi nämnde lite tidigare så finns det idag en hel uppsjö av publiceringsverktyg att välja på när man ska sätta upp en webbplats. Nedan tänkte vi därför ge exempel på ett par bra verktyg:

Wordpress - publiceringsverktyg gratis

WordPress 

WordPress är idag en av de största och utan tvekan det mest kända verktyget för att sätta upp och administrera en webbplats. Dessutom är det gratis. Till en början var verktyget avsett för att skapa bloggsidor men har nu utvecklats till ett komplett CMS.

Att komma igång med WordPress är enkelt och kräver heller ingen speciell konfiguration. Något som också är bra med detta verktyg att du enkelt kan byta mellan olika templates för att ändra utseendet, installera olika tillägg bland mycket mer.

Det finns exempelvis gott om tillägg, eller plugins som det också heter, som förenklar ditt arbete med sökmotoroptimering.

Möjligheterna med WordPress är i princip oändliga och verktyget kan användas för att bygga såväl bloggar och mindre sajter som webbshoppar. Ett bra exempel på en webbplats som är byggd på WordPress är vår egna webbplats som du besöker just nu.

publiceringsverktyg för webben

Joomla

Ett annat populärt verktyg är Joomla, vilket lämpar sig utmärkt för lite större sajter med mycket innehåll. Detta verktyg innehåller också en mängd olika funktioner och kan användas för att bygga i princip alla typer av webbplatser.

Grundinstallationen erbjuder det som behövs för att komma igång men bygger på en väldigt liten kärna som sedan byggs ut med hjälp av önskade moduler som innehåller de funktioner man önskar.

 

cms system

Shopify

Ett CMS som blivit väldigt populärt bland e-handlare under de senaste åren är Shopify. Detta verktyg är mycket enkelt att använda och har många likheter med WordPress. Med skillnaden att det är anpassat till e-handel, samt att du får betala en mindre månadsavgift för lösningen.

Likt WordPress så är det mycket enkelt att komma igång med Shopify och det kräver inte heller någon speciell konfiguration. Du har också möjlighet att välja mellan olika templates för att ändra utseendet och installera olika tillägg. Det finns dessutom färdiga betalningslösningar installerade, vilket gör det både snabbt och enkelt att komma igång med din egen webbshop.

Jag har själv använt mig av Shopify vid ett antal tillfällen och har enbart bra saker att säga om detta CMS.

Att välja publiceringsverktyg

Hur går man då tillväga för att välja rätt publiceringsverktyg? Personligen skulle jag rekommendera att man tänker på tre saker innan man bestämmer sig för vilket CMS man ska använda:

  • Vad är mina behov och vilken typ av webbplats ska jag bygga?
  • Med vilket verktyg kommer jag snabbast igång och vilket är enklast att använda?
  • Vilket verktyg är sökmotorvänligt?

För de allra flesta skulle jag rekommendera att använda sig utav WordPress. Anledningen till detta är att det går att bygga i princip vilken sajt som helst med detta verktyg, det är enkelt att använda och är dessutom sökmotorvänligt.

Planerar du däremot att starta upp en egen webbshop skulle jag istället rekommendera att du använder dig utav Shopify.

Avslutningsvis

Vi hoppas att du nu har bättre koll på vad ett publiceringsverktyg är, samt hur du går tillväga för att välja rätt verktyg utifrån dina behov.

Ifall du är intresserad av att veta hur du lyckas i sökmotorerna med din nya webbplats, kan du med fördel läsa vår tidigare guide Så lyckas du med sökmotoroptimering 2018.