Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Tips på lämpliga plattformar
Innan vi berättar hur du sätter upp en digital kampanj tänkte vi berätta var du kan göra det. Internet är fullt av plattformar som du kan använda för dina digitala kampanjer. Du ska välja den plattform där din målgrupp kommer se kampanjen.
Nedan tipsar vi om lämpliga plattformar som du kan använda till en digital kampanj.
- Sociala nätverk – Facebook, Instagram och LinkedIn är de tre sociala nätverken som flest kunder använder sig av.
- Betald annonsering – Search Engine Marketing, eller SEM, innebär att du betalar för en annonsplats hos sökmotorn. Läs mer om hur det fungerar i vår SEM-guide.
- Mailutskick – Du kan med fördel använda dig av nyhetsbrev, välkomstmail eller de kontinuerliga mailutskicken för att sprida en digital kampanj.
Om du vill veta mer om hur du kan använda dig av digitala kampanjer i olika plattformar kan du spana in våra tidigare artiklar ”Nybörjarguide: Annonsering via sociala medier”, ”5 snabba om YouTube annonsering” och ”Annonsera på Instagram”.
Så sätter du upp en digital kampanj
Nu när du vet vilka plattformar du kan använda är det dags att sätta igång med arbetet. Nedan listar vi därför 5 tips för hur du sätter upp en digital kampanj!
1. Definiera kampanjmål
Innan du sätter igång med din kampanj behöver du sätta upp ett kampanjmål – vad ska den uppnå? Om du vet vad syftet är kan du senare analysera hur kampanjen faktiskt gick.
Du kan med fördel använda ”SMART-modellen” för att sätta upp Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsbundna mål.
2. Formulera strategi och budskap
Med hjälp av ditt smarta kampanjmål blir det enkelt att formulera en strategi och vilket budskap kampanjen ska ha. För att öka kampanjens träffsäkerhet och förbättra resultatet bör du fundera över följande:
- Målgrupp – Vem ska kampanjen nå?
- Strategi – Hur ska kampanjen nå dem?
- Budskap – Vad ska kampanjen kommunicera?
3. Välj plattform
Olika plattformar har olika möjligheter och begränsningar. Det innebär att en digital kampanj kan göra sig bättre på en plattform än på en annan. Se därför till att välja den plattformen som kommer ge din kampanj bäst förutsättningar.
4. Skapa ett relevant innehåll (content)
Oavsett om du använder dig av text, bild eller video för att förmedla budskapet i en digital kampanj så måste du komma ihåg det viktigaste: allt innehåll ska kommunicera samma sak. Budskapet måste vara glasklart, annars finns risken att mottagaren blir förvirrad och missar syftet med kampanjen.
Dubbelkolla därför alltid så att kontaktuppgifter och logga finns med, att kampanjen har rätt upplösning och att informationen är korrekt.
5. Analysera resultatet
När en digital kampanj är över är det dags att titta tillbaka på kampanjmålet för att analysera resultatet. Nådde kampanjen upp till de uppsatta målen eller inte? Kanske blev det bättre än förväntat! En digital kampanj kan i slutändan generera i mycket data, men ju smartare mål desto enklare blir det att analysera.
Kom ihåg att det inte är alla kampanjer som kan lyckas. Lär istället av era kampanjer och utvecklas till nästa gång!
Avslutningsvis
Där har du det – hur du sätter upp en digital kampanj! Om du vill få fler tips på hur du kan arbeta med era digitala kanaler, effektiv marknadsföring och smart kommunikation kan du spana in vår kunskapsbank. Där delar vi med oss av fler enkla tips som kan hjälpa ditt företag att sticka ut bland konkurrenterna.
Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att lyckas med detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, varmt välkommen!
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.