Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Sökmotoroptimering (SEO) fortsätter att bli en allt viktigare marknadsföringskanal för de bolag som vill förbättra sin digitala närvaro. I takt med detta blir det också allt fler SEO-företag på marknaden, vilket gör att det ibland kan vara svårt att välja leverantör när man ska köpa SEO. För att underlätta detta tänkte vi därför dela med oss av 7 saker som du bör tänka på innan ett köp! 

Varför behövs denna guide? 

Om du hittat till denna guide så letar du troligtvis efter en samarbetspartner som kan hjälpa dig att förbättra ditt företags närvaro i sökmotorerna. Kanske har du gjort en klassisk sökning på Google och upptäckt hur många potentiella samarbetspartners det egentligen finns, hur många olika ”paket” de erbjuder och hur mycket priset på dessa kan skilja sig åt.

Detta skapar många gånger en stor förvirring hos de företag som vill köpa SEO. I värsta fall leder det också till att man upptäcker att det paket man köpt inte alls stämde överens med de förväntningar man hade.

För att undvika ett sådant scenario tänkte vi därför dela med oss utav 7 saker att tänka på innan du väljer leverantör. Allt för att du ska hitta rätt samarbetspartner, få bäst förutsättningar att lyckas i sökmotorerna, samt få högsta möjliga utväxling för investeringen!

Tips 1 – definiera & utgå ifrån dina mål

Redan innan du börjar att leta efter en leverantör som kan hjälpa dig med sökmotoroptimering, bör du börja fundera över vilka mål du har. Varför vill du arbeta med SEO från första början? Är det för att:

  • Öka försäljningen
  • Öka antalet kontaktförfrågningar
  • Öka er organiska trafik

Genom att ha tydliga och väldefinierade mål att utgå ifrån skapar du bästa möjliga förutsättningar för att hitta rätt samarbetspartner. Det minskar också risken för missförstånd parterna emellan. 

Tips 2 – kontrollera arbetssätt

I princip alla byråer och SEO:are har sin egen tolkning av vad sökmotoroptimering egentligen handlar om. Frågar du 10 olika personer får du troligtvis lika många svar. Beroende på hur man tolkar detta område så arbetar man också på olika sätt. När du kontaktar en byrå eller konsult bör du därför kontrollera hur de ser på sökmotoroptimering och vilka arbetssätt de kommer att använda när de jobbar med din sajt.

Hos oss på Adsight är detta tydligt – vi anser att SEO handlar om att förbättra våra kunders närvaro i sökmotorer och genom detta öka deras organiska trafik. För att uppnå detta har vi utvecklat ett väl fungerande arbetssätt som genererar resultat för våra kunder, vilket du kan läsa mer om bland våra kundutlåtanden.

Tips 3 – stirra dig inte blind på enstaka sökord

Detta tips skulle man kunna säga går hand i hand med ovanstående punkt. Det finns nämligen många företag där ute som erbjuder färdiga paket där det ingår optimering för ett visst antal ord.

Personligen anser jag att arbetssätt eller upplägg som dessa är ett stort varningstecken eftersom man inte ska stirra sig blind på enstaka sökord. Det finns många anledningar till varför detta bör undvikas, men de tre främsta är:

  • Var tredje sökning på Google är unik. Hur ska du då kunna generera mer trafik om du bara optimerar din närvaro på ett fåtal sökord?
  • Oavsett hur mycket analyser man gör så kan man aldrig veta om man lyckas positionera sig bra på ett visst ord. Ibland spelar det ingen roll hur mycket insatser som görs för att positionera sig på ett specifikt ord, utan det kan hända att dem inte ger önskat resultat. Med anledning av detta gäller det att prova sig fram!
  • Du får inte valuta för pengarna.

Tips 4 – transparens & kommunikation

Det kanske viktigaste som du bör kontrollera innan du bestämmer dig för att ta hjälp av en byrå eller konsult, är hur de ser på transparens och kommunikation. Allt för många företag som köper SEO upplever nämligen att de inte vet vilka insatser som görs och att kommunikationen sinsemellan är dålig.

På Adsight kartlägger vi därför all vår tid och alla våra insatser. Vi kommunicerar dessutom alltid dessa insatser till kunden direkt när de görs. Utöver detta skickar vi även ut manuella rapporter där vi sammanställer insatser, resultat och plan framöver. Detta gör oss 100% transparenta samtidigt som kunderna vet vad vi gör och vilket resultat de får.

Tips 5 – efterfråga kundcase

Något som du också bör kontrollera innan du väljer en byrå eller konsult, är ifall de kan erbjuda några kundutlåtanden, kundcase eller referenser. Det är förståeligt om många vill hålla sina kunder hemliga eller också innehar sekretessavtal, men ett par kundutlåtanden eller case borde alla seriösa parter kunna erbjuda.

Intresserad av att se våra kundcase? Skicka iväg ett mejl till info@adsight.se.

Tips 6 – stirra dig inte blind på priset

Ett annat misstag som många gör när de ska köpa SEO är att de stirrar sig blind på priset. Många vill få det absolut billigaste priset och låter detta styra valet. Självklart bör priset kännas rimligt och vara inom din budget, men här stämmer det gamla goda ordspråket ”du får vad du betalar för” ganska bra. Vilka resultat tror du är rimliga om du betalar 2000 kronor per månad?

Med det sagt så innebär det inte per automatik att ett dyrare resultat betyder bättre resultat. Det finns många aktörer som tar väldigt mycket betalt utan att generera några som helst resultat eller mervärden för kunden.

För att summera det hela så bör priset självklart vara en bidragande faktor i valet av leverantör, men stirra dig inte blind på det. Så länge du får bra avkastning på din investering så skulle jag säga att det är värt det!

Har du inte nog med budget för att anlita en byrå eller konsult? Då kan du gå vår SEO-kurs, där vi lär dig att sköta sökmotoroptimering på egen hand.

Tips 7 – förbered dig på att det tar tid

Sist men inte minst bör du förbereda dig på att det tar tid! Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete som ger effekt inom normalt ett par månader. Vill du ha omedelbar effekt rekommenderar vi att du istället arbetar med digital annonsering via exempelvis Google AdWords eller sociala medier, vilket vi också har möjlighet att hjälpa dig med.

Som du märker finns det mycket att tänka på när man ska köpa SEO. Intresserad av att veta mer om hur vi på Adsight arbetar och kan hjälpa dig att förbättra närvaron i sökmotorerna? Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×