Behöver du vår hjälp?
Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?
Tips för en lyckad tjänstemarknadsföring
Tjänster säljer inte sig själva. För att attrahera nya kunder måste de marknadsföras. Nedan följer därför fyra enkla och kostnadseffektiva tips som du kan använda för att nå ut till potentiella kunder:
1. Skapa en företagsprofil på Google My Business
Google My Business, även kallat GMB, är ett av de enklaste sätten att nå ut till potentiella kunder via sökmotorn Google.
Genom att skapa en företagsprofil på GMB har du möjlighet att hantera hur ditt företag presenteras på Google sök och Maps. Det blir också ett effektivt sätt att nå ut till potentiella kunder som är på jakt efter tjänster likt dina!
När du väl har skapat en profil kan du dels synas på varumärkessökningar:
Men också när användare aktivt söker efter tjänster likt dina:
På din profil kan du bl.a. visa upp följande information om ditt företag:
- Besöksadress
- Öppettider
- Erbjudanden
- Foton
- Telefonnummer
- Webbplats
- Recensioner
Och mycket mer…
2. Annonsera via Google Ads
Ett annat alternativ som du kan använda för att marknadsföra dina tjänster, är att annonsera via Google Ads.
På så sätt kan du exempelvis skapa textannonser som visas när folk söker på särskilda ord och meningar som är relaterade till din verksamhet:
Du kan också använda en mängd andra annonsformat såsom bannerannonser:
Möjligheterna med Google Ads är minst sagt många. En stor fördel är att det passar alla typer av budgetar, oavsett hur stor eller liten den än må vara. Du väljer själv hur mycket pengar du vill spendera!
För att lära dig mer ännu mer om Google Ads och dess möjligheter, kan du med fördel läsa våra tidigare artiklar inom ämnet:
3. Sökmotoroptimering
Om du vill synas på Google utan att betala för detta, kan du istället arbeta med sökmotoroptimering (SEO). Något som handlar om att optimera din webbplats och dess innehåll för att positionera sig bra bland sökmotorers organiska sökresultat:
Fördelarna med sökmotoroptimering är många. Dels kostar det ingenting, om du inte tar hjälp av en SEO-byrå eller konsult, samtidigt som du bygger upp någonting mer långsiktigt.
Utmaningen är däremot att sökmotoroptimering är ett komplext område i ständig förändring, samtidigt som det kan ta tid innan man ser resultat från sina insatser.
4. Annonsering via sociala medier
Sökmotorer är däremot inte den enda marknadsföringskanalen där du kan nå ut till potentiella kunder. Även sociala medier kan vara väldigt effektiva för att skapa nya affärer.
För att attrahera rätt typ av kunder, rekommenderar jag dig att läsa vår tidigare artikel ”Så väljer du rätt marknadsföringskanaler”. Beroende på vilken målgrupp du vill nå ut till kan nämligen vissa plattformar vara bättre lämpande än andra.
Ta hjälp av Adsight
Jag hoppas att du nu har bättre koll på hur du lyckas med marknadsföringen av tjänster. Önskar du däremot hjälp med detta, är du varmt välkommen att vända dig till oss på Adsight!
Genom åren har vi hjälpt hundratals tjänsteföretag att förbättra sin digitala närvaro och skapa nya affärer online. Du hittar exempel på detta bland våra kundcase.
Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.
Behöver du vår hjälp?
Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.