Det finns många tjänsteföretag som upplever svårigheter att marknadsföra sig själva och sina tjänster. Och det är heller inte konstigt – att marknadsföra tjänster är oftast knepigare än att marknadsföra produkter. Jag tänkte därför dela med mig av mina bästa tips för hur du lyckas med det förstnämnda!

Behöver du vår hjälp?

Vi vet hur du kan få fler besökare till din webbplats som resulterar i nya kunder.

 

Tips för en lyckad tjänstemarknadsföring

Tjänster säljer inte sig själva. För att attrahera nya kunder måste de marknadsföras. Nedan följer därför fyra enkla och kostnadseffektiva tips som du kan använda för att nå ut till potentiella kunder:

1. Skapa en företagsprofil på Google My Business 

Google My Business, även kallat GMB, är ett av de enklaste sätten att nå ut till potentiella kunder via sökmotorn Google.

Genom att skapa en företagsprofil på GMB har du möjlighet att hantera hur ditt företag presenteras på Google sök och Maps. Det blir också ett effektivt sätt att nå ut till potentiella kunder som är på jakt efter tjänster likt dina!

När du väl har skapat en profil kan du dels synas på varumärkessökningar:

Google My Business

Men också när användare aktivt söker efter tjänster likt dina:

Google My Business mäklare

På din profil kan du bl.a. visa upp följande information om ditt företag:

  • Besöksadress
  • Öppettider
  • Erbjudanden
  • Foton
  • Telefonnummer
  • Webbplats
  • Recensioner

Och mycket mer…

2. Annonsera via Google Ads

Ett annat alternativ som du kan använda för att marknadsföra dina tjänster, är att annonsera via Google Ads.

På så sätt kan du exempelvis skapa textannonser som visas när folk söker på särskilda ord och meningar som är relaterade till din verksamhet:

Textannonser mäklare

Du kan också använda en mängd andra annonsformat såsom bannerannonser:

Displayannonsering mäklare

Möjligheterna med Google Ads är minst sagt många. En stor fördel är att det passar alla typer av budgetar, oavsett hur stor eller liten den än må vara. Du väljer själv hur mycket pengar du vill spendera!

För att lära dig mer ännu mer om Google Ads och dess möjligheter, kan du med fördel läsa våra tidigare artiklar inom ämnet:

3. Sökmotoroptimering

Om du vill synas på Google utan att betala för detta, kan du istället arbeta med sökmotoroptimering (SEO). Något som handlar om att optimera din webbplats och dess innehåll för att positionera sig bra bland sökmotorers organiska sökresultat:

Organisk träfflista Google

Fördelarna med sökmotoroptimering är många. Dels kostar det ingenting, om du inte tar hjälp av en SEO-byrå eller konsult, samtidigt som du bygger upp någonting mer långsiktigt.

Utmaningen är däremot att sökmotoroptimering är ett komplext område i ständig förändring, samtidigt som det kan ta tid innan man ser resultat från sina insatser.

4. Annonsering via sociala medier

Sökmotorer är däremot inte den enda marknadsföringskanalen där du kan nå ut till potentiella kunder. Även sociala medier kan vara väldigt effektiva för att skapa nya affärer.

För att attrahera rätt typ av kunder, rekommenderar jag dig att läsa vår tidigare artikel ”Så väljer du rätt marknadsföringskanaler”. Beroende på vilken målgrupp du vill nå ut till kan nämligen vissa plattformar vara bättre lämpande än andra.

Ta hjälp av Adsight 

Jag hoppas att du nu har bättre koll på hur du lyckas med marknadsföringen av tjänster. Önskar du däremot hjälp med detta, är du varmt välkommen att vända dig till oss på Adsight!

Genom åren har vi hjälpt hundratals tjänsteföretag att förbättra sin digitala närvaro och skapa nya affärer online. Du hittar exempel på detta bland våra kundcase.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi vet hur du kan få fler besökare till din webbplats som resulterar i nya kunder.

 

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå

Google Betyg
4.7
60 recensioner
×