Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Jag har i en tidigare artikel redogjort för hur du utformar en fängslande SEO-titel. Nu tänkte jag därför fortsätta på den inslagna vägen och berätta hur du gör för att utforma en lika fängslande metabeskrivning.

Men först – vad är en metabeskrivning?

Metabeskrivningen, eller meta description som den också kan kallas, är A och O för att lyckas med sökmotoroptimering (SEO). Det är nämligen den text som beskriver dina webbsidor och som användare först ser i sökresultatet:

Vad är en metabeskrivning?

Något som däremot är viktigt att poängtera är att Google inte alltid väljer att visa den metabeskrivning som du själv skrivit. Ibland väljer dem själv ut en beskrivning baserat på sidans innehåll, vilket sker när de anser att det är mer relevant.

Se exempelvis nedan resultat och jämför det därefter med ovanstående:

Tips när du ska skriva en metabeskrivning 

Nu när du har bättre förståelse för vad en metabeskrivning är, tänkte jag dela med mig av mina bästa tips för att utforma en fängslande beskrivning som ökar din klickfrekvens:

1. Se till att den kompletterar din titel

Ett sökresultat består av en metatitel och en metabeskrivning. Titeln är tänkt att fånga användarnas intresse och ge dem en aning om vad sidan i fråga handlar om. Beskrivning är sedermera tänkt att ge kompletterande information om sidan och även uppmana till handling – ge dem en anledning att besöka just din sida!

Har du exempelvis tagit upp att ni just nu har 30% REA (i titeln), bör metabeskrivningen ge kompletterande information om detta. Något som skulle kunna se ut på följande sätt:

”Passa på att handla medan vi har nedsatta priser på både fasad- och fönsterfärg från välkända varumärken som Jotun…”

2. Tänk på längden – inte för långt eller kort

En metabeskrivning kan inte vara hur lång som helst. Innehåller den för många tecken kommer delar av beskrivningen inte att synas i sökresultatet. Även om Google kan visa upp till 300 tecken brukar man rekommendera att en metabeskrivning inte bör överstiga 155 tecken.

Du bör däremot tänka på att inte heller göra beskrivningen för kort. Se till att nyttja alla tecken du har att tillgå. Om du använder dig av WordPress kan du installera tillägget Yoast SEO för att snabbt och smidigt kontrollera ifall längden på dina beskrivningar är bra:

Metabeskrivning antal tecken

3. Se till att inkludera ditt sökord

Varje sida på din sajt bör kretsa kring ett specifikt sökord/nyckelord. Detta bör också inkluderas i din beskrivning. På så sätt berättar du för såväl sökmotorer som användare att din sida är relevant för det särskilda sökordet.

4. Tänk på användarnas intentioner

Alla användare har en intention när de gör en sökning. Antingen vill de hitta information om ett särskilt ämne, en produkt eller en tjänst, eller också vill de hitta någonstans där de kan köpa denna produkt eller tjänst.

Här gäller det att din beskrivning tilltalar användarnas intentioner. Du vill skapa rätt förväntningar. Gör du inte detta kommer de med största sannolikhet bli missnöjda och gå till en konkurrent istället.

5. Skapa unika beskrivningar för varje sida 

På samma sätt som du bör skapa unika titlar för varje sida, bör du också skapa unika metabeskrivningar för varje sida. Varken sökmotorerna eller användarna är ett fan av duplicerade beskrivningar.

Avslutningsvis 

Där har du det – fem tips som du kan använda för att skapa metabeskrivningar som tilltalar både användare och sökmotorer.

Önskar du däremot hjälp med att skapa fängslande metabeskrivningar, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×