Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

För att lyckas driva mer trafik till din webbplats gäller det att du blir riktigt vass på att utforma fängslande metatitlar. I denna artikel tänkte jag därför berätta mer om hur du skapar SEO-optimerade titlar som människor vill klicka på!

Men först – vad är en metatitel?

Innan jag berättar mer om hur du skapar SEO-optimerade titlar, tänkte jag reda ut för vad en metatitel faktiskt är. I korta drag är en metatitel den titel som är synlig i sökresultatet:

Metatitel

Det är alltså en titel som inte är synlig på din webbplats utan endast i sökresultatet. Eller ja, den är också synlig i webbläsarens fönster.

Läs också vår tidigare artikel ”12 steg för att lyckas med metataggar”.

Varför är detta viktigt?

Denna titel må kännas obetydlig men faktum är att den kan vara avgörande för hur du positionerar dig i sökmotorerna. Och framförallt – om någon klickar på ditt sökresultat istället för konkurrenternas.

Tänk dig själv att denna titel är det första intrycket som användare får av din webbsida och dess innehåll. Du är däremot inte ensam i sökresultatet utan omges av en mängd konkurrenter som har samma mål som dig – att få användare att klicka sig in på deras sajt. Det gäller därför att sticka ut från mängden!

Sammanfattningsvis är alltså detta en viktig del av sökmotoroptimering (SEO).

Tips när du ska skapa en SEO-titel 

Nu när du har en bättre förståelse för vad en metatitel är och varför den är så viktig, tänkte jag berätta mer om hur du gör för att utforma en fängslande SEO-titel:

1. Inkludera ditt sökord

Alla dina sidor bör fokusera på ett särskilt nyckelord/sökord. Detta bör också inkluderas i din titel. På så sätt berättar du för såväl sökmotorer som användare att din sida är relevant för det särskilda sökordet.

2. Tänk på intentionen

Alla användare har en intention när de gör en sökning. Antingen vill de hitta information om ett särskilt ämne, en produkt eller en tjänst, eller också vill de hitta någonstans där de kan köpa denna produkt eller tjänst.

Här gäller det att din titel tilltalar användarnas intentioner. Du vill skapa rätt förväntningar. Gör du inte detta kommer de med största sannolikhet bli missnöjda och gå till en konkurrent istället.

Söker någon exempelvis efter ”köpa cykelstyre” så är deras intentionen att köpa ett nytt cykelstyre. Om de å andra sidan söker efter ”vilket cykelstyre ska jag välja” eller ”olika cykelstyren” är deras intention att hitta mer information om olika typer av cykelstyren samt för- och nackdelar med dessa. De vill ha vägledning och hjälp att ta ett beslut.

3. Ta upp dina USP:ar

Som tidigare nämnts konkurrerar du med många andra webbplatser. Vad gör dig unik? Vad är dina Unique Selling Points? Beroende på användarnas intentioner kan du exempelvis framhålla saker som:

  • Nedsatta priser (ex: nu 30% REA).
  • Fria och snabba leveranser.
  • Många betalningsalternativ.
  • Lokal närvaro.
  • Lång erfarenhet.

4. Använd dig av siffror

Förutom att ta framhäva dina USP:ar är det bra att använda siffror i dina metatitlar. Detta är nämligen en av de enklaste och effektivaste sätten att sticka ut från mängden.

5. Överväg att använda en fråga

Något som också kan vara fördelaktigt är att använda sig utav en fråga i metatiteln, ex. ”Vad är en SEO-titel? Vi ger dig svaret!”. En undersökning som nyligen genomfördes av Backlinko visar nämligen att en metatitel som innehåller en fråga har 14.1% högre CTR än de som inte har det.

6. Använd dig av känslor

Den tidigare nämnda undersökningen från Backlinko visar också att känslomässiga titlar kan påverka din CTR på ett positivt sätt. Genom sin research upptäckte man nämligen att titlar som förmedlade en positiv eller negativ känsla förbättrade klickfrekvensen med cirka 7%.

7. Tänk på längden

En metatitel får inte vara för lång men inte heller för kort. Generellt sett brukar man säga att en titel inte ska överstiga 65–68 tecken. Å andra sidan kan en metatitel som bara har 20–30 tecken falla lite kort.

Om du använder dig av publiceringsverktyget WordPress kan du med fördel installera tillägget Yoast SEO för att snabbt och smidigt kontrollera ifall längden på dina titlar är bra.

8. Inkludera ditt företagsnamn 

Något som du också bör tänka på är att alltid inkludera ditt företagsnamn (eller sidnamn) i slutet av din SEO-titel. På så sätt får du maximal exponering av ditt varumärke samtidigt som det kan vara en bidragande faktor till att användare klickar på just ditt resultat. Detta förutsätter såklart att du har ett starkt varumärke som folk känner igen.

9. Var konsekvent

Att vara konsekvent med hur du utformar dina metatitlar är viktigt för att skapa ett professionellt intryck. Se till att alltid använda samma avgränsare, ex. ”-” eller ”|”.

10. Skapa unika titlar för varje sida

Sist men inte minst bör du tänka på att skapa unika metatitlar för varje sida. Använd ett verktyg som Screaming Frog för att upptäcka ev. duplicerade titlar och Yoast SEO för att snabbt och smidigt ändra dessa.

Avslutningsvis 

Där har du det – mina bästa tips och tricks för att skapa fängslande SEO-titlar som användare vill klicka på. Jag hoppas att du använder dem för att förbättra klickfrekvensen på dina webbsidor!

Önskar du däremot hjälp med att skapa metatitlar som folk vill klicka på, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×