Nybörjarguide: Digital marknadsföring
Betygsätt inlägget

Senast uppdaterad: 30 augusti – 2018 

Idag inser allt fler företag möjligheterna med att förbättra sin digitala närvaro och marknadsföra sig på nätet. Digital marknadsföring är dock ett oerhört brett område och frågar du tio olika personer vad det egentligen handlar om får du troligtvis lika många svar. I denna artikel hade vi därför tänkt reda ut vad digital marknadsföring innebär (för oss), samt vilka digitala kanaler man bör satsa på bland mycket mer.

Innehåll

Kapitel 1: Vad är digital marknadsföring?

Kapitel 2: 3 anledningar att investera i digital marknadsföring

Kapitel 3: Olika typer av digitala marknadsföringskanaler

Kapitel 4: Definiera dina mål för bästa resultat

 

Kapitel 1: Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är marknadsföringsbudskap som företag förmedlar via digitala kanaler. Målsättningen med marknadsföringen är att driva fler affärer, bygga varumärke eller ge service till sina potentiella eller befintliga kunder. Ofta sätter företag upp nyckeltal (KPI:er) för att ha som mätvärde om marknadsföringen är lyckad eller inte.

Vill du ta din marknadsföring till en ny nivå? Låt oss starta en dialog.

Att marknadsföra sig digitalt skapar även mer möjligheter eftersom företag kan rikta sin marknadsföring mot olika kanaler och enheter såsom pekskärmen, datorn eller mobilen som kommer bli allt viktigare. Vanliga typer av digital marknadsföring är sökmarknadsföring (SEM), annonsering via sociala medier och sökmotoroptimering (SEO), men mer om det senare!

Marknadsföring nu och då

Förr i tiden räckte det med att ett företag fanns med på en tidningsannons och därefter ringde telefonen. Det är iallafall så många beskriver sin situation när jag är ute på kundbesök. Även om det säkert var mycket bättre förr så tror jag att man ibland bekräftar den gamla situationen något. Det var ju alltid lite bättre förr. Eller?

Bekräftelse eller inte, det ligger fortfarande något i att viss marknadsföring fungerade bättre förr. Att marknadsföra sig offline (radio, tv och print) kräver en ganska så stor marknadsföringsbudget. Det finns även ofta ett begränsat antal platser att synas på och då sätts priserna därefter.

Numera är vanligtvis den digitala marknadsföringen billigare men problemet är att det finns i oändligt med platser att synas på. Vart ska man synas och är det verkligen så billigt?

När det kommer till digital marknadsföring så tar ofta företagare och marknadsförare den enkla vägen. Speciellt eftersom det ligger någonstans i bakhuvudet – att den enkla metoden fungerade förr och då måste det fungera nu.

Att lyckats med digital marknadsföring krävs enligt mig ett stort engagemang. Om man arbetar med en digital byrå så krävs det att både den digitala byrån vet vad dem pysslar med men det kräver också ett stort engagemang från kunden. När både kunden och den digitala byrån arbetar mot samma mål är man ett steg närmare att lyckas med sin marknadsföring!

 

Kapitel 2: 3 anledningar att investera i digital marknadsföring

Vi hoppas att du nu har bättre koll på vad digital marknadsföring är, men som företag kanske du funderar över varför du ska investera i detta? Nedan listar vi därför de tre främsta anledningarna att investera i marknadsföring via digitala kanaler:

Nå rätt målgrupp

Historiskt sett har det varit väldigt svårt att kontrollera vem som exponeras för vilken reklam, vilket också inneburit att det har varit en utmaning att rikta annonserna till rätt målgrupp. Om du exempelvis ville marknadsföra ert företags nya sportdryck i början av 2000-talet valde du kanske att göra detta via en påkostad TV-reklam, utan att egentligen veta vem som skulle se den. På så sätt exponerades produkterna många gånger för fel målgrupper.

Med hjälp av digital marknadsföring kan du slippa detta ”brus” och istället exponera er produkt eller tjänst för exakt er målgrupp. Räckvidden går nämligen att bryta ner så långt som till kön, ålder, geografi och intresse. Vill du exempelvis marknadsföra er sportdryck idag kan du välja att göra det till endast kvinnor i åldern 20–25 år som bor i Stockholm och har ett intresse av träning (om det är er främsta målgrupp).

Direkta interaktioner & resultat

En annan stor fördel med den digitala marknadsföringen är att du får direkta interaktioner och resultat. För att fortsätta på den inslagna vägen kan vi göra en till jämförelse mellan traditionella marknadsföringskanaler och digitala kanaler.

Låt oss säga att du ägde en klädbutik i Göteborg i början av 2000-talet. Du ville då marknadsföra er nya sommarkollektion till de boende i närheten. Kanske valde du då att göra detta via den lokala tidningen där du uppmanade folk till att besöka din butik.

När lokalbefolkning i Göteborg exponeradedes för reklamen blev de möjligen intresserade, men många var tvungna att vänta till helgen och då kom tyvärr någonting till emellan. Tillslut gick det för länge, hösten hann komma och det blev inget köp från den vackra sommarkollektionen. Ja, du förstår säkert vart jag vill komma – vägen till köp var helt enkelt väldigt lång!

Genom att istället marknadsföra dig via digitala kanaler kan du få folk att direkt integrera med annonserna och genomföra köp. Låt oss säga att du nu istället driver en klädbutik på nätet. Du väljer därför att marknadsföra dig på Instagram där du uppmanar folk till att klicka på din annons – där de har möjligheten att genomföra ett köp direkt. Bra va?!

Mätbara insatser 

En annan stor fördel med att marknadsföra sig via digitala kanaler är att du enkelt kan mäta resultatet utav dina insatser. Som jag nämnde tidigare använder man sig många gånger utav KPI:er för att kunna se ifall investeringarna är lyckade eller inte.

Vilken typ av mätvärde som används kan däremot variera kraftigt beroende på vilken bransch du arbetar inom och vad du har för mål. Vill du exempelvis arbeta med varumärkesbyggnad och få fler personer att känna igen ert företag – då kan du använda antalet exponeringar för att värdera ifall insatsen blev lyckad eller ej.

Google Analytics

För att mäta resultatet av insatserna finns det en mängd olika analysverktyg som Google Analytics.

 

Kapitel 3: Olika typer av digitala marknadsföringskanaler

När det kommer till de olika typerna av marknadsföringskanaler på nätet så är det minst sagt en djungel. Det finns redan många etablerade kanaler att använda samtidigt som det poppar upp nya alternativ varje vecka. De flesta nya alternativ blir dock inte långvariga och därför rekommenderar vi att man spenderar sin budget på någon utav följande:

Sökmotoroptimering (SEO)

Om du vill arbeta långsiktigt med er synlighet på nätet, är sökmotoroptimering det självklara valet. Denna insats handlar kort och gott om att optimera din webbplats på ett sådant sätt att den syns bättre i det organiska resultatet på sökmotorer som Google och Bing. Eftersom den förstnämnda är överlägset störst brukar många även referera till SEO som att ”synas på Google”.

Sökresultat Google

Fördelarna med att arbeta med SEO är många, men framförallt så är det ett långsiktigt arbete som potentiellt kan skapa en trafik- och pengamaskin som fortsätter att leverera resultat år efter år…

När vi förklarar detta för potentiella kunder brukar vi jämföra det med ”ränta-på-ränta effekten”. Om du aktivt och löpande arbetar med att optimera din webbplats och skapar bra innehåll får du nämligen samma resultat – en maskin som genererar mer och mer trafik:

Du kan läsa mer om detta i vår artikel Sökmotoroptimering: steg-för-steg guide.

Sökmarknadsföring (SEM) 

Till skillnad från SEO som handlar om att optimera sin närvaro i sökmotorernas organiska träfflista, handlar sökmarknadsföring (SEM) istället om betalda annonser för att synas på vissa sökord:

Sökmarknadsföring (SEM)

Den största fördelen med denna marknadsföringstyp är att du får omedelbara resultat. Din annons börjar direkt att visas för de personer som söker på de ord som du valt att rikta in dig på. Å andra sidan är det som en kran – så fort du slutar att kasta in pengar så slutar också dina annonser att visas.

Annonsering via sociala medier

En annan populär kanal för att marknadsföra sig på nätet är annonsering via sociala medier. Här finns det såklart en hel uppsjö av alternativ som annonsering på Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube, Snapchat och Twitter för att bara nämna några.

Alla har såklart sina egna för- och nackdelar, vilket dock förtjänar ett inlägg för sig själv. För att göra det enkelt så skulle man dock kunna säga att de är detsamma som för sökmarknadsföringen. Den absolut största fördelen är att du får direkta resultat, medan nackdelen är att det roliga tar slut så fort du slutar hosta upp pengar.

 

Kapitel 4: Definiera dina mål för bästa resultat 

Att välja rätt digital marknadsföringskanal är inte helt lätt och många gånger är det bästa alternativet att arbeta med en mix. För att göra en mer konkret slutsats är det dock viktigt att man tydligt definierar vilka mål man har. Är det att generera mer affärer, öka varumärkeskännedomen eller också att ge service?

Skapa fler affärer genom digital marknadsföring

Det är väl sedan gammalt att grundprincipen för marknadsföring ska vara att få fler affärer till sitt företag. Om du stoppar in en summa pengar i en automat så vill du att det ska spotta ut mer pengar när du väl gör din investering. Valet av marknadsföringskanal ska bygga på vad det specifika företaget vill uppnå. Om det är fler affärer så kan en god idé vara att börja med att tänka på köpprocessen.

Är du som kund redo att göra ett köp när du äter en korv på en fotbollsmatch och ser att den lokala snickaren sponsrar det lokala laget? Vill du verkligen bygga om altanen i just det tillfället? Eller är du redo att göra ett köp när du sitter i tv-soffan och hör Elgiganten i bakgrunden med något pangerbjudande? Eller är du redo att göra ett köp när du söker efter akut elektriker Stockholm på mobilen?

Om du vill driva fler affärer ska du satsa på marknadsföringskanaler som är närmast ett köp. Vid kanalerna närmast ett köp är det kunden som letar upp dig och inte företaget som letar upp kunden. Marknadsföringskanalerna som vi nämner ovan har som målsättning att väcka ett behov. Iallafall tv-reklamen.

Om du driver en elektrikerfirma och arbetar med akuta jobb så är det bättre att ni syns på kanaler där potentiella kunder gör en sökning på era tjänster. Det är väldigt svårt att pricka rätt med sin marknadsföring via andra kanaler om det är akuta jobb. Hur stor chans är det att personen som sitter i tv-soffan är redo att anlita en akut elektriker? Kontra personen som faktiskt gör en sökning på era tjänster. Exempel på marknadsföringskanaler där ni kan synas genom att en potentiell kund söker:

Digital marknadsföring för att bygga varumärke

Allt handlar inte om snabba insatser för att få in direkta affärer. För att bli starkare som företag och ta fler marknadsandelar krävs det att man stärker sitt varumärke. Att få ett starkare varumärke händer inte över en natt utan det är något som kräver en taktik och en långsiktig arbetsplan. Men när det väl börjar ge frukt då gör det verkligen det ordentligt.

Serviceinriktad digital marknadsföring

Digital marknadsföring kan även användas för att ge service eller support till sina kunder. Det handlar främst om sociala medier kanaler som Youtube, Facebook, Twitter och LinkedIn.

Genom kanalerna kan kunderna få snabb service och svar på sina frågor. Det är dock viktigt att företaget sätter upp en action-plan och taktik för företagets kundservice. Det finns många företag som har hamnat i blåsväder när de inte svarat inom en viss tid, inte vetat hur de ska kommunicera med negativa omdömen och liknande.

Exempel på saker som ni bör planera

  • Hur lång tid ska det ta innan en person får ett svar?
  • Vilken person hos er är ansvarig för era sociala medier?
  • Vad händer om det skrivs ett negativt omdöme? Hur brottas vi med det?
  • Vad händer om någon skriver ett positivt omdöme? Vad gör vi då?
  • Vad är målsättningen med kundservicen via sociala medier?

Övriga saker att fundera på

Om ert företag planerar att investera pengar i digital marknadsförings gäller det dock även att sätta upp en tydlig plan. Här kommer några frågeställningar som också kan vara bra att fundera på.

  • Hur stor budget har vi?
  • Vad vill vi uppnå med marknadsföringen?
  • Ska vi göra det själva?
  • Ska vi anlita en digital byrå?
  • Hur går vi tillväga?
  • Vart ska vi marknadsföra oss?
  • Hur vet vi om vi har lyckats med vår marknadsföring?
  • Hur mäter vi insatserna?

För att knyta ihop säcken så gäller det att tänka till en extra gång när man ska marknadsföra sig digitalt. Det är inte lika enkelt som att köpa en tidningsannons och få effekt direkt. Det är en djungel där ute av kanaler där ert företag kan synas på och ni kan lätt försvinna i mängden om ni sticker ut.

Önskar du att få rådgivning eller hjälp med digital marknadsföring? Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Dela