Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Senast uppdaterad: 4 september 2020

För att lyckas med sökmotoroptimering (SEO) måste du arbeta aktivt med att skapa och publicera innehåll på din webbplats. Men hur går man egentligen tillväga för att välja rätt sökord? I denna artikel ger vi dig svaret!

Vad är en sökordsanalys? 

Oavsett ifall du själv arbetar med sökmotoroptimering eller också planerar att köpa SEO, har du troligtvis kommit över uttrycket ”sökordsanalys”. Men vad är egentligen detta?

För att kort förklara vad denna typ av analys handlar om, så är det att hitta potentiella sökord/nyckelord som man kan rikta in sig på för att förbättra sin synlighet på Google och andra sökmotorer.

Vanligtvis vill man hitta potentiella nyckelord som är relaterade till sin produkt eller tjänst. På Adsight har vi har exempelvis genomfört en sökordsanalys för att identifiera sökord relaterat till våra tjänster – SEO, Webb och digital annonsering. Ord som vi sedan skriver texter till i vår kunskapsbank. Precis som den text du läser nu!

På samma sätt gör vi också när vi arbetar med våra kunder – vi börjar med att identifiera intressanta ord som vi kan få dem att synas på och därigenom öka trafiken till deras webbplats, vilket i sin tur leder till ökade intäkter.

Vikten av att hitta rätt ord

För att hitta identifiera dessa nyckelord använder man sig utav olika verktyg och metoder, vilka vi berättar mer om senare i denna artikel. Det räcker dock inte med att identifiera ord som är relaterade till sin produkt/tjänst, utan det gäller att hitta rätt nyckelord.

Alla SEO:are har med största sannolikhet sin egna åsikt om vad som kännetecknar ”rätt” sökord, men personligen anser jag att de innehar följande komponenter:

  • Relaterade till sin produkt/tjänst
  • Så många sökningar som möjligt
  • Så låg organisk konkurrens som möjligt

Så varför är det då så viktigt att hitta rätt sökord? Räcker det inte bara med att rikta in sig på de ord man själv kommer på? Måste man göra allt så komplicerat?

För att göra det så enkelt och pedagogiskt som möjligt, tänkte jag att vi reder ut allt punkt för punkt:

  • Ord som är relaterade till sin produkt/ tjänst – Som du säkerligen förstår är det av största vikt att synas på ord som är relaterade till din produkt/tjänst. Går du däremot endast på magkänsla och bara gissar på vad folk söker efter när de letar efter de du erbjuder dem, riskerar du att missa många andra ord med stor potential.

 

  • Så många sökningar som möjligt – Oavsett om ditt mål med SEO är att öka intäkterna eller arbeta med varumärkesbyggnad, behöver du onekligen synas på ord med så många som möjligt söker på.

 

  • Så låg organisk konkurrens som möjligt – Ibland spelar det däremot ingen roll hur pass relevant ordet är till din produkt/tjänst och hur många sökningar det har. Om den organiska konkurrensen på det specifika ordet är för tufft, kommer du aldrig att kunna synas på det ändå!

Summan av kardemumman

För att summera det hela så handlar en sökordsanalys om att hitta sökord, vilka gör det så tids- och kostnadseffektivt som möjligt att uppnå dina mål med sökmotoroptimering!

Så gör du en sökordsanalys 

Nu när du har bättre förståelse för varför denna typ av analys är så pass viktig, tänkte jag visa hur du kan göra en sådan analys på egen hand.

Steg 1 – identifiera intressanta sökord  

Första steget i analysen är att hitta ord som är relaterade till din produkt/tjänst. I detta skede handlar det mer om kvantitet än kvalitet. För att göra detta finns en mängd olika verktyg och metoder, men de jag kommer att visa är följande:

  • Relaterade sökningar i Google
  • Googles Sökordsplanerare
  • Google Trends
  • Analys av konkurrenter
  • Använd data från din webbplats
  • Använd data från Search Console

Relaterade sökningar i Google

Ifall du är en nybörjare inom området eller också vill göra en enklare analys, kan du med fördel börja med att kontrollera de relaterade sökningarna i Google. Börja med att enkelt göra en sökning på din produkt/tjänst:

Google sökning

Skrolla därefter längst ner på sidan och se vilka andra sökningar som görs relaterade till denna:

relaterade sökningar

Googles Sökordsplanerare 

Ett annat bra tips är att använda dig utav Googles Sökordsplanerare, vilket är ett gratis verktyg som finns tillgängligt för dig som annonserar via Google Adwords (blivande Google Ads). Efter att du äntrat Sökordsplaneraren väljer du ”sök efter nya sökord med hjälp av en fras, webbplats eller kategori”:

Google sökordsplanerare

Skriv därefter in vilken produkt/tjänst du tillhandahåller och tryck sedan på ”hämta förslag”:

Google sökordsplanerare

Därefter får du upp en lång lista med ord som är relaterade till de du tillhandahåller dina kunder:

Google sökordsplanerare

Google Trends 

Ett annat bra verktyg från Google är Trends, i vilket du har möjlighet att hitta populära sökfraser och relaterade sökfrågor till ett specifikt ord eller ämne:

Google trends

Analys av konkurrenter

För att hitta intressanta ord har du också möjlighet att analysera vilka sökord som dina konkurrenter redan syns på i dagsläget. För att göra detta kan du använda dig utav en mängd olika verktyg såsom Ahrefs och SEMrush.

Börja med att lista alla dina konkurrenter, gå sedan in på SEMrush och välj ”Organic Research” från menyn till vänster:

Skriv därefter in deras domännamn i sökrutan och du får därefter tillgång till deras mest trafikdrivande sökord:

semrush organic research

Använd data från din webbplats 

Sist men inte minst kan du använda dig utav data från din egen webbplats för att hitta intressanta sökord. Gå enkelt in på Google Analytics och välj sedan Beteende > Webbplatssökning > Söktermer i menyn till vänster:

Google analytics

Du får då tillgång till söktermer som folk använt på din webbplats (förutsatt att du har en sökruta). Något som kan se ut på följande sätt:

Sökord på webbplats

Använd data från Search Console

På samma sätt som du kan använda data från din webbplats, kan du också använda data från Google Search Console (GSC). Väl inne navigerar du till ”Resultat” följt av ”Frågor”. Sortera dina frågor för efter minst antal klick för att hitta nya intressanta sökord:

Sökord i Google Search Console

Steg 2 – ta reda på antal sökningar & organisk konkurrens 

När du väl har hittat intressanta sökord som är relaterade till din produkt/tjänst, är det dags att ta reda på hur många sökningar som görs på de respektive sökorden, samt hur den organiska konkurrensen ser ut.

Även för detta finns det oräkneliga SEO-verktyg att använda sig utav, men i detta exempel kommer vi använda Keyword Revealer. Äntra verktyget och skriv sedan in de(t) sökord du vill analysera:

keyword revealer

Klicka därefter på ”Evaluate”:

Sedan kan du se den organiska konkurrensen på det specifika sökordet:

Avslutningsvis

Som du märker finns det mycket att tänka på när man ska genomföra en sökordsanalys. Om du behöver hjälp med detta, är du därför varmt välkommen att vända dig till oss på Adsight!

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×