Sökmotoroptimering är ett komplext område som bland annat kräver att man har förståelse för hur sökmotorer fungerar, hur man optimerar en webbplats tekniska bitar och hur man framställer användar- och sökmotorvänligt innehåll. I denna kompletta guide tänkte vi därför dela med oss av all information du kan tänkas behöva för att öka din organiska synlighet och trafik!

Innehåll 

Kapitel 1: Vad är sökmotoroptimering?

Kapitel 2: Indexering – grunden i SEO

Kapitel 3: Vilka är de främsta rankningsfaktorerna?

Kapitel 1: Vad är sökmotoroptimering? 

Sökmotoroptimering kommer från det engelska uttrycket Search Engine Optimization, vilket också brukar förkortas till SEO. I korta drag är detta en typ av digital marknadsföring som syftar till att positionera sin webbplats högt upp i sökmotorers organiska träfflista och därigenom skapa nya affärer.

Men vad menas egentligen med den ”organiska träfflistan”, kanske du undrar? Jo, det är dem resultaten som visas under annonsutrymmena i sökmotorer som Google. Med andra ord den listan som du inte behöver betala för att synas i.

Fortfarande svårt att hänga med? Kika då in denna bild som tydligt visar skillnaden mellan den köpta- och organiska träfflistan i Google:

Organisk träfflista Google

Sökmotoroptimering, eller SEO, handlar således om att utforma sin webbplats på ett sådant sätt att den tilltalar sökmotorernas algoritmer och rankningsfaktorer, vilka du bland annat kan läsa mer om i vår SEO-guide som tar upp hela 195 faktorer som påverkar dina positioner i Google.

Eftersom det finns tusentals olika faktorer som påverkar hur din webbplats positionerar sig i olika sökmotorer, handlar alltså SEO om både de tekniska och kreativa komponenterna som krävs för att förbättra dina placeringar.

Vilken är potentialen med denna marknadsföring?

Som du kommer bli varse om i denna guide så är sökmotoroptimering ett otroligt komplext område som kräver både bred och djup expertis. En vanlig följdfråga hos företags- och webbplatsägare brukar således bli – varför bör jag arbeta med SEO?

Det finns många goda skäl till varför man bör låta sökmotoroptimering utgöra en betydande del av företagets digitala strategi. För det mesta krävs det däremot bara en enda mening för att få människor att förstå potentialen med denna typ av marknadsföring:

Bara i Sverige görs det över 50 miljoner sökningar på Google. Varje dag.

Ja, du läste rätt. Bara i ett så pass litet land som Sverige görs det mer än 50 miljoner sökningar varje dag. En siffra som dessutom fortsätter att öka för varje dag som går. Sökmotorer är alltså den primära källan för de som vill navigera på nätet, oavsett om de är på jakt efter information, tjänster eller produkter.

En undersökning som stödjer det sistnämnda påståendet är Postnords e-barometern 2017, i vilken 73% av de tillfrågade uppgav att Google var deras viktigaste källa inför ett köp på nätet:

Google statistik

Kanske överväger du fortfarande andra marknadsföringsmetoder såsom köpt sökannonsering? Låt oss ge ytterligare argument för varför du bör satsa på sökmotortoptimering istället!

För ett antal år sedan så var det en bra taktik att buda på sökord genom Google Adwords och sätta dessa som bredmatchade. För den som inte är familjär med Adwords innebär bredmatchade sökord att man kan bli sökbar på alla tänkbara sökbegrepp runt det specifika ordet. För att ta ett praktiskt exempel och att vi budar på sökordet – sökmotoroptimering. Då blir vi synbara på följande fraser:

  • Sökmotoroptimering gratis
  • Sökmotoroptimering Google
  • Sökmotoroptimering Malmö
  • Sökmotoroptimering Stockholm
  • Sökmotoroptimering utbildning
  • Sökmotoroptimering tips
  • Vad är sökmotoroptimering
  • Sökmotoroptimering Göteborg

Ja, ni förstår grejen.

Låt säga att vi hade testat Google Adwords i tre månader och fått trafik genom ovannämnda sökord. Det positiva med den här taktiken var att man kunde analysera vilka exakta sökfraser som bidrog till kontaktförfrågningarna och därmed se ett tydligt mönster. Låt säga att sökfraserna ”sökmotoroptimering Google” och ”sökmotoroptimering utbildning” hade 98% av kontaktförfrågningar under testperioden. Då är det effektivt att endast buda på dessa sökfraser på Google Adwords i kombination med att vi börjar optimera sökfraserna på den organiska listan.

Bra va?

Det var bra och det fungerade faktiskt väldigt bra. Nu är det dessvärre svårare att lyckas med den här metoden och se ovannämnda tydliga mönster.

Varför då?

Var tredje sökning på Google är helt ny. Där har ni svaret. Det är otroligt svårt att hitta ett mönster i vilka sökord som genererar kontaktförfrågningar och det innebär också att det blir väldigt dyrt att buda på breda sökord som inte ligger närmast er verksamhet. För alla som arbetar med sökordsannonsering vet också att sökorden inte blir billigare att buda på. Fler och fler företag budar på sökorden vilket driver upp priserna på Google Adwords år efter år.

Det är därför sökmotoroptimering är så intressant och det är även därför som det har blivit en riktig snackis de senaste åren. Med hjälp av sökmotoroptimering kan ni skapa en trafikmaskin som genererar trafik/konverteringar kontinuerligt och även under en lång tid.

Om det här inlägget som vi skapar nu genererar i 100 besökare till oss varje månad i 3 år får vi in totalt 3 600 besökare. Om vi skulle köpt in den här trafiken genom Google Adwords så skulle den uppskattningsvis kosta 144 000 kr. Då räknar jag på att varje klick kostar 40 kr. Om jag har lagt 2h på det här inlägget så blir det en bra timpeng på 72 000 kr/h.

Det intressanta med den här modellen är om vi fortsätter skapa innehåll som genererar 100 besökare / mån så får vi en modell som är väldigt lik ”ränta-på-ränta effekten”. I ekonomisammanhang förklaras den här ränta-på-ränta effekten att den oftast resulterar i en pengamaskin eftersom som man får pengarna att jobba åt sig själv istället för tvärtom.

Nu hänger jag inte med. Ränta på ränta effekten? Pengamaskin!?

Om du investerar 100 kr under ett års tid så får du avkastning på de investerade pengarna i form av ränta. Nästkommande år arbetar även de nya pengarna och får en ny avkastning, som sedan ger ännu mer i avkastning och så vidare framåt. Bildförklaring nedan:

Det finns en röd tråd i det här – jag lovar. Den här pengamaskinen fungerar på samma sak som trafikmaskinen som vi har pratat om. Om du löpande skapar bra innehåll som generar trafik får du ränta-på-ränta effekten även här:

och det bästa av allt är att…

…den här trafikmaskinen blir till slut en pengamaskin. 

Kapitel 2: Indexering – grunden i SEO 

Nu när du förstår potentialen med denna typ av marknadsföring, är du troligtvis ivrig att veta hur du kommer igång med sökmotoroptimering. Passande nog är det också just detta som vi kommer att börja gå igenom nedan.

Det allra förstå du måste göra för att lyckas med ditt SEO-arbete, är att förstå hur sökmotorerna faktiskt fungerar. Om du inte förstår detta kan du omöjligt veta vilka åtgärder du ska ta för att optimera din webbplats på rätt sätt.

I korta drag har sökmotorerna faktiskt bara två simpla syften: 1) att hitta webbplatser och spara dessa i ett index, samt 2) att tillhandahålla användare med relevanta svar (webbsidor) baserat på deras sökfråga.

Söker jag exempelvis på ”billigaste flyget till Phuket”, vill jag såklart att den sökmotor jag använder ska presentera den webbplats/-sida som faktiskt tillhandahåller det billigaste flyget till Phuket.

Så fungerar indexeringen hos Google 

Med tanke på att Google är den mest använda sökmotorn (i alla fall i Sverige), tänkte vi i denna artikel utgå ifrån dennes indexeringsprocess. Som tidigare nämnts är sökmotorernas första syfte att hitta webbplatser och spara dessa i ett index. Så hur gör man egentligen det när det finns miljardtals sajter på nätet?

För att indexera majoriteten av alla de webbplatser som finns på nätet, använder sig Google (och andra sökmotorer) av avancerad mjukvara/sökrobot, vilka passande nog brukar kallas för spindlar.

I ett första steg börjar spindlarna med att gå igenom de webbplatser och -sidor som redan finns i sökjättens index, varpå de sedan kryper vidare till andra sajter som dessa potentiellt länkar till. Denna process fortsätter därefter tills det att stora delar av webben har indexerats. Man skulle kunna visualisera det på följande sätt:

Google indexerar internet

När någon sedan gör en sökning kollar man igenom sitt gigantiska index och presenterar därefter de resultat som bäst överensstämmer med sökfrågan. Detta gör man exempelvis genom att kolla på innehåll, länkar, webbplatsens utformning och liknande.

Hur vet jag om min webbplats är indexerad? 

När man pratar om indexering tenderar följdfrågan hos många webbplatsägare bli ”hur vet jag om min webbplats är indexerad av Google?”. Något som tursamt nog är mycket simpelt att kolla upp!

Det enda du behöver göra för att kontrollera om din webbplats är indexerad, är att skriva in site:dinwebbplats.se i Google. Gör du detta ser du om din webbplats är indexerad. Du ser också hur många och vilka webbsidor som har hittats och indexerats av sökjätten:

Indexerad webbplats Google

Så ber du Google indexera din webbplats 

Skulle det visa sig att Google inte har indexerat din webbplats, kan du själv be dem att göra detta. Logga enkelt in på sökjättens egna verktyg Search Console och följ därefter nedanstående steg:

Tryck sedan på hämta som Google:

Därefter klickar du på hämta och rendera:

Följt av begär indexering:

För att fördjupa dina kunskaper ytterligare, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel som handlar om Google indexering.

Kapitel 3: Vilka är de främsta rankningsfaktorerna?

Som tidigare nämnts finns det tusentals faktorer som påverkar huruvida din webbplats placerar sig sökmotorernas organiska träfflista. Att fokusera på samtliga är således svårt. Inte minst eftersom många faktorer dessutom är hemliga.

För att få högsta möjliga utväxling av din investering, gäller det därför att veta vilka faktorer du bör satsa på att optimera. Exakt vilka faktorer som anses vara ”de främsta” är en mycket omdebatterad fråga. Ställer du denna fråga till tio olika byråer eller konsulter får du troligtvis lika många svar.

Med det sagt så anser vi, och många med oss, att det finns tre stycken rankningsfaktorer som sticker ut lite extra. Dessa är:

  • Användarvänlighet
  • Länkar (inlänkar)
  • Innehåll

Har du endast möjlighet att arbeta med en handfull rankningsfaktorer anser vi att det är dessa du bör fokusera på. Om du önskar högsta möjliga utväxling och resultat på din investering, vill säga.

Användarvänlighet som rankningsfaktor

En tydlig trend under senaste år har varit att användarvänlighet blir allt viktigare i Googles ögon. Något som till synes kan verka diffust med tanke på att användarvänlighet är ett tämligen brett uttryck. Men låt mig förklara!

Det hela började i slutet av 2015 när Google introducerade en ny algoritm som drevs av Artificiell Intelligens (AI). Den nya algoritmen fick namnet RankBrain och innebär i korta drag att AI:n själv ökar eller minskar vikten av länkar, innehåll och liknande baserat på vilken sökfråga som används.

Utöver detta tittar även RankBrain på hur användare integrerar med resultaten. Visar det sig att användare gillar ett särskilt resultat, det vill säga att de stannar länge på sidan, lämnar kommentarer eller genomför ett köp, troligtvis förbättrar sina positioner. De sajter som inte tillfredsställer användare kan istället se sina positioner försämras.

Ända sedan denna algoritm introducerades har det ryktats om att RankBrain är en av Google’s viktigaste rankningsfaktorer.

Så arbetar du med användarvänlighet

Att arbeta med användarvänlighet går självfallet att göra på en mängd olika sätt. Dels kan det handla om hur du utformar din webbplats, men också om hur du framställer innehållet på din sajt. Det vill säga texter, filmer, bilder och liknande.

Med tanke på att vi kommer prata mer om innehåll längre fram i denna artikel, tänkte vi därför fokusera på de webbplatsåtgärder du kan ta för att göra din sajt mer användarvänlig. Något som vissa skulle falla under teknisk SEO.

1. Se till att din sajt är mobilanpassad 

I mars 2018 meddelade Google att man börjat migrera webbplatser till ett mobile-first index. Något som innebär att man numera använder sig av webbplatsers mobila versioner för indexering och rankning.

Sökjätten är däremot inte de enda som anser att en mobilanpassad sajt är viktig. Enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2017, framkom det exempelvis att 85 procent av befolkningen använder internet i sin mobiltelefon:

Mobilanvändning i Sverige

Med anledning av detta gäller det således att din webbplats kan användas på samtliga enheter. Det är nämligen viktigt för såväl användare som sökmotorer. Fortfarande inte övertygad? Läs då vår tidigare artikel där vi går igenom vikten av en mobilanpassad hemsida.

För att kontrollera huruvida mobilanpassad din hemsida är, rekommenderar vi dig att använda Google’s Mobilvänlighetstest. Skriv enkelt in din webbadress i verktyget och klicka därefter på ”Kör testet”.

2. Säkerställ snabba laddningstider

Inte nog med att Google har migrerat till ett mobile-first index, har man dessutom börjat använda sig av laddningstid som rankningsfaktor även på mobila enheter. Någonting vi berättar mer om i vår tidigare artikel ”Google Speed Update – Lanseras nu på bred front”.

Även i detta fall är det däremot inte enbart sökmotorer som premierar snabba laddningstider. För användare är laddningstiden minst lika viktig. Enligt en artikel som publicerats av FortuneLords lämnar 40% av besökarna en webbsida som tar mer än 3 sekunder att ladda.

Google har även själva genomfört och presenterat en undersökning som påvisar hur långsamma laddningstider kan påverka webbplatsers bounce rate på ett negativt sätt. Resultatet? Det hittar du nedan:

Page Speed undersökning

För att kontrollera om din laddningstid är bra eller dålig, kan du med fördel använda dig av verktyg som PageSpeed Insights och/eller Pingdom. Skulle det visa sig att din webbplats inte lever upp till varken användarnas eller sökmotorernas krav, har vi tidigare delat med oss av 5 sätt att förbättra din webbplats laddningstid.

3. Införskaffa ett SSL-certifikat 

SSL är en förkortning för Secure Sockets Layer, vilket är en säkerhetsteknologi som bland annat ser till att din webbplats tillhandahåller en både säker och krypterad länk mellan dess server och de som besöker den.

Att införskaffa ett sådant premieras bland annat av Google, i och med att man sedan 2014 använt sig av HTTPS som rankningsfaktor, men också av användare. Inte minst eftersom användare numera möts av sådana här meddelanden när de surfar in på en webbplats som inte använder sig av ett SSL-certifikat:

HTTPS certifikat - varning

Webbplatser som inte använder sig av denna säkerhetsteknologi tenderar att få en ökad bounce rate och förminskad dwell-time (pga. ovanstående meddelande), vilket i sin tur är negativt för såväl användare som sökmotorer.

Länkar som rankningsfaktor 

De flesta inom SEO-världen har sedan länge varit eniga om att länkar/inlänkar är en av Google’s viktigaste rankningsfaktorer. Med inlänkar menas de länkar som pekar till din webbplats från en annan.

Anledningen till detta är för att sökjättens grundare tidigt utvecklade och patenterade en matematisk formel – PageRank (PA) – som användes för att uppskatta ”värdet på en sida” genom att beakta kvantiteten och kvaliteten på dennes inlänkar.

När konsulter och byråer fick nys om detta började de snabbt skicka mängder av länkar till sina klienters webbplatser, vilket självfallet fick dem att förbättra sina positioner. Sådana tilltag blev inte särskilt populära hos Google som till slut valde att skrota PageRank.

Ända sedan dess har man också gjort stora ansträngningar för att tona ned länkarnas betydelse som rankningsfaktor. Trots detta finns det nyligen genomförda undersökningar som påvisar motsatsen. Däribland Stone Temples undersökning ”Link as a Ranking Factor – Still Going Strong” som visar ett starkt samband mellan inlänkar och bra positioner:

Undersökning av Stone Temple

För att förbättra dina positioner i sökmotorerna gäller det således att attrahera inlänkar till din webbplats. Det gäller dock att attrahera rätt typ av länkar. Mest optimalt är det att locka till sig länkar från relevanta webbplatser. Det vill säga webbplatser som är närbesläktade med din bransch.

Som om detta inte vore tillräckligt, gäller det också att försöka erhålla länkar från så starka webbplatser som möjligt. Samtliga sajter har nämligen en ”grundkraft” som beror på antalet och kvalitén på deras inlänkar. Väljer dem sedermera att lämna en länk till dig, delar dem med sig en del av denna kraft till dig.

För att kontrollera hur kraftfull en specifik webbplats är, kan du med fördel använda dig av verktyg som:

Vill du däremot slippa att betala för något verktyg, rekommenderar vi dig att använda det kostnadsfria webbläsartilläget Majestic Backlink Analyzer, vilket finns tillgängligt i Google Chrome. Väl nedladdat till din webbläsare kan du surfa in på vilken sajt som helst och ta reda på huruvida kraftfull den är. Kika efter så hög ”Trust Flow” som möjligt:

Trustflow

Så attraherar du inlänkar

Arbetet med att försöka attrahera inlänkar brukar kallas för Link Building. Detta är utan tvekan det allra svåraste momentet inom sökmotoroptimering. Genom en väl genomtänkt länkstrategi och utförande, är det däremot fullt möjligt att locka till sig en mängd högkvalitativa inlänkar.

I vår tidigare artikel ”Link Building för SEO – konsten att attrahera länkar” delar vi med oss av hela 8 strategier som du kan använda för att locka till dig högkvalitativa länkar till just din webbplats!

Innehåll som rankningsfaktor

Även innehåll tillhör, i alla fall enligt vår mening, en av de främsta rankningsfaktorerna. Något som inte är särskilt konstigt med tanke på att sökmotorernas spindlar är begränsade när det kommer till vilken typ av innehåll som kan indexeras.

Än så länge kan Google’s spindlar endast tolka och indexera Hyper Text Markup Language, även förkortat HTML, vilket med andra ord innebär textinnehåll. För att lyckas positionera dig bra i sökmotorerna gäller det därför att fylla din webbplats och dina -sidor med innehåll som uppskattas av såväl sökmotorer som användare.

Att fylla sin webbplats och sina webbsidor med innehåll kan verka som en pina, men faktum är att du har en hård jury. Både sökmotorer och användare blir nämligen allt mer kräsna. Back in the days räckte det med att nämna ett specifikt sökord/nyckelord ett visst antal gånger för att positionera sig bra.

Numera är däremot sökmotorerna betydligt smartare. Använder du ett specifikt ord allt för många gånger, eller åtminstone på ett onaturligt sätt, kan du istället bli straffad för ”keyword-stuffing”. Bestraffningen för detta är dessutom hård – försämrade positioner i den organiska träfflistan.

Så skapar du sökmotor- och användarvänligt innehåll 

Att skapa sökmotor- och användarvänligt innehåll är lättare sagt än gjort. Nedan delar vi däremot med oss av våra bästa tips för att lyckas med detta uppdrag:

1. Börja med en sökordsanalys

Det allra första du bör göra (innan du sätter pennan till pappret) är att genomföra en sökordsanalys. I korta drag handlar en sådan analys om att identifiera potentiella sök-/nyckelord som man kan rikta in sig på för att förbättra sin synlighet.

Enligt vår mening finns det tre huvudsakliga faktorer som kännetecknar ”bra nyckelord”. Det vill säga ord som man bör satsa på. Synonymt för bra nyckelord är att de är:

  • Relaterade till den produkt eller tjänst man tillhandahåller
  • Många som söker på de specifika orden
  • Låg konkurrens på de specifika orden

För att lära dig mer om hur du genomför denna typ av analys, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel ”Så genomför du en sökordsanalys”.

2. Sätt pennan till pappret…

…eller mer troligt fingrarna till tangentbordet. När det väl är dags att börja skapa innehåll, rekommenderar vi dig att följa nedanstående riktlinjer:

  • Om möjligt, försök att fylla samtliga webbsidor med minst 1000–2500+ ord. Experimentera för att hitta vilken mängd som fungerar bäst för dig.
  • Använd en klickvänlig titel.
  • Inkludera sökordet i titeln.
  • Se till att längden på titeln inte överstiger 68 tecken.
  • Ge inte bort all information i början. Sammanställ istället en ingress som gör besökarna sugna på att läsa hela texten/artikeln.
  • Gör inte textstyckena längre än 4–6 rader.
  • Tänk på att synonymer räknas på samma sätt som sökord.
  • Länka internt till andra relevanta sidor eller artiklar.
  • Använd bullet-lists likt denna.
  • Inkludera 1–2 bilder och glöm inte att lägga till en alt-text.

Avslutningsvis

Som du säkerligen har blivit varse om är potentialen med sökmotoroptimering stor. Med över 50 miljoner sökningar varje dag, finns det mycket goda chanser att attrahera fler webbplatsbesökare och därigenom skapa nya affärer. Genom att använda dig av ovanstående tips hoppas vi att du också tar dig till toppen av sökmotorerna!

Saknar du däremot den tid och expertis som SEO faktiskt kräver, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss direkt på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se om du vill starta en dialog huruvida vi kan ta din marknadsföring till en ny nivå.

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå