Vill du fördjupa din kunskap inom sökmotoroptimering? Perfekt. I det här inlägget går vi igenom allt du behöver veta. Inlägget är både bra för dig som vill ta hjälp av en extern byrå eller för dig som vill få inspiration för att börja arbeta själv med sökmotoroptimering.

Trött på att läsa guider men önskar få hjälp? Gå vår populära SEO kurs!

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för olika metoder som gör att din webbplats syns bättre eller/och högre upp i en sökmotor. Helt enkelt, en optimering på sökmotorerna = sökmotoroptimering. Ordet är översatt från den engelska benämningen Search Engine Optimization. En annat vanligt buzz word är SEO.

Det finns flera olika rankningsfaktorer (195 st), vilka vi listar i vår SEO-guide, som gör att din webbplats kan synas högre upp i sökmotorerna. De allra viktigaste faktorerna ä dock:

    • Sökordsanalys
    • Innehåll
    • Externa länkar

Varför ska man satsa på sökmotoroptimering?

För ett antal år sedan så var det en bra taktik att buda på sökord genom Google Adwords och sätta dessa som bredmatchade. För den som inte är familjär med Adwords innebär bredmatchade sökord att man kan bli sökbar på alla tänkbara sökbegrepp runt det specifika ordet. För att ta ett praktiskt exempel och att vi budar på sökordet – sökmotoroptimering. Då blir vi synbara på följande fraser:

  • Sökmotoroptimering gratis
  • Sökmotoroptimering Google
  • Sökmotoroptimering Malmö
  • Sökmotoroptimering Stockholm
  • Sökmotoroptimering utbildning
  • Sökmotoroptimering tips
  • Vad är sökmotoroptimering
  • Sökmotoroptimering Göteborg

Ja, ni förstår grejen.

Låt säga att vi hade testat Google Adwords i tre månader och fått trafik genom ovannämnda sökord. Det positiva med den här taktiken var att man kunde analysera vilka exakta sökfraser som bidrog till kontaktförfrågningarna och därmed se ett tydligt mönster. Låt säga att sökfraserna ”sökmotoroptimering Google” och ”sökmotoroptimering utbildning” hade 98% av kontaktförfrågningar under testperioden. Då är det effektivt att endast buda på dessa sökfraser på Google Adwords i kombination med att vi börjar optimera sökfraserna på den organiska listan.

Bra va?

Det var bra och det fungerade faktiskt väldigt bra. Nu är det dessvärre svårare att lyckas med den här metoden och se ovannämnda tydliga mönster.

Varför då?

Var tredje sökning på Google är helt ny. Där har ni svaret. Det är otroligt svårt att hitta ett mönster i vilka sökord som genererar kontaktförfrågningar och det innebär också att det blir väldigt dyrt att buda på breda sökord som inte ligger närmast er verksamhet. För alla som arbetar med sökordsannonsering vet också att sökorden inte blir billigare att buda på. Fler och fler företag budar på sökorden vilket driver upp priserna på Google Adwords år efter år.

Det är därför sökmotoroptimering är så intressant och det är även därför som det har blivit en riktig snackis de senaste åren. Med hjälp av sökmotoroptimering kan ni skapa en trafikmaskin som genererar trafik/konverteringar kontinuerligt och även under en lång tid.

Om det här inlägget som vi skapar nu genererar i 100 besökare till oss varje månad i 3 år får vi in totalt 3 600 besökare. Om vi skulle köpt in den här trafiken genom Google Adwords så skulle den uppskattningsvis kosta 144 000 kr. Då räknar jag på att varje klick kostar 40 kr. Om jag har lagt 2h på det här inlägget så blir det en bra timpeng på 72 000 kr/h.

Det intressanta med den här modellen är om vi fortsätter skapa innehåll som genererar 100 besökare / mån så får vi en modell som är väldigt lik ”ränta-på-ränta effekten”. I ekonomisammanhang förklaras den här ränta-på-ränta effekten att den oftast resulterar i en pengamaskin eftersom som man får pengarna att jobba åt sig själv istället för tvärtom.

Nu hänger jag inte med. Ränta på ränta effekten? Pengamaskin!?

Om du investerar 100 kr under ett års tid så får du avkastning på de investerade pengarna i form av ränta. Nästkommande år arbetar även de nya pengarna och får en ny avkastning, som sedan ger ännu mer i avkastning och så vidare framåt. Bildförklaring nedan:

Det finns en röd tråd i det här – jag lovar. Den här pengamaskinen fungerar på samma sak som trafikmaskinen som vi har pratat om. Om du löpande skapar bra innehåll som generar trafik får du ränta-på-ränta effekten även här.

och det bästa av allt är att…

…den här trafikmaskinen blir till slut en pengamaskin.

Steg-för-steg guide hur du kommer igång

Ok. Jag är såld. Jag vill sätta igång med sökmotoroptimering (SEO) nu!

Att sätta igång direkt är bra, men att komma igång på fel sätt kan vara förödande. Det tar tid och energi från dig som ska vara motiverad och köra på. Därför är min rekommendation att tänka efter ett par varv innan ni sätter igång samtidigt som ni följer den här steg-för-steg guiden.

Steg 1: Hur ser beteendet ut för din målgrupp/potentiella kund? Tror du att din kund skulle kunna göra en sökning på Google och sedan ta kontakt med er? Om svaret är ja så fortsätter du ner, annars rekommenderar jag att du inte börjar arbeta med sökmotoroptimering.

Steg 2: Urval av sökord. Nästa steg blir att identifiera vilka sökbegrepp som du ska använda för din sökmotoroptimering. Vi arbetar i princip alltid efter tre faktorer när vi väljer ut sökord:

  • Hur många sökningar görs det per månad på sökordet/sökfrasen?
  • Hur låg/hög organisk konkurrens har sökordet/sökfrasen?
  • Är sökordet/sökfrasen relevant till er verksamhet?

Oftast kan man inte identifiera dessa faktorer på egen hand utan man behöver ta hjälp av en sökmotoroptimeringsbyrå. Behöver du hjälp att ta fram en SEO-analys? Tveka inte att kontakta oss.

Steg 3: Skapa innehåll. När urvalet av sökorden/sökfraserna har valts ut gäller det skapa innehåll. Innehåll som slår alla andra på fingrarna och som gör att både sökmotorer och läsaren älskar dina djupgående analyser och förklaringar. Detta är också oftast väldigt svårt att få till internt eftersom det är tidskrävande att sitta och skriva texter. Behöver du hjälp? Kontakta oss.

Steg 4: Externa länkar. Om du kommit så här långt och gjort en ordentlig sökordsanalys och även börjat skapa ditt första innehåll har du kommit en bra bit på vägen. Men nu kommer vi dessvärre till det tuffaste momentet och det är externa länkar. Det finns flera olika sätt att attrahera externa länkar. De vanligaste är:

  • Be om lov från samarbetspartners
  • Få länkar ifrån konstgjorda bloggar (även kallade splogs)
  • Gästartiklar
  • Bra innehåll som andra användare väljer att valfritt länka till

Hur du än väljer att arbeta med externa länkar så är det ett tidskrävande jobb och kräver både stor kunskap och engagemang.

Att arbeta med riktig sökmotoroptimering tar tid och om ni ska anlita en externa byrå det krävs det en strategisk satsning för att lyckas. Arbetsinsatsen behöver göras och det finns inga genvägar.

För de företagen som inte har en budget till ett externt SEO-företag eller som önskar göra sin sökmotoroptimering på egen hand så rekommenderar vi våra populära kurser för SEO. Under en halvdag så går vi igenom grunderna och ger dig verktygen som gör att du kan lyckas på sökmotorerna på egen hand.

Vill du komma i kontakt med oss eller önskar du få rådgivning inom digital marknadsföring? Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Dela