Så lyckas du med sökmotoroptimering 2018

Eftersom det nya året närmar sig med stormsteg, tänkte vi därför sammanställa en guide där vi går igenom hur du lyckas med sökmotoroptimering under 2018.

Sökmotoroptimering 2018

I denna guide kommer vi att gå igenom beprövade SEO strategier som funkar utmärkt redan nu, men som kommer att funka ännu bättre under 2018.

Om du vill förbättra dina placeringar i sökmotorerna och öka din organiska trafik under kommande år, är detta guiden för dig.

Rankbrain

Under de senaste åren har vi upplevt att Google och andra sökmotorer börjat använda sig utav allt fler rankningsfaktorer som bygger på användarbeteende och upplevelse av din webbplats.

Detta bekräftades bland annat när Google annonserade att RankBrain nu är deras tredje viktigaste rankningssignal, vilket Bloomberg var först ut att rapportera. Uppgifter som senare har bekräftats av Google.

Vad är RankBrain?

Så vad är då egentligen RankBrain och hur kan du optimera för detta?

Kort och gott är RankBrain ett nytt maskininlärande AI (artificiell intelligens) system som används för att bearbeta och sortera Googles sökresultat.

Algoritmen fokuserar till stor del på hur besökare integrerar med din webbplats och sorterar därefter i sökresultatet utefter detta.

RankBrain bearbetar också en stor mängd text för att förstå den kontexten, den egentliga betydelsen av ord och fraser. På så sätt kan algoritmen också bättre förstå aldrig tidigare använda sökningar och ändå filtrera fram relevanta sökresultat. Den hjälper alltså också Google att bli mer träffsäker.

Låt oss visa ett exempel på hur RankBrain fungerar:  

Du söker på ”byta däck” i Google och fastnar för det fjärde sökresultatet eftersom det bäst stämmer överens med det du söker efter.

Så fungerar RankBrain

Du klickar därför snabbt på detta resultat och märker att det är en mycket beskrivande och djupgående artikel som är precis det du letat efter. Du stannar därför kvar länge på sidan och läser vartenda ord av artikeln.

Detta beteende kommer RankBrain att notera och mest troligt ge det fjärde sökresultatet en bättre placering.

Låt oss säga att du gör samma sökning men denna gång klickar du istället på det första sökresultatet. När du väl kommer in på denna sida märker du att detta innehåll inte alls stämmer överens med det du letade efter. Du lämnar därför denna sida efter enbart några sekunder och går istället in på det fjärde resultatet där du hittar en djupgående artikel som du fastnar för.

Även detta beteende kommer RankBrain att notera och om flertalet besökare gör samma sak, kommer Google troligtvis att flytta ned det första resultatet och istället flytta upp det fjärde resultatet. Samma sak gäller givetvis för samtliga placeringar i sökresultatet.

Som du kan fokuserar RankBrain framförallt på två faktorer:

  1. Antalet procent av användare som klickar på just ditt sökresultat (CTR)
  2. Hur länge besökare stannar på din sida (Dwell Time)

RankBrain och CTR

Som vi nämnde tidigare så fokuserar RankBrain bland annat på Click Through Rate (CTR), även kallat klickfrekvens på svenska.

Med lite tanke så är det också väldigt logiskt att de använder sig utav denna faktor som en rankningssignal. Om ingen klickar på ditt sökresultat, varför ska då Google behålla den på första sidan som anses som mest viktig? Om användare däremot klickar på ditt resultat mer än genomsnittet, varför ska de då placera dig långt ner bland sökresultaten?

Kort och gott så bör du optimera ditt sökresultat för att få så hög klickfrekvens som möjligt. Detta kommer också bli allt viktigare under 2018 eftersom Google gör allt mer för att tränga bort de organiska sökresultaten. Detta gör man med annonser, svarsrutor, karuseller och liknande.

Undersökningar har till och med visat att organisk klickfrekvens är 37% lägre idag i jämförelse med 2015. Anledningen till detta är just för att Google flyttar ner de organiska sökresultaten i förmån för annonser och liknande.

Om du vill läsa mer om hur du kan förbättra din klickfrekvens, kan du med fördel läsa vår tidigare guide 12 steg för att lyckas med metataggar.

RankBrain och Dwell Time

Dwell Time är den tid en besökare stannar på din webbplats. Detta är också en faktor som RankBrain ger stor uppmärksamhet åt. Något som chefen för Google Brain i Kanada nyligen bekräftade.

Dwell Time - den tid besökare spenderar på din webbplats

Med lite tanke så är det också väldigt logiskt att de använder sig utav denna faktor som en rankningssignal.

Om du spenderar lång tid på en sida, är det troligtvis för att du gillar innehållet på sidan. Om dessutom många besökare gör på samma sätt, kommer Google att förbättra dina placeringar för att göra det enklare att hitta ditt innehåll.

Se därför till att skriva djupgående och beskrivande innehåll som får folk att vilja stanna på din webbplats.

Så skriver du användarvänligt innehåll

Förr i tiden analyserade Google och andra sökmotorer endast dina sidor för att se hur många gånger du nämnde ett specifikt nyckelord. Detta gjorde att sökresultaten fylldes med dåligt innehåll som inte alls var användarvänligt.

Idag har dock sökmotorerna blivit mycket smartare. De kan istället ”straffa” dig med dåliga placeringar ifall du använder nyckelord för många gånger, eller på ett onaturligt sätt. De har alltså blivit mycket bättre på att förstå sammanhang och kontext.

Det främsta målet för Google och andra sökmotorer är att visa användarna det bästa resultatet. Många gånger är detta resultat innehåll som djupgående beskriver ett ämne.

Se därför till att lägga ner lite hjärta och själ när du skriver innehåll till din sida. Se också till att skriva för användarna. Bestäm dig för ett ämne och beskriv detta djupgående med cirka 2 000 ord. Undersökningar har nämligen visat att artiklar och blogginlägg med 2 000 ord eller fler ord presterar bäst i sökresultaten.

Använd latenta semantiska ord

En annan strategi som du bör använda dig utav när du skriver innehåll till din webbplats är att inkludera latenta semantiska ord. Även känt som LSI nyckelord. LSI nyckelord är ord och fraser som är nära relaterat till det ämne du skriver om.

Du hittar dessa nyckelord när du börjar skriva något i Googles sökfält:

Latenta semantiska nyckelord i Googles sökfält

De dyker också upp längst ner bland sökresultaten:

LSI nyckelord i sökresultaten

Mobil som rankningsfaktor

Som vi pratat om i tidigare inlägg och guider så blir vikten av att ha mobilanpassad webbplats allt viktigare. Under 2015 gjorde bland annat Google ett uttalande där man annonserade att man börjat använda mobilanpassning av webbplatser som en rankningsfaktor.

Troligtvis så kommer mobilen att fortsätta att bli en allt viktigare och viktigare rankningsfaktor även under 2018. Förra året gjorde exempelvis Google ett uttalande där man annonserade att man kommer att byta till ett ”mobile-first index”.

Detta innebär att Google kommer att överväga mobilversionen av din webbplats som den ”riktiga” versionen, även om någon söker från en dator. Kanske är detta ett naturligt steg med tanke på att hela 60% av alla sökningar på Google sker från mobila enheter. Något som bara kommer att öka under 2018 och längre fram.

Även om detta ”mobile-first index” inte används ännu så är det lika bra att förbereda och optimera din webbplats redan nu. Detta gör du bäst genom att byta till en responsiv design på din webbplats.

Osäker på om din webbplats är mobilanpassad? Används Googles mobilvänlighetstest för att ta reda på svaret.

Fyll enkelt i din URL och verktyget kommer sedan att berätta om din webbplats är mobilanpassad:

Kontrollera om din webbplats är mobilanpassad

Det räcker dock inte med att din webbplats bara är mobilvänlig. Många företag anlitar idag en webbutvecklare för att göra deras webbplats mobilvänlig och tror sedan att de löst problemet. De har dock bara löst en del utav problemet.

En annan viktig faktor är nämligen också att webbplatsen måste vara enkel att använda och navigera genom via mobila enheter. Annars kommer användarna ändå att lämna din webbplats. Om du kommer ihåg så noterar RankBrain hur användare integrerar med din sida och kommer därför mest troligt att ge dig sämre placeringar.

Därför är det viktigt att se till att a) webbplatsen är mobilanpassad och b) webbplatsen är enkel att använda och navigera på via mobila enheter.

Pagespeed mobilwebbplats

En annan viktig rankningsfaktor är pagespeed, eller laddningshastighet som det heter på svenska. Kort och gott hur lång tid det tar för din webbplats att ladda för de som besöker din sida. Detta kan låta irrelevant, men har faktiskt en stor påverkan på användarupplevelsen.

Undersökningar har också visat att 47% av internetanvändare förväntar sig en webbplats att ladda inom 2 sekunder. Annars finns det en stor risk att de lämnar sidan, vilket kan påverka dina placeringar i sökresultatet negativt.

Faktum är att flesta webbplatser tappar hälften av sina besökare på grund utav att sidan läses in för långsamt.

För att kontrollera hur snabbt din mobilwebbplats laddar, kan du använda dig utav ett annat verktyg från Google.

Pagespeed - testa laddningshastigheten på din webbplats

Använd dig utav video

Onlinevideo är något som växer explosionsartat just nu. Faktum är att YouTube redan är världens näst största sökmotor efter Google. Det finns också undersökningar som visar att onlinevideo kommer att stå för hela 80% av all online trafik vid 2021.

Om du vill hänga med i utvecklingen bör du därför börja producera videoinehåll redan nu. En annan stor fördel med att producera videos är att du kan bädda in dessa i blogginlägg och annat innehåll på din webbplats. Något som är som godis för RankBrain eftersom det kan öka den tid som besökare stannar på din webbplats (Dwell Time) drastiskt.

Som jag nämnde tidigare så är YouTube redan nu världens näst största sökmotor. Och den fortsätter att växa. Snabbt. Den tid användare spenderar på YouTube är dessutom 60% högre än föregående år.

Detta har också medfört att allt fler genomför sökningar direkt på YouTube istället för Google och andra sökmotorer. Det är alltså en sökmotor som är för stor för att ignorera. Det är också en sökmotor som kan hjälpa till att driva nya besökare till din webbplats. YouTube har nämligen gjort det allt enklare att inkludera länkar både inbäddade i videos, men också i beskrivningar. Detta ger dig möjligheten att enkelt leda trafik till din webbplats.

YouTube - Länk i beskrivning

Du kan exempelvis länka till din webbplats från beskrivningen i dina videoklipp på Youtube. Ett bra sätt att leda trafik till din webbplats!

Voice Search (röstsökning)

Något annat som växer otroligt snabbt just nu är Voice Search, eller röstsökning som det heter på svenska. Röstsökningar kan bland annat ske via din mobil. De blir dock också allt vanligare genom enheter som Google Home och Amazon Alexa.

Trots att denna typen av sökningar blir allt mer populära så är röstsökningar fortfarande i ett väldigt tidigt skede och utvecklingen har bara börjat. Med det sagt så bör du dock börja optimera vissa delar av ditt innehåll för röstsökning.

Optimera ditt innehåll för röstsökningar

Till att börja med så måste ditt innehåll befinna sig på första sidan av sökresultaten för att kunna hittas vid röstsökningar. Det bästa sättet att optimera ditt innehåll för denna typen av sökningar (än så länge) är att inkludera en fråga och ett svar.

Anledningen till detta är att de flesta röstsökningar som görs är baserade på frågor. Exempelvis ”vem medverkade i filmen Titanic” eller ”vad är sökmotoroptimering”. Google har därför en tendens att välja en sida som innehåller en fråga och ett svar.

Innehåll och länkar – nyckeln till framgång i sökmotorerna

Trots allt detta så är det dock två faktorer som är viktigast – innehåll och länkar.

Innehåll, länkar och bra positioner i sökresultaten hänger ihop på ett väldigt logiskt sätt:

Om du saknar djupgående och beskrivande innehåll som får folk att vilja stanna kvar på din webbplats, kommer du aldrig få några länkar. Och utan länkar så kommer du inte heller att nå första sidan bland sökresultaten. Om du heller inte når Googles första sida så spelar RankBrain, mobilanpassning, röstsökningar och andra algoritmer inte någon roll.

Avslutningsvis så hoppas vi att du lärt dig några värdefulla insikter och strategier som du kan implementera på din webbplats för att förbättra dina sökplaceringar under 2018!

Om du är intresserad av att veta mer om sökmotoroptimering kan du läsa vår SEO-guide. I denna guide har vi sammanställt 195 faktorer som avgör dina placeringar i sökmotorerna.

Notis: Denna guide är inspirerad av Backlinko’s blogginlägg ”The Definitive Guide To SEO In 2018”.