Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

När det kommer till sökmotoroptimering (SEO) är det viktigt att jobba med en tydlig strategi. Men hur går man egentligen tillväga för att skapa sin första SEO strategi? I denna artikel ger vi dig svaren!

Vikten av rätt strategi 

Likt alla typer av strategier är det viktigt att din SEO strategi utformar sig efter dina mål. Om du inte har några mål är det alltså det du bör fokusera på i första hand. När du väl har ett tydligt mål kan du fundera över vilka actions du behöver ta för att uppnå dessa – det vill säga strategin!

När vi arbetar med kunder är vårt mål alltid att öka den organiska trafiken med relevanta besökare. Grundat i detta finns det framförallt fyra områden att bearbeta.

De fyra hörnstenarna 

Som jag nämnde ovan finns det framförallt fyra saker som är viktiga att arbeta med för att öka den organiska trafiken med relevanta besökare. För att göra det enkelt så handlar det kort och gott om (vad jag anser vara) de fyra hörnstenarna inom sökmotoroptimering:

  • Sökord
  • Innehåll
  • Användarupplevelse
  • Länkar

Sökord

Om du är familjär med SEO sedan innan är du troligtvis medveten om hur viktigt det är med sökord. Att hitta och ”attackera” rätt sökord är nämligen essentiellt för att lyckas i Google och andra sökmotorer. I grund och botten börjar det ju nämligen med en eller flera ord i en sökmotor!

För att hitta sökord finns det lyckligtvis en mängd olika SEO verktyg som kan hjälpa dig. Innan du vänder dig till dessa verktyg bör du dock ställa dig frågan ”vad kan mina kunder tänkas söka efter?”.

När du väl har funderat över detta är det dags att utföra en så kallad sökordsanalys för att hitta sökfrågor som är relevanta inom ditt område. Här skulle jag rekommendera att du vänder dig till ett lättanvänt och gratis verktyg som Googles Sökordsplanerare. Genom sökordsplaneraren kan du nämligen snabbt och enkelt få fram relaterade sökord inom ditt ämne, samt ungefärlig sökvolym på dessa.

Googles Sökordsplanerare

Sammanställ därefter dessa ord i en Excel-fil och använd sedan ett annat verktyg såsom Keyword Revealer för att ta reda på hur den organiska konkurrensen ser ut. Välj ut de ord med så många sökningar som möjligt med så låg organisk konkurrens som möjligt. Även här bör du dock ställa dig frågan ”är det troligt att mina kunder söker efter detta?”, innan du bestämmer dig för att attackera dessa.

Innehåll

När du väl har hittat relevanta sökord med så många sökningar som möjligt och så låg organisk konkurrens som möjligt, är det dags för nästa steg i din SEO strategi – att skapa innehåll.

För att kunna placera dig bra i sökmotorerna gäller det nämligen att man har en tydlig innehållsstrategi och skapar engagerande innehåll som tilltalar såväl sökmotorerna som besökarna.

Riktlinjer för användarvänligt och bra innehåll

  • Minst 800 – 2 500+ ord (experimentera och se vad som fungerar bäst för dig)
  • Sökordet måste finnas med i titeln
  • Sidan eller inlägget måste ha en klickvänlig titel
  • Längden på titeln får inte överstiga 68 tecken
  • Inte längre textstycken än 4 rader
  • Dela upp texten med rubriker
  • Ge inte bort all information i början – ha som mål att behålla besökaren så länge som möjligt
  • Tänk på att synonymer räknas på samma sätt som sökord/nyckelord
  • Använd relaterade sökord i inlägget för bästa spridning
  • Använd minst 2 bilder (glöm inte alt-text)
  • Länka internt till andra relevanta sidor och/eller inlägg
  • Använd bullet-list

Användarupplevelse 

Efter att Google introducerade RankBrain under 2015 har användarupplevelsen blivit allt viktigare inom SEO. För dig som inte hört talas om RankBrain tidigare är det kort och gott ett maskininlärande AI (artificiell intelligens) system som används för att bearbeta och sortera Googles sökresultat.

Algoritmen fokuserar till stor del på hur besökare integrerar med din webbplats och sorterar därefter i sökresultatet utefter detta. Med anledning av detta är därför viktigt att både din webbplats och ditt innehåller bidrar till en god användarupplevelse.

Lär dig mer om Googles algoritmer.

Länkar

Alla webbplatser har en ”kraft” som avgörs av antalet högkvalitativa länkar. Detta har länge varit en av de mest grundläggande faktorerna som avgör dina placeringar i sökmotorerna, vilket innebär att det är väldigt viktigt att aktivt attrahera kvalitativa länkar till din webbplats.

Trust flow SEO

Om du vill lära dig praktiska strategier som hjälper dig med detta, kan du med fördel läsa vår artikel om länkar.

Sammanfattningsvis 

Inkluderar du dessa fyra områden i din SEO strategi har du goda chanser att lyckas i sökmotorerna. Tänk dock på att Google använder sig av hundratals olika rankningsfaktorer innan de avgör din placering, vilket innebär att det i grund och botten handlar om att vara bättre på fler faktorer än dina konkurrenter!

Om du vill lära dig mer om vilka faktorer som avgöra dina placeringar i sökmotorerna, kan du med fördel läsa vår SEO-Guide där vi tar upp 195 rankningsfaktorer.

Känner du att tiden inte räcker till eller att du saknar kunskapen för att sammanställa din egen strategi? Tveka inte på att kontakta oss på Adsight – vi hjälper dig från start till mål! Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×