Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Senast uppdaterad: 22 januari 2020.

För att lyckas med sökmotoroptimering (SEO) gäller det att du vet hur man skapar förstklassigt innehåll. I denna artikel tänkte jag därför berätta hur du skriver bra SEO-texter som ökar din synlighet och leder till mer trafik från Google.

13 tips för att skriva SEO-anpassade texter

Nedan hittar du mina bästa tips för att skapa SEO-anpassade texter som tilltalar både sökmotorer och användare:

1. Fokusera på ett sökord 

Varje text/sida på din webbplats bör kretsa kring ett specifikt sökord/nyckelord. Se därför till att först göra en sökordsanalys för att hitta ett lämpligt ord.

2. Ta hänsyn till användarnas intentioner  

Alla användare har en intention när de gör en sökning på Google. Antingen vill de hitta information om ett särskilt ämne, en produkt eller en tjänst, eller också vill de hitta någonstans där de kan köpa denna produkt eller tjänst.

Innan du börjar skriva bör du därför fundera på vilka intentioner användarna har när de söker efter det valda sökordet. Vill de ta del av innehåll som är säljande eller informativt? 

3. Välj en passande rubrik

Rubriken är ett av de viktigaste elementen i din text. Det är nämligen den som ska fånga användarnas intresse och beskriva vad de kommer att få reda på när de läser din text.

För att lyckas välja en passande rubrik bör du:

  • Ta hänsyn till användarnas intentioner.
  • Inkludera ditt sökord.
  • Använda dig av siffror.
  • Se till att rubriken inte är för lång.

Om du ska skriva en artikel rekommenderar jag dig att starta din rubrik på något av följande sätt:

  • ”Vad är…”
  • ”Så gör du för att…”
  • ”Att tänka på när du…”
  • ”Så lyckas du med…”
  • ”Vikten av…”
  • ”Så skapar du en…”
  • ”5 fördelar med…”
  • ”Tips på…”
  • ”Anledningar att…”

Du hittar fler hjälpsamma tips i min tidigare artikel ”Så utformar du en SEO-titel”.

4. Skapa en fängslande inledning

För att användarna ska vilja fortsätta läsa din text gäller det att starta den med en fängslande inledning. I denna bör du berätta vad texten kommer att handla om. Tänk dock på att inte avslöja för mycket detaljer – väck endast intresset så att de vill fortsätta läsa!

5. Använd dig av underrubriker

En text som saknar underrubriker är väldigt jobbig att läsa. Se därför till att infoga rubriker på lämpliga platser i texten. Namnge dem på ett sådant sätt att läsaren får information om vad som väntar. Vad kommer nästkommande stycken att handla om?

6. Skapa en storyboard

För en del kan det vara fördelaktigt att tidigt sätta upp en strategi / storyboard, vilken beskriver vad texten ska innehålla och hur den ska vara strukturerad.

En storyboard kan exempelvis beskriva textens syfte samt innehålla dess rubrik och underrubriker. Många upplever nämligen att det går både enklare och snabbare att skriva om man har dessa delar på plats, redan innan man sätter pennan till pappret (eller snarare fingrarna till tangenterna).

Jag bör dock tillägga att en storyboard inte är nödvändig för alla. Prova att skriva texter både med och utan storyboards för att se vad som passar bäst för dig!

7. Skriv för användarna 

När du skapar en text bör du skriva för användarna. Ställ dig själv frågan – är det jag skriver nu relevant för läsarna och deras intentioner?

8. Se till att texten är lättläst

Att skriva för användarna innebär också att texten ska vara lätt att läsa. Är den inte det kommer de troligtvis att lämna din sida och istället gå till en konkurrent.

För att göra dina texter lättlästa kan du:

  • Använda dig av punktlistor (likt denna).
  • Skriva korta meningar och stycken. Helst ska de inte överskrida fem rader.
  • Använda dig av ord som dina besökare förstår och själva använder sig av. Undvik branschtermer.
  • Dela upp texten med hjälp av rubriker.
  • Infoga bilder.

Använd Hemingway Editor för att säkerställa att din text är lätt att läsa.

9. Undvik ”Keyword Stuffing” 

Personligen skulle jag säga att benämningen ”SEO-texter” känns aningen passé. Det gjorde sig bättre för ett par år sedan då allt handlade om att skapa innehåll som endast tilltalade sökmotorerna (vilket innebar att nämna ett specifikt sökord ett x antal gånger).

Som tur har sökmotorerna idag utvecklat sina algoritmer för att känna igen texter där sökord används på ett onaturligt sätt. Det kallas för Keyword Stuffing och får numera motsatt effekt – sämre positioner bland sökresultaten.

Keyword stuffing

Bild från digital22.com

10. Se till att texten är unik

På samma sätt som du bör undvika att använda sökord på ett onaturligt sätt, bör du också undvika att stjäla andras texter. Se till att din text är unik!

Om du vill kan du såklart använda dig av citat och liknande, så länge majoriteten av din text är unik.

11. Tänk på längden  

När du skriver texter som du vill ska få bra positioner i sökmotorerna, gäller det att tänka på längden. För att synas högst upp bland sökresultaten räcker det oftast inte med att skriva 300 ord.

Flertalet undersökningar visar nämligen att det finns ett samband mellan långa texter och bra positioner i Google. Enligt serpIQ har det första sökresultatet en genomsnittlig längd på 2416 ord:

Samband mellan textlängd och positioner

Självfallet behöver du inte alltid skriva flera tusen ord för att hamna högt upp i sökresultatet. Ibland räcker det att skriva texter som är mellan 500–900 ord.

Ett bra tips är att göra en sökning på det ord som du planerar att skriva om. Hur lång är texten på den webbsida som har position 1? Det bör ge dig en indikation på hur mycket du måste skriva för att positionera dig i toppen.

12. Hänvisa till relaterade artiklar

För att addera ett ytterligare djup till din text och även göra den mer användarvänlig, kan du med fördel hänvisa till relaterade artiklar och landningssidor.

Nämner du ett specifikt ämne som du tidigare har skrivit en djupgående artikel om? Länka då till denna!

Se exempelvis hur jag har gjort detta här ovanför:

Länk till artikel

13. Gör en summering 

Sist men inte minst bör du göra en avslutning/summering. Vad är det viktigaste att med sig från din text? Eller vilka åtgärder önskar du att läsarna tar efter att de läst den?

Avslutningsvis 

Att skapa förstklassigt innehåll är av största vikt om du vill positionera dig bra i sökmotorerna. Som du säkerligen har märkt finns det dock ett och annat att tänka på. Jag hoppas däremot att du kan använda ovanstående tips för att hädanefter skriva bra SEO-texter!

Önskar du däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×