Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Har du precis dragit igång ditt företag och är på jakt efter dina första kunder? Då kommer du troligtvis att finna denna artikel hjälpsam. Vi tänkte nämligen dela med oss av fem tips som hjälper dig att få dina första kunder.  

Så får du dina första kunder 

Det finns en rad olika sätt att få sina första kunder, oavsett om du erbjuder produkter eller tjänster. Synonymt för i princip alla branscher är däremot att en stor del av köpresan numera sker digitalt.

Ett av de bästa och mest effektiva sätten att attrahera nya kunder är således online. Nedanför listar vi fem idéer på hur du snabbt kommer igång och ökar din synlighet på nätet och därigenom attraherar de första kunderna:

1. Köpt annonsering på Google

Näst intill alla svenskar använder sökmotorn Google. Hela 96% av svenskarna använder Google, varav 61% gör det dagligen, enligt undersökningen Svenskarna och Internet. Vill du attrahera nya kunder kan du således göra det här!

Det finns olika sätt att synas på Google, varav köpt annonsering är en av dem. Även om det finns olika annonsformat är så kallade sökannonser vanligast. Detta är enklare textannonser som dyker upp när människor aktivt söker efter produkter eller tjänst likt dina.

Nedanför kan du exempelvis se hur textannonserna kan se ut när man letar efter städhjälp i Stockholm:

Sökannonser städfirma

Den största fördelen med köpt annonsering är att det är både snabbt och enkelt att komma igång. Nackdelen är däremot att det kostar dig en hel del pengar. Kör du sökannonser får du exempelvis betala varje gång någon klickar på din annons.

Exakt hur mycket det kostar beror bland annat på hur många som vill synas på sökordet i fråga. Det kan kosta allt ifrån några få kronor till hundratals kronor per klick, beroende på sökord och bransch.

2. Sökmotoroptimering

Om du inte känner för att betala för din synlighet i sökmotorerna, kan du istället satsa på sökmotoroptimering (SEO). Ett område som handlar om att optimera din webbplats och dess innehåll för att få bättre placeringar i Googles organiska träfflista.

Nedanför kan du se skillnaden mellan den köpta och organiska träfflistan:

Skillnaden mellan köpt och organisk träfflista redovisningsbyrå

Att synas i den organiska träfflistan kostar ingenting. Det kan däremot krävas en hel del arbete för att ta sig till toppen av den. Många väljer därför att ta hjälp av en extern byrå eller konsult som hjälper en med detta. För detta behöver du såklart betala, men utöver det kostar det ingenting!

Tips på hur du kommer igång med SEO-arbetet på egen hand hittar du i våra tidigare artiklar:

3. Google My Business

Google My Business är en plattform som hjälper människor att hitta lokala företag som erbjuder de produkter eller tjänster som de letar efter, direkt bland sökresultaten. Genom att sätta upp en profil på denna plattform kan du således öka din närvaro i sökmotorerna och även få in dina första kunder.

Nedanför kan du exempelvis se hur det ser ut när någon letar efter en städfirma i Stockholm:

Google My Business städfirma

4. Köpt annonsering på sociala medier

Idag finns det en mängd sociala medier, varav Facebook och Instagram är två av dem. De är faktiskt bland de allra största spelarna i gemet. Likt Google ger även dessa plattformar dig möjligheten att attrahera nya kunder via köpt annonsering.

Även här är däremot för- och nackdelarna desamma. Det är enkelt och snabbt att komma igång, men kan kosta dig en hel del. För att inte kasta pengar i sjön gäller det att noga överväga var du har störst chans att hitta dina potentiella kunder. Du kanske får hjälp på vägen i vår tidigare artikel ”Så väljer du rätt marknadsföringskanaler”.

5. Nå ut organiskt på sociala medier 

Vill du inte betala för att synas på sociala medier som Facebook och Instagram kan du såklart försöka att nå ut organiskt. Något som du exempelvis kan göra genom tävlingar och attraktivt innehåll som tilltalar dina potentiella kunder. Du hittar fler handfasta tips i vår tidigare artikel ”Strategi för sociala medier – hur var det nu?”.

Ta hjälp av oss på Adsight

Vi hoppas att du nu har några idéer som hjälper dig att få in dina första kunder. Önskar du däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi kan hjälpa dig att attrahera kunder på ett kostnadseffektivt sätt!

Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedanför.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×