Jag har tidigare delat med mig av en handfull tips om hur du lyckas med din on-page optimering. Nu tänkte jag därför dela med mig av fem tips som du kan använda för att även lyckas med din off-page optimering.

Vad innebär off-page optimering? 

Om du har läst vår nybörjarguide om sökmotoroptimering (SEO), är du troligtvis medveten om att sökmotorer som Google använder sig av otaliga faktorer för att avgöra vilken plats du och dina konkurrenter ska få i SERP:en.

Dels finns det faktorer på webbplatsen som påverkar rankningen (det är dessa som faller under kategorin on-page), men också faktorer utanför webbplatsen. Precis som namnet antyder är det alltså dessa som faller under kategorin off-page.

Den allra främsta off-page faktorn som påverkar dina positioner är externa länkar. När man pratar om off-page optimering brukar man således fokusera på det arbetet och de strategier som krävs för att attrahera externa länkar.

Du kan läsa mer om länkarnas betydelse i min tidigare artikel ”Hur viktigt är inlänkar för SEO?”.

Så lyckas du med off-page optimering

Nedan följer mina bästa tips för hur du lyckas attrahera externa länkar till din webbplats:

1. Sätt upp varumärkesbevakning

Ett av de bästa sätten att hitta länkmöjligheter är genom att sätta upp varumärkesbevakning via Google Alerts. På så sätt får du en avisering varje gång ditt varumärke omnämns online, exempelvis i en artikel. När detta väl händer kan du skicka ett mejl till skribenten och fråga om han eller hon inte kan lägga till en länk till din webbplats (där ni omnämns).

2. Skriv gästartiklar 

Den kanske äldsta (och bästa) strategin för att attrahera externa länkar är gästbloggning. Något som går ut på att du får skriva en artikel som sedan publiceras på en annan webbplats, och som innehåller en länk till din webbplats.

Nyckeln ligger i att identifiera webbplatser/publikationer som är relaterade till din bransch och som dina potentiella kunder läser. Dels för att det ökar chanserna för att du ska få bidra med en artikel, men också för att det är bättre att få länkar från sajter inom samma eller närbesläktade branscher

3. Bli en mästare på outreach

Synonymt för ovanstående tillvägagångssätt är att du måste skriva till en webbplatsägare eller skribent och fråga om:

  • De kan komplettera redan publicerat innehåll med en länk till din webbplats.
  • Det är möjligt för dig att få bidra med en artikel till deras webbplats.

Något som brukar kallas för outreach. Att bemästra denna uppgift brukar vara det absolut svåraste när det kommer till att attrahera externa länkar. Som tur är har jag tidigare skrivit en artikel där jag delar med mig av mina bästa tips för att lyckas med outreach.

4. Delta i podcasts

Podcast är ett format som ökat kraftigt i popularitet under de senaste åren. Numera finns det en podcast inom alla typer av ämnen, oavsett om du är intresserad av digital marknadsföring, spännande kriminalfall, historia, aktier eller någonting annat.

Synonymt för många podcasts är att de transkriberas på en webbplats samtidigt som deltagarna oftast får en presentation och länk till sin webbplats. Genom att delta i podcasts kan du således bygga länkar, etablera dig som en sakkunnig person inom ditt område samt förbättra din off-page optimering.

5. Hitta sätt att sprida ditt innehåll på andra plattformar

Idag arbetar nästan alla företag med innehåll på ett eller annat sätt. Det är inte sällan som man har en blogg som man publicerar artiklar i.

Om du producerar mycket innehåll på din webbplats rekommenderar jag dig att paketera det för andra plattformar. Skapa exempelvis infographics eööer whitepapers som du kan sprida på sociala medier.

Detta kommer inte få någon direkt inverkan på din optimering. Det kan däremot få en indirekt påverkan eftersom det kan leda till att fler söker efter ditt varumärke på Google.

Önskar du fler tips på hur du kan attrahera länkar, rekommenderar jag dig att läsa min tidigare artikel ”Skaffa länkar genom en bra länkstrategi”.

Avslutningsvis

Där har du det – tre tips för att lyckas med din off-page optimering. Om du å andra sidan önskar hjälp med detta, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå