Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Om du i dagsläget arbetar med sökmotoroptimering (SEO) eller också försökt sätta dig in i området, har du troligtvis upptäckt att det finns väldigt många begrepp och arbetssätt att hålla reda på. I denna artikel tänkte jag reda ut en av dem – on-page optimering! 

Vad innebär on-page optimering?

Sökmotorer som Google använder sig av otaliga faktorer för att avgöra vilken plats din och dina branschkollegors webbplatser ska få bland sökresultaten. I vår SEO-guide tar vi upp dryga 200 av dem. Det finns faktorer både på domänen, webbsidan och webbplatsen som påverkar dina placeringar, men också omständigheter utanför webbplatsen.

Precis som namnet antyder handlar on-page optimering om sådana faktorer som du själv kan påverka på en webbsida. Exempelvis:

  • Sidtitlar
  • Rubriker
  • Brödtext
  • URL:er
  • Bilder

Så lyckas du med grundläggande on-page optimering 

Att komma igång och optimera sina webbsidor är något som de flesta webbplatsägare klarar av. Nedan hittar du mina bästa tips för att lyckas med grundläggande on-page optimering:

Skapa optimerade sidtitlar

När det kommer till SEO är webbsidans titel ett av de viktigaste elementen för huruvida bra eller dåligt man lyckas placera sig i SERP:en. Sidans titel är inte synlig för besökare på din webbplats utan istället syns den i webbläsarens fönster. Det är också den som vanligtvis syns bland sökresultatet.

Sökresultat Google

För att skapa en optimerad sidtitel bör du tänka på följande:

  • Inkludera ditt sökord/nyckelordDet kanske viktigaste att tänka på när du utformar en sidtitel, är att den ska inkludera det sökord du vill synas på. Eftersom jag vill att denna sida ska dyka upp när någon söker på ”on-page optimering” har jag sett till att inkludera ordet i titeln.
  • Gör den ”klickvänlig” – Med tanke på att din titel inte enbart kommer att exponeras för besökare på din webbplats, utan också bland Googles sökresultat, är det viktigt att göra den klickvänlig. Du vill att sidtiteln ska väcka så pass stort intresse att folk väljer att klicka på just ditt resultat istället för dina konkurrenters!
  • Tänk på dess längd – Sist men inte minst bör du tänka på titelns längd som inte får vara för lång. En tumregel är att inte låta den överstiga 65–68 tecken. Inklusive blanksteg.

Dela upp innehållet med rubriker

En sida som bara innehåller brödtext är svår för både sökmotorer och användare att tyda. För att förtydliga vad sidan handlar om, samt göra den mer lättläst, är det därför viktigt att dela upp innehållet med hjälp av en rubrik och eventuella underrubriker.

Sidans huvudrubrik ska tilldelas html-taggen <h1>. Tänk på att det bara ska finnas en sådan på varje webbsida. Potentiella underrubriker i brödtexten ska istället tilldelas html-taggen <h2> eller <h3> beroende på hur många nivåer som behövs.

I denna artikel är exempelvis ovanstående underrubrik tilldelad html-taggen <h3> medan underrubriken ”så lyckas du med grundläggande on-page optimering” har tilldelats html-taggen <h2>. Huvudrubriken har tilldelats html-taggen <h1>.

Rubriker

Skapa förstklassigt innehåll 

Sökmotorer älskar innehåll (läs brödtext). Det är nämligen främst genom textinnehåll som de kan tyda din webbsida och skapa sig en uppfattning om vad den handlar om. Att lägga stor vikt vid brödtexten bör vara en självklarhet för alla som vill knipa bra placeringar i sökmotorerna!

För att skapa förstklassigt innehåll bör du tänka på följande:

  • Skriv för både användare och sökmotorer – Ett vanligt misstag när man producerar innehåll till sin webbsida, är att man endast skriver för sökmotorerna. Något som idag kan skada dig mer än vad det gynnar dig. Utgångspunkten för varje text du ska skriva bör istället vara ”vad är det användare vill få reda på när det söker på det här ordet?”.
  • Undvik keyword stuffing – Förut, innan sökmotorerna blev lika smarta som de är idag, använde de sig i mångt och mycket av antalet gånger ett nyckelord nämndes för att avgöra en webbsidas position i sökresultatet. Något som resulterade i dåligt innehåll som endast fokuserade på att nämna ett specifikt sökord så många gånger som möjligt. Idag kan detta beteende istället straffa dig.
  • Tänk på dess längd – Något som du däremot ska försöka göra är att skriva så långa texter som möjligt. Det finns nämligen ett samband mellan mycket innehåll och bra placeringar. Så länge innehållet är relevant och besvarar sökfrågan, vill säga!

Skapa sökmotorvänliga URL:er

Vilken URL en webbsida har är också någonting som sökmotorerna kollar på. En optimerad sådan är enkel för sökmotorerna att tyda och hjälper dem att förstå vad sidan egentligen handlar om. En ej optimerad URL gör precis tvärtom.

Sökmotorvänlig URL

För att skapa en sökmotorvänlig URL bör du tänka på följande:

  • Inkludera ditt nyckelord – På samma sätt som du bör inkludera ditt nyckelord i sidans titel och rubrik, bör du även inkludera den i sidans URL.
  • Gör dem korta – Google föredrar korta och beskrivande URL:er.
  • Undvik konstiga variabler – Sist men inte minst bör du undvika att inkludera konstiga variabler i sidans URL. Exempel på tecken som inte ska inkluderas är ”&”, ”%”, ”?” och ”_”.

Gör dina bilder tolkningsbara

Som nämnts tidigare älskar sökmotorerna textinnehåll. Faktum är att de inte per automatik kan tolka vad en bild föreställer. I alla fall inte än. Istället använder de bildfilens namn och alt-attribut för att tolka vad den föreställer.

alt-attribut

För att lära dig mer om bildoptimering, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel Bilder i Google Search.

Avslutningsvis

Jag hoppas att du nu har bättre förståelse för vad on-page optimering är, samt hur du kan optimera dina webbsidor. Om du däremot önskar hjälp med detta, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×