Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Sommaren är nu bakom oss och det nya året närmar sig med stormsteg. Jag tänkte därför göra som jag alltid brukar vid den här tiden – en framtidsspaning där jag delar med mig av sådant som jag tror kommer att vara viktigt för att lyckas med sökmotoroptimering (SEO) under det kommande året.  

5 tips för att lyckas med SEO 2021 

Nedan följer mina fem bästa tips för att lyckas med sökmotoroptimering och öka din synlighet på Google under det kommande året:

1. Optimera dina bilder för visuellt sök

Redan när jag pratade om SEO 2020 så var visuellt sök, eller visual search som det också kan kallas, på tapeten. Denna teknik gör det möjligt för användare att göra sökningar med bilder istället för ord.

Sedan introduktionen av Google Lens kan man dessutom göra sökningar direkt med sin mobilkamera. Ser du en soffa eller en tröja som du gillar? För din kamera över den för att omedelbart få förslag på vart du kan köpa en liknande produkt.

Nedanför har du möjlighet att se hur det fungerar att hitta och shoppa liknande produkter med Google Lens:

 

Personligen tror jag att denna teknik dels kommer att fortsätta utvecklas men också att den kommer att börja användas mer och mer under de kommande åren. För att skapa ett försprång gentemot dina konkurrenter, rekommenderar jag dig därför att redan nu börja optimera dina bilder för visuellt sök!

För att lyckas med detta kan du med fördel:

  1. Använda bilder av hög kvalitet
  2. Ladda upp flertalet bilder, gärna från olika vinklar (om det gäller produkter)
  3. Lägg till en beskrivande alt-text
  4. Komprimera dina bilder för att inte slöa ner laddningstiden på din sida
  5. Lägg till en sitemap för bilder

2. Lista dina produkter i Google Shopping 

It’s now free to sell on Google”. Med den titeln lät sökjätten Google tidigare i år meddela att man kommer att göra det gratis för e-handlare att lista sina produkter i Shopping. Någonting som man tidigare vart tvungen att betala för.

Shopping-annonserna kommer däremot att vara kvar. Den organiska Shopping-listan kommer endast att vara synlig när man klickar på fliken ”Shopping”. Och än så länge är denna uppdatering endast tillgänglig i USA. Man siktar däremot på att få ut den över hela världen i slutet av 2020.

Förutsatt att man kan leva upp till detta så rekommenderar jag samtliga e-handlare att lista sina produkter i Google Shopping under det kommande året. Det blir ytterligare en möjlighet att nå ut till konsumenter, driva mer trafik till din hemsida och öka försäljningen.

För att dina produkter ska börja visas i den organiska träfflistan måste du skapa ett konto och ett produktflöde i Google Merchant Center.

3. Leverera en bra sid-/användarupplevelse 

Jag har otaliga gånger pratat om hur viktigt det är att leverera en bra användar-/sidupplevelse. Både när jag pratade om SEO 2020 och SEO 2019 påpekade jag vikten av detta.

Tidigare i år, mer bestämt den 28 maj, gick Google ut och meddelade att ”Page Experience” (sidupplevelse på svenska) skulle bli en ny rankningssignal under det kommande året. Detta innebär att man fr.o.m. 2021 kommer att börja betrakta olika aspekter relaterat till hur användare upplever och integrerar med en webbsida.

Man kommer, som tidigare nämnts, att fokusera på flertalet aspekter såsom:

  • Laddningstid
  • Interaktivitet
  • Visuell stabilitet
  • Mobilanpassning
  • Säker användning (HTTPS)

Mer information om detta hittar du i Google blogginlägg ”Evaluating page experience for a better web”.

Du hittar också mer intressant information relaterat till detta i våra tidigare artiklar:

4. Skapa och publicera förstklassigt innehåll

Innehåll är, och kommer alltid att fortsätta vara en av de viktigaste aspekterna för att leverera en bra användarupplevelse och bättre positioner bland sökresultaten. Och då pratar jag inte om vilken typ av innehåll som helst, utan jag pratar om förstklassigt innehåll som i första hand hjälper användare att få svar på deras frågor!

Glöm aldrig bort att Google och andra sökmotorer har ett enda mål – att leverera det mest relevanta resultatet till användare, baserat på deras sökfrågor.

Tips på hur du lyckas med detta hittar du i våra tidigare artiklar ”Så skriver du bra SEO-texter” samt ”7 tips för att skriva bättre produkttexter”.

5. Attrahera högkvalitativa länkar

Länkar har sedan sökmotorernas begynnelse varit omdiskuterade. Hur viktiga är dem för att stiga bland sökresultaten? Enligt sökjättarna själva, inte särskilt viktiga. Enligt SEO:are, väldigt viktiga.

Under det kommande året bör du därför fortsätta att försöka attrahera nya högkvalitativa länkar. Du bör däremot komma ihåg att Google använder sig av tusentals olika faktorer när de bestämmer vilken plats du och dina konkurrenter ska få bland sökresultaten.

Har du dåligt innehåll och en webbplats som levererar en dålig användarupplevelse, kommer inte några länkar i världen att hjälpa dig. Länkar är däremot en del av helheten och kan därför hjälpa till att förbättra dina positioner.

Mer information om länkar och länkanskaffning hittar du i våra tidigare artiklar:

Avslutningsvis 

Där har du det – fem saker som jag tror kommer vara viktiga för att lyckas med SEO 2021.

Om du känner att behöver hjälp med sökmotoroptimering, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontaktformuläret nedan, välkommen!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×