Vill du utveckla era marknadsföringsstrategier? Då hjälper vi gärna till! I den här artikeln delar vi bland annat med oss av några marknadsföringstips som kommer öka er synlighet.

Så ökar du er synlighet

Syns man inte så finns man inte – så lyder i alla fall budordet i många branscher. Därför vill vi tipsa om hur du kan skapa effektivt innehåll som sticker ut i olika format, sammanhang, kanaler och medier, vilket i sin tur kommer att öka era framgångar.

  • Målgruppsanalysera
    Först när du vet vem som du vill kommunicera med så kan du förmedla ett tydligt budskap och skapa en effektiv kommunikation. Man måste nämligen förstå sig på sin målgrupp för att kunna nå dem. 
  • Tydliga mål
    Vad ska marknadsföringen resultera i? Formulera konkreta, tydliga och mätbara mål. De kan exempelvis vara att öka räckvidden, öka trafiken, öka engagemanget eller öka försäljningen. På så sätt kan du mäta om insatserna är lyckade eller inte.
  • Välj tillvägagångssätt
    När du känner din målgrupp och satt upp tydliga mål för vad er marknadsförings ska resultera i, behöver du välja vilken metod ni vill arbeta med. Du kan exempelvis välja att arbeta med sökmotoroptimering (SEO), sökmarknadsföring (SEM) eller annonsering via sociala medier.
  • Ta fram en digital strategi
    Innan du sätter igång med marknadsföringen och skapar innehåll behöver du konstruera en tydlig digital strategi, det är nämligen med hjälp av den som ni kommer att nå era mål.
  • Skapa innehåll och börja marknadsföra!
    Nu är du slutligen redo att börja skapa riktigt bra innehåll och börja publicera på era marknadsföringskanaler.

Vässa ert digitala innehåll

När du har koll på vilka marknadsföringsstrategier som fungerar för er måste du fokusera på den digitala närvaron. Era kontinuerliga uppdateringar är nämligen avgörande för hur bra er marknadsföring kommer att lyckas. Vi vill därför tipsa om hur ni vässar ert digitala innehåll.

  • Bra resultat bygger på kvalitet – Om man fokuserar på kvalitet före kvantitet blir resultaten långvariga. Allt innehåll bör därför ha ett intressant innehåll som presenteras med hög kvalitet, oavsett om det är en annons, bild, video eller text. Försök att utgå från er själva, vad skulle ni vilja att veta, och hur kan man berätta det på bästa sätt?
  • Börja blogga – En blogg är ett mycket enkelt sätt att driva trafik till sin hemsida. Vi använder oss exempelvis av vår Kunskapsbank där vi delar med oss av relevanta tips och information kring digital marknadsföring. Om blogginlägget är riktigt bra kan det dessutom driva in trafik till hemsidan flera år efter att det publicerades, vilket är mycket fördelaktigt ur ett SEO-perspektiv.
  • Se över er hemsida – Är er sida användarvänlig, mobilanpassad, lättnavigerad och syns den på rätt sökord? Hur er hemsida och ert innehåll är utformat kan vara avgörande för om ni lyckas nå era mål eller inte.
  • Var personlig i er kommunikation – För att sticka ut ur mängden är det bra att ha något som andra saknar. En personlighet till exempel! Försök därför att sätta en egen prägel på allt ni gör. Det kan exempelvis handla om färger, ett speciellt typsnitt eller en viss tonalitet som gör att man direkt kopplar innehållet till erat varumärke.

Avslutningsvis 

Där har du det – våra marknadsföringstips! Det viktiga är nu att fortsätta kontinuerligt med marknadsföringsarbetet för att det ska ge långsiktiga resultat.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå