Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Det nya året närmar sig med stormsteg. Jag tänkte därför ta tillfället i akt och blicka framåt. Det blir en framtidsspaning innehållandes sådant som jag tror kommer vara viktigt för att lyckas med sökmotoroptimering (SEO) under det kommande året.

7 tips för att lyckas med SEO 2020 

Nedan följer mina sju bästa tips för att lyckas med sökmotoroptimering under det kommande året:

#1 – Fokusera på användarna

Redan när jag pratade om SEO 2018 och SEO 2019 tog jag upp vikten av att fokusera på användarvänlighet. Att lägga fokus på att skapa en användarvänlig webbplats kommer med största sannolikhet att fortsätta vara viktigt, om inte än viktigare, under det kommande året.

Se därför till att:

  • Utvärdera laddningstiden på din webbplats med verktyg som Google PageSpeed Insights och Pingdom och genomför de åtgärder som rekommenderas för att minska laddningstiderna.

#2 – Optimera för ”Featured snippets”

Under de senaste åren har så kallade Featured snippets börjat visas i allt fler sökresultat. Personligen tror jag att dessa snippets kommer att bli allt vanligare, vilket innebär att företag som vill maximera sin synlighet i sökmotorerna måste optimera sina webbsidor för att visas som Featured snippets.

Något som man gör bäst genom att arbeta med strukturerad data. Ett tips är att använda de resurser som finns tillgängliga på schema.org.

För dig som inte vet vad en Featured snippet är så är det en form av sökresultat som visas högst upp i Google och kan se ut på följande sätt:

Position ett på Google

#3 – Dra nytta av videos 

Allt fler föredrar att konsumera videoklipp på nätet. En undersökning som genomfördes av Google under 2016 visar exempelvis att:

  • 6 av 10 hellre kollar på online video än traditionell TV.
  • 8 av 10 i åldern 18–49 år kollar på Youtube minst en gång i månaden.
  • Youtube (bara på mobila enheter) når fler personer i åldern 18–49 år än någon annan traditionell TV-kanal.

Till detta hör att videoklipp fortsätter att ta allt mer plats bland sökresultaten. Kolla exempelvis in hur sökresultatet för frasen ”byta cykelslang” ser ut:

Videoklipp i sökresultat

De företag som vill maximera sin synlighet i sökmotorerna bör således dra nytta av videos, inte minst på Youtube. Tänk också på att du kan använda videoklipp för att driva mer trafik till din webbplats via exempelvis beskrivningen:

Beskrivning i Youtubeklipp

Ytterligare ett tips är att inkludera videoklipp på din webbplats för att öka både användarvänligheten och den tid som användare stannar på din webbplats (dwell time).

#4 – Optimera för ”Visual search” 

Mycket har hänt med Googles bildsök under det senaste året. Dess utseende har bland annat uppdaterats samtidigt som förslag på relaterade sökningar har börjat visas:

Relaterade sökningar i bildsök

Än mer intressant är däremot utvecklingen av Visual search, det vill säga den teknik som gör det möjligt att söka på särskilda objekt inuti en bild. Har du svårt att hänga med? Låt mig förklara:

Vi leker med tanken att du ska renovera ditt vardagsrum. Med anledning av detta gör du en bildsökning på ”vardagsrum inspiration” och faller för inredningen på denna bild:

Mer specifikt är du intresserad av att veta var du kan hitta en sådär snygg stol. Något du kan ta reda på genom att klicka på Google Lens-ikonen till höger:

Och sedan markera stolen i fråga:

Google Lens

Som du kan se får du därefter förslag som visar vart du kan handla en liknande stol. Något som skapar otroligt stora möjligheter för företag att öka sin synlighet och försäljning via sökmotorerna!

#5 – Skapa förstklassigt innehåll

Textinnehåll har alltid varit viktigt för att dominera bland sökresultateten. Huruvida mycket tid och energi man har behövt lägga på att skapa innehåll som även tilltalar användare (och inte bara sökmotorer) har däremot förändrats.

I och med att Googles algoritmer blir allt mer komplexa samtidigt som användarnas beteende och interaktioner i allt större utsträckning påverkar dina positioner i SERP:en, är det nu viktigare än någonsin tidigare att skapa förstklassigt innehåll.

Med förstklassigt innehåll menar jag innehåll som är värdefullt för användarna och deras intentioner. Vad är det som användarna vill uppnå när de söker efter ett specifikt ord eller en specifik fras?

#6 – Fortsätt attrahera externa länkar

Även om Google försöker göra allt i sin makt för att tona ned länkarnas betydelse inom SEO, är det fortfarande en av de viktigaste faktorerna för att förbättra sin synlighet i sökmotorerna. Med andra ord – ju fler högkvalitativa länkar en webbplats har, desto bättre rankar den hos Google.

Jag har tidigare pratat om detta ämne i en artikel med namnet ”Hur viktigt är inlänkar för SEO?”.

#7 – Lägg större vikt på tekniska aspekter 

De tekniska aspekterna har alltid varit viktiga för att lyckas med sökmotoroptimering. I takt med att användare numera surfar på olika enheter och föredrar multimedia i allt större utsträckning, tror jag att det i framtiden blir än mer viktigt att satsa på teknisk SEO.

Till de tekniska aspekterna hör exempelvis att:

  • Implementera ett SSL-certifikat.
  • Komprimera bilder.
  • Minimera onödig kod (HTML, CSS och Javascript).
  • Skapa och ladda upp en XML-sidkarta till Google Search Console.
  • Använda sig av strukturerad data.
  • Skapa en responsiv- och mobilvänlig webbplats.
  • Bland mycket mer…

Avslutningsvis 

Där har du det – en framtidsspaning innehållandes sju saker som jag tror kommer vara viktiga för att lyckas med SEO 2020.

Om du behöver hjälp med sökmotoroptimering, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×