Så lyckas du med SEO 2019
Betygsätt inlägget

Ännu ett år har passerat och sökmotorerna har fortsatt att vara en av de viktigaste kanalerna för företag som vill skapa en digital närvaro och generera nya affärer. För att fortsätta eller börja dominera bland sökresultaten tänkte vi därför berätta om hur du lyckas med SEO (sökmotoroptimering) under det kommande året!

Fokusera på användarvänlighet

Även om innehåll och länkar fortsätter att vara den drivande kraften för att klättra i SERP:en, läggs allt större tyngd på användarvänlighet. Detta tog vi upp redan för ett år sedan när vi pratade om SEO 2018. Ingenting verkar dock tyda på att användarvänligheten kommer att bli en mindre viktigare rankningsfaktor. Snarare tvärtom.

Efter införandet av RankBrain – Googles AI-algoritm som hjälper till att bearbeta och sortera sökresultaten – kommer vi troligtvis se samma trend i många år framöver. Som bekant blir nämligen artificiell intelligens smartare ju mer data den har att tillgå. Något som bör tyda på att man inte planerar att slopa användarvänligheten i en nära framtid.

3 tips för bättre användarvänlighet

1. Minimera laddningstiden på din webbplats – Vi människor verkar få allt sämre koncentrationsförmåga. Vi vill att allt ska gå snabbt. Detsamma gäller våra webbplatser. Idag finns det ingen som orkar vänta på en webbsida som laddar i 5 sekunder. Inte ens Google som under det gångna året introducerade sin Speed Update.

Enligt en undersökning uppger 40% av de tillfrågade att de lämnar en webbplats som tar mer än 3 sekunder att ladda. Hela 83% uppger däremot att de förväntar sig att en webbplats inte ska ta mer än tre sekunder att ladda.  

page speed undersökning

Intresserad att veta hur den genomsnittliga laddningstiden ser ut i din bransch? Google har sammanställt benchmarks på hur laddningstiden ser ut inom olika affärsområden. Lever din webbplats upp till ”branschstandarden”?

2. Komprimera dina bilder – Stora och tunga filer såsom bilder bidrar till att din webbplats laddar långsamt. Genom att komprimera dem behåller du samma höga kvalitet samtidigt som dem tar avsevärt mindre plats. En personlig favorit hos mig är verktyget TinyJPG som gör det enkelt att komprimera sina bilder!

3. Skaffa ett SSL-certifikat – Om du inte skaffat ett SSL-certifikat på din webbplats är det hög tid att göra det. På så sätt garanterar du dina besökare en krypterad anslutning, vilket majoriteten idag kräver. Även Google.

Under 2018 tog nämligen sökjätten säkerheten till en ny nivå. Man meddelade nämligen att man börjat markera samtliga sidor som inte innehar ett SSL-certifikat som osäkra. Något som skapar en negativ användarupplevelse.

Lägg större fokus på innehåll

Om det är något som vi på Adsight har noterat under det gångna året så är det att textinnehåll är en av de effektivaste metoderna för att positionera sig i sökmotorerna och generera trafik.

Som exempel har vi själva lyckats knipa en förstaplats på sökordet ”SEO”, vilket utan tvekan är det mest konkurrensutsatta ordet inom vår bransch. Bara denna sida har under det gångna året genererarat tusentals nya besökare till vår webbplats.

Position ett på Google

Genom att kontinuerligt uppdatera vår kunskapsbank med nyckelordsdrivet innehåll lyckades vi under 2018 öka vår organiska trafik med 200% i jämförelse med året innan. Efter att ha implementerat liknande strategier hos våra kunder har vi lyckats leverera trafikökningar med upp till 700%.

Om du inte redan arbetar med innehåll är det således hög tid att göra det nu!

Se till att mobilanpassa din webbplats

Att fortfarande behöva påpeka hur viktigt det är med en mobilanpassad hemsida kanske känns mer 2015 än 2019, men faktum är att många fortfarande har en sajt som bara är gjord för desktop.   

Om inte följande statistik och händelser får dig att inse hur viktigt det är med en mobilanpassad webbplats vet jag inte vad som kan göra det:

  • Enligt en undersökning från IIS surfade hela 85% av den svenska befolkningen på mobilen under 2017, varav majoriteten av dem dagligen.
  • Hälften av alla mobilanvändare kommer inte att använda en webbplats om den inte är mobilanpassad.
  • 61% av mobilanvändarna skulle lämna en webbplats om de inte hittar vad de letar efter.
  • Nästan 80% av mobilanvändarna som inte gillar vad de hittar på en webbplats kommer att lämna den och gå vidare till en annan sajt i sökresultatet.
  • I mars 2018 meddelade Google att man börjat emigrera samtliga indexerade webbplatser till ett mobile-first index.
Mobile-first index meddelande

Fokusera på att attrahera länkar

Även länkar kan kännas som ett uttjatat ämne som passar bättre i en årsresumé för sökmotoroptimering 2010. Faktum är dock att länkar fortsätter att vara en av de viktigaste rankningsfaktorerna. Med länkar menar jag självfallet de som kommer från respektabla och relevanta källor.

Under det gångna året har vi själva lagt större krut på att attrahera högkvalitativa länkar till Adsight. Resultatet? Nästan tredubblad Trust Flow (TF) och anmärkningsvärda positionsförbättringar.

Om du vill lära dig mer om ämnet, kan du med fördel kika in vår tidigare artikel Link Building för SEO – konsten att attrahera länkar.

Se till att bygga ett starkt varumärke

Under det gångna året var det tydligt att Google började lägga allt större vikt vid varumärken. En trend som med största sannolikhet kommer att fortsätta under 2019. I sökmotorernas ögon innebär ett starkt varumärke att många söker efter ett specifikt företagsnamn.

Med andra ord – om du har ett starkt varumärke kommer du troligtvis att få bättre placeringar snabbare. Som en tidigare VD från Google en gång sade:

 ”Brands are the solution, not the problem. Brands are how you sort out the cesspool.”

Sammanfattningsvis

För att lyckas i sökmotorerna det kommande året krävs samma hårda jobb som tidigare. Det finns fortfarande tusentals faktorer som påverkar dina placeringar. Något som blir allt tydligare är däremot att de som fokuserar på användarvänligheten blir viktigare och viktigare.

Behöver du professionell hjälp för att lyckas med SEO, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Dela