Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Det finns mycket att vinna genom att synas högt upp på Google. Som tandläkare kan det vara ett kostnadseffektivt sätt att locka nya kunder till praktiken. Jag tänkte därför dela med mig av tre hjälpfulla SEO-tips för tandläkare!

Därför bör du synas på Google 

Innan jag berättar mer om hur du går tillväga för att öka din synlighet på Google, tänkte jag redogöra för varför det bör vara en prioritet. 

Först och främst använder i princip samtliga svenskar sökmotorer, och då i synnerhet Google. Så mycket som 96 procent av svenskarna googlar, varav 61 procent gör det dagligen, enligt siffror från undersökningen Svenskarna och Internet 2019.

Sammanfattningsvis innebär det således stora möjligheter att attrahera nya kunder till din tandläkarpraktik!

Det finns däremot två olika sätt att synas på sökmotorerna – via köpt annonsering, så kallad SEM, och via sökmotortoptimering (SEO).

Sökmotoroptimering handlar i korta drag om att förbättra sin närvaro i sökmotorers organiska träfflista, d.v.s. den som inte innehåller några annonser och därför är gratis att synas på:

Organisk träfflista Google

Om du fortfarande inte är övertygad om varför du bör prioritera att synas på Google, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel ”Hur viktigt är SEO?”.

3 effektiva SEO-tips för tandläkare

Nu, när du förhoppningsvis har större förståelse för varför du bör prioritera detta område, tänkte jag dela med mig av tre tips som hjälper dig att öka företagets synlighet hos sökjätten Google:

Satsa på lokal SEO

Det allra första du bör göra är att förbättra företagets lokala närvaro, vilket brukar kallas för lokal SEO.

För att lyckas med detta finns det såklart en mängd olika tillvägagångssätt. Ett av de enklaste och bästa sätten är däremot att sätta upp ett konto på Google My Business.

Genom att skapa ett konto på Google My Business och fylla i alla nödvändiga uppgifter, däribland adress, öppettider, kontaktuppgifter, tillgängliga tjänster och liknande, kan du synas med en företagsprofil i Google:

Google My Business

Du har också möjlighet att synas på kartan när någon söker efter en tandläkare i ditt område:

Lokal SEO för tandläkare

Samla in och visa upp recensioner

Kundomdömen har en väldigt stor påverkan på konsumenters köpbeteenden. Så mycket som 82 procent av konsumenterna läser kundomdömen online, enligt siffror från Local Consumer Review Survey 2019.

I undersökningen framgår också att 91 procent av konsumenterna tycker att positiva kundomdömen hjälper dem att välja företag.

Till detta hör att recensioner också kan hjälpa dig att sticka ut bland sökresultaten. Samlar du in recensioner via Google My Business visas dessa på din företagsprofil, vilket du också kan se på bilden ovan.

Att samla in och vissa upp profiler kan således hjälpa dig att öka din synlighet bland sökresultateten, samtidigt som dem ökar chanserna för att konsumenterna ska välja att gå till just din tandläkarpraktik!

Skapa unika landningssidor 

Något annat som är viktigt för att öka din synlighet är att skapa unika landningssidor för de olika tjänsterna som praktiken erbjuder. På så sätt marknadsför du också din hemsida och ditt företag till människor som aktivt söker efter de tjänster som praktiken erbjuder.

Du skulle också kunna skapa landningssidor för folk som söker efter akut tandvård och liknande. För att veta vilka typer av sidor som du ska skapa, gäller det att genomföra en sökordsanalys.

Avslutningsvis

Där har du det – mina tre bästa SEO-tips för tandläkare. Förhoppningsvis kan du använda dessa för att förbättra din närvaro i Googles organiska träfflista och därigenom skapa nya affärer!

Behöver du däremot hjälp med detta? Då är du varmt välkommen att vända dig till oss på Adsight. Genom åren har vi hjälpt flertalet tandläkare med sökmotoroptimering.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×