Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Google har sedan länge varit en viktig digital marknadsföringskanal. I och med att allt fler har börjat arbeta aktivt med att förbättra sin närvaro i denna kanal, har däremot konkurrensen ökat avsevärt. Jag tänkte därför dela med mig av fem tips som du kan använda för att synas högt upp på Google.

Så gör du för att hamna högt upp på Google 

Det finns såklart en rad olika metoder som du kan använda för att synas i topp hos sökjätten Google. Nedan har jag samlat en handfull av dem:

1. Satsa på sök- och shoppingannonser  

Under de senaste åren har trenden varit tydlig – Google ger allt mer plats åt köpta annonser. Något som inte är särskilt ögonbrynshöjande med tanke på att annonserna under 2018 inbringade 116 miljarder dollar till sökjätten, enligt statistik från Statista.

På allt fler sökningar är det inte ovanligt att man möts av följande resultat:

Annonser i Googles sökresultat

En hel uppsjö av annonser. Allra högst upp. Om din målsättning är att synas i toppen hos sökjätten, är således annonser (vilka sätts upp med Google Ads) ett effektivt sätt att lyckas med detta.

För att lära dig mer om ämnet, kan du med fördel läsa våra tidigare artiklar:

2. Ladda upp Youtube-videos

Det är däremot inte enbart annonser som tagit mer plats bland sökresultaten. Vi har även sett hur videos har fått mer utrymme på allt fler sökningar. Numera är det inte ovanligt att man kan mötas av följande syn:

Videos i Googles sökresultat

Som du kan se visas en karusell med videoklipp från Youtube allra högst upp bland sökresultaten. Att publicera videoklipp på denna plattform är således ett utmärkt sätt att hamna högt upp på Google!

3. Optimera för ”Featured Snippets”

Ytterligare en företeelse som blivit allt vanligare på senare år, är så kallade Featured Snippets, eller position 0, som de också kan kallas. Dessa resultat presenteras allra högst upp i SERP:en och innehåller oftast ett utdrag från en webbsida, vilken ger svar på en specifik sökfråga.

Nedan kan du se ett exempel på hur det kan se ut:

Featured Snippet i Googles sökresultat

För att erhålla dessa resultat rekommenderar vi att du följer Googles riktlinjer för strukturerad data. Om du vill märka upp informationen på en webbsida kan du använda Googles uppmärkningsverktyg för strukturerad data.

4. Skapa ett konto på Google My Business

På lokala sökningar, exempelvis på ”frisör Stockholm”, visas det oftast en karta och en lista med företag som kan erbjuda den specifika tjänst du är på jakt efter. I detta fall frisörsalonger.

Nedan kan du se ett exempel på hur det kan se ut när dessa visas högst upp på Google:

Lokala företag i Googles sökresultat

Om ditt företag har en lokal anknytning är det därför fördelaktigt att skapa ett konto på Google My Business, vilket är det verktyg som dessa kartor och listor baseras på. Mer information om GMB hittar du i vår artikel om lokal SEO.

5. Gammal hederlig sökmotoroptimering

Sist men inte minst kan du såklart använda dig av gammal hederlig sökmotoroptimering (SEO) för att synas högst upp bland Googles organiska resultat, d.v.s. de resultat som inte är köpta annonser:

Position ett i Googles organiska sökresultat

SEO är ett komplext område som kräver en långsiktig strategi för att du ska lyckas klättra till toppen. För att lära dig mer om detta, rekommenderar jag dig att läsa vår tidigare nämnda nybörjarguide inom ämnet!

Avslutningsvis

Där har du det – en handfull tips som du kan använda för att synas allra högst upp på Google. Förhoppningsvis kan du använda dem för att förbättra din digitala närvaro och driva mer trafik till din sajt.

Önskar du däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi har genom åren hjälpt hundratals företag att skapa lönsammare affärer på nätet. Nyfiken på resultatet? Kolla då in våra kundcase.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
53 recensioner
×