Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Under de senaste åren har sökmotorer som Google lagt allt större vikt på hur användare integrerar med webbplatser. För att lyckas positionera sig bra i SERP:en gäller det därför att anpassa sin sajt så att den är användarvänlig. I denna artikel tänkte vi fördenskull berätta mer om hur du genomför en webbanalys som ligger till grund för ett lyckat arbete med sökmotoroptimering (SEO).

Vad innebär en webbanalys?

En webbanalys är kort och gott de metoder som används för att samla in och analysera data om hur en webbplats används. Som exempel kan man analysera vilka sidor som är mest besökta, hur användarna navigerar på sajten samt från vilka sidor de tenderar att lämna webbplatsen.

Webbanalys ur ett SEO-perspektiv

Som tidigare nämnts så lägger sökmotorer numera stor vikt på hur användare integrerar med webbplatser. Något som innebär att det inte längre räcker att enbart ta hänsyn till de ”traditionella” rankningsfaktorerna såsom innehåll och länkar. För att lyckas gäller det att skapa en webbplats som tilltalar både sökmotorer och användare.

Nedan tänkte jag därav dela med mig av fem metoder som du kan använda för att genomföra en webbanalys som ligger till grund för ett lyckat SEO-arbete:

1. Kontrollera om din sajt är mobilanpassad

Om du har följt vår blogg under ett tag så är du troligtvis medveten om att sökjätten Google började migrera webbplatser till deras mobile-first index i mars 2018. Något du kan läsa mer om i vår tidigare artikel ”Google går över till ett mobile-first index”.

I korta drag handlar denna uppdatering om att webbplatsers mobilversioner numera ses som den ”primära återgivningen” vid indexering. Anledningen till varför man gjort detta är för att allt fler användare övergett datorer för smartphones.

Att internetanvändarna numera föredrar mobila enheter stödjs också av flertalet undersökning. Som exempel påvisar en undersökning från IIS (Internetstiftelsen i Sverige)att hela 85% av den svenska befolkningen surfade på mobilen under 2017. Så mycket som 76% gjorde det dessutom dagligen:

Mobilanvändning i Sverige

Sammantaget innebär detta att webbplatsägare bör satsa på en mobilanpassad hemsida om de vill tilltala både sökmotorer och användare. För att kontrollera huruvida mobilanpassad din är, kan du med fördel använda dig av Google’s Mobilvänlighetstest. Skriv enkelt in din webbadress och klicka sedan på ”kör testet”:

Mobilvänlighetstest

2. Granska din webbplats laddningstid

Det är däremot inte enbart mobilanpassade webbplatser som premieras av både sökmotorer och användare. Även snabba laddningstider är någonting som har blivit allt viktigare under senaste år.

Som exempel meddelade Google i juli 2018 att man genomfört en ny uppdatering som fick namnet ”The Speed Update”. En uppdatering som innebar att man började använda sig av laddningstid som rankningsfaktor. Någonting du kan läsa mer om i vår tidigare artikel ”Google Speed Update – lanseras nu på bred front”.

Som tidigare nämnts så är det däremot inte enbart sökjättarna som premierar snabba laddningstider. Enligt FortuneLords lämnar 40% av internetanvändarna en webbplats som tar mer än 3 sekunder att ladda, samtidigt som hela 83% av förväntar sig att en webbplats inte ska ta mer än 3 sekunder att ladda.

Även Google har genomfört en undersökning som påvisar huruvida långsamma laddningstider kan påverka din bounce rate, det vill säga besökare som lämnar din webbplats, på ett negativt sätt. Resultatet? Det hittar du nedan:

Page Speed undersökning

Om du vill kontrollera hur pass bra (eller dålig) din webbplats laddningstid är, kan du med fördel använda dig av verktygen Google PageSpeed Insights eller Pingdom. Vill du också lära dig hur du kan förbättra laddningstiden, rekommenderar jag dig att läsa vår tidigare artikel ”5 sätt att förbättra din webbplats laddningstid”.

3. Analysera avvisningsfrekvensen på dina sidor

Om du har installerat Google Analytics på din webbplats, vilket jag förövrigt rekommenderar alla webbplatsägare att göra, har du möjlighet att analysera en mängd intressanta data. Däribland avvisningsfrekvens på dina landningssidor.

I verktyget Analytics beräknas en avvisning specifikt som en session som utlöser en enstaka begäran till Analytics-servern. Ett exempel är när en användare öppnar en enstaka sida på din webbplats och sedan lämnar den utan att ha utlöst några andra begäranden till Analytics-servern under samma session. Mer information om detta hittar du under avsnittet ”Avvisningsfrekvens” i Googles hjälpcenter.

En hög avvisningsfrekvens kan såklart bero på en mängd olika saker. Som exempel kan det däremot innebära att innehållet inte stämmer överens med användarnas förväntningar, det vill säga att det inte svarar på deras sökfråga, eller också att det är någonting med webbplatsutformningen som inte tilltalar dem.

För att analysera vilka av dina landningssidor som har en hög avvisningsfrekvens gör du på följande sätt:

1. Navigera till Google Analytics och välj därefter Förvärv > All trafik > Källa/medium.

2. Välj därefter google / organic för att endast analysera den organiska trafiken.

3. Klicka sedan på sekundär dimension, skriv in och välj Målsida.

4. I den sjätte kolumnen ser du därefter avvisningsfrekvensen på respektive landningssida.

Om det är någon eller några sidor som har betydligt sämre avvisningsfrekvens än övriga, bör du genomföra en mer djupgående analys för att ta reda på varför avvisningsfrekvens är så pass hög. För att göra detta kan du exempelvis använda dig av analysverktyget Hotjar.

4. Sätt upp och analysera mikro- och makromål

Det är inte ovanligt att man som webbplatsägare vill att besökarna ska genomföra någon form av handling på sajten. Exempel på en sådan handling kan vara att skicka in en förfrågan via en kontaktsida/-formulär. Detta är då det övergripande målet, även känt som makromål.

För att mäta antalet kontaktförfrågningar kan det därför vara fördelaktigt att sätta upp detta mål i Analytics eller Tag Manager. Hur du gör detta förtjänar däremot en helt egen guide. Vill du ta det hela ännu längre och kunna analysera huruvida bra eller dålig din kontaktsida är utformad, kan du med fördel sätta upp ett mikromål.

Utgår vi från ovanstående exempel är alltså makromålet antalet inskickade förfrågningar via formuläret som återfinns på kontaktsidan. Mikromålet bör därför vara antalet användare som har besökt kontaktsidan. Genom att jämföra dessa två kan du se hur många av de som besöker sidan som faktiskt tar kontakt. Om andelen som tar kontakt är låg, kan detta alltså innebära att kontaktsidan är dåligt utformad.

5. Fråga dina besökare

Sist men inte minst kan du självfallet fråga vad dina besökare gillar med din webbplats och inte. Varför inte genom ett väl utvalt frågeformulär? Om du önskar att använda denna metod så kan jag varmt rekommendera dig att använda Hotjar Survey.

Avslutningsvis

Där har du det – fem metoder som du kan använda för att genomföra en webbanalys som ligger till grund för ett lyckat SEO-arbete.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×