Webbanalys – Analysera din webbplats & förbättra din SEO

För att lyckas med sökmotoroptimering (SEO) är det viktigt att genomföra en webbanalys. I denna artikel tänkte vi därför gå igenom vad en webbanalys är, varför det är viktigt inom SEO, samt hur du kan genomföra en.

 

webbanalys

Vad är en webbanalys?

En webbanalys handlar om att samla in en stor mängd data om hur en webbplats används, för att sedan göra en analys med hjälp av insamlade data. Den data som vanligtvis brukar samlas in är exempelvis:

  • Från vilken källa/medium dina besökare hittar till dig
  • Vilka sidor som är mest besökta
  • Hur besökare navigerar genom din webbplats
  • Från vilka sidor besökare lämnar din webbplats
  • Från vilka enheter dina besökare besöker din webbplats
  • Demografi såsom kön, ålder och intresse

Varför är en webbanalys viktig?

Som du märker går det att samla in en mängd olika data genom att analysera din webbplats. I stort sett mäter dessa analyser allt på din webbplats. Men varför är en webbanalys egentligen viktig?

En webbanalys kan bland annat påverka hela marknadsstrategier inom en mängd olika områden. Den kan också hjälpa dig att få mer insikt för att kunna fatta bättre och mer strategiska beslut kring exempelvis målgrupper. Den kan också hjälpa dig att få en bättre förståelse för hur besökare hittar till din webbsida, vilket kan hjälpa dig att hitta nyckelord.

Nedan kan du läsa mer om varför det är viktigt att analysera din webbsida:

  • Genom att samla in och analysera data om hur besökare integrerar med din sajt, kan du ta strategiska beslut och anpassa den efter användarnas beteende.
  • Du har också möjlighet att analysera från vilka digitala kanaler dina besökare kommer ifrån. Kommer de exempelvis genom SEO, AdWords, Facebook annonser, e-postmarknadsföring eller någon annan kanal? Med denna insikt kan du också ta beslut om vilka kanaler som bör satsas mer på.
  • Som vi nämnt tidigare så har du möjlighet att undersöka från vilka sidor dina besökare lämnar din hemsida. På detta sätt kan du upptäcka eventuella problem med din sajt. Driver du en e-handel och märker att 50% av besökarna lämnar efter att de lagt en produkt i varukorgen bör du undersöka vad anledningen till detta är.

Webbanalys verktyg

Nu när du har bättre koll på vad en webbanalys är och varför den är viktig, tänkte vi gå igenom hur du kan analysera din egen webbplats. Idag finns det som tur är en mängd olika verktyg som gör det enkelt att både samla in och analysera data om din hemsida.

Nedan kan du läsa om några av de allra vanligaste verktygen som används:

Google Analytics

Det verktyg som är allra vanligast är utan tvekan Google Analytics. Undersökningar har visat att cirka 77% av de mest besökta sajterna på nätet använder Google Analytics. Anledningen till detta är troligtvis att det är helt gratis, enkelt kan implementeras på din hemsida samtidigt som det är väldigt kraftfullt.

webbanalys verktyg

Google Analytics används av cirka 77% av de största hemsidorna på internet.

När det väl är installerat får du detaljerade data och information om din webbplats. Data som sedan kan analyseras och sammanställas i olika rapporter.

Exakt hur Google Analytics fungerar och vilka funktioner det innehåller förtjänar ett eget inlägg. Om du däremot känner att tiden inte räcker till så går det bra att överlåta webbanalysen till oss.

Exempel på andra verktyg som liknar Google Analytics är bland annat Yahoo Web Analytics och Kissmetrics. Gemensamt för alla dessa verktyg är att de använder sig av en javascript-kod som läggs in på din webbplats för att samla in data. Det finns dock en mängd verktyg som använder andra metoder för att analysera din sajt:

  • Heatmaps och användartester
  • Undersökningar
  • Benchmarking
  • A/B tester

Avslutningsvis

Vi hoppas att du nu har bättre koll på vad en webbanalys är, varför det är viktigt inom sökmotoroptimering, samt hur du kan genomföra en. Missa inte heller att läsa våra tidigare inlägg ifall du är intresserad av att lära dig mer om hur du kan få din webbplats att synas i Google under 2018.

Bilaga – länkadresser som används i denna artikel

Nedanstående länkadresser används i denna guide:

  1. https://www.adsight.se/seo-2018/
  2. https://www.google.se/intl/sv/analytics/
  3. https://www.adsight.se/analys/
  4. https://policies.yahoo.com/us/en/yahoo/privacy/topics/analytics/index.htm
  5. https://www.kissmetrics.com/