Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Som marknadsförare har du troligtvis kommit över termen avvisningsfrekvens, eller bounce rate som den också kan kallas. Men vad innebär den egentligen? Och hur kan man arbeta för att minska sin avvisningsfrekvens? I denna artikel reder jag ut för just detta.

Men först – vad är avvisningsfrekvens?  

Det finns många missuppfattningar och feltolkningar om vad avvisningsfrekvens faktiskt innebär. Då de flesta har kommit över denna term i Google Analytics, tänkte jag därför använda sökjättens egna förklaring av bounce rate:

”Avvisningsfrekvensen är antalet sessioner på en enstaka sida dividerat med alla sessioner, eller procentandelen av alla sessioner på din webbplats där användarna besöker en enstaka sida och som utlöser en enda begäran till Analytics-servern.”

Översatt till enklare termer så innebär det att en användare som inte besöker två eller fler sidor (eller triggar en händelse), kommer att resultera i en avvisning.

Det innebär alltså att besökare som stannar på en och samma landningssida i flera minuter kommer att öka din avvisningsfrekvens. Och det här är också någonting som ställer till problem och bidrar till de många missuppfattningarna om termen…

Vad är en bra respektive dålig bounce rate?  

Att generalisera och säga vad som är en bra eller dålig avvisningsfrekvens är i princip omöjligt. Det finns nämligen alldeles för många faktorer som kan påverka huruvida hög eller låg din bounce rate är.

Dels kan avvisningsfrekvensen variera från bransch till bransch, men också från webbsida till webbsida. Det behöver inte heller vara så att en hög bounce rate alltid är dåligt. Det beror som sagt på vilken typ av webbsida det gäller.

För att påvisa att en hög avvisningsfrekvens inte alltid är dåligt, skulle jag vilja måla upp ett verklighetstroget exempel:

Låt säga att du arbetar med en kombination av content marketing och sökmotoroptimering (SEO).

Du skriver och publicerar därför kontinuerligt artiklar som syftar till att ge användare information inom specifika områden. Precis så som är fallet just nu – du läser denna artikel för att lära dig mer om vad avvisningsfrekvens är och hur du kan minska den. Troligtvis för att du inledningsvis gjorde en sökning på termen på Google.

Eftersom du finner artikeln intressant och upplever att den ger svar på din sökfråga, tar du dig därför tiden att läsa igenom den. När du väl har gjort det så är chansen stor att du går tillbaka till Google.

Trots att du har spenderat flera minuter på att läsa denna artikel, ökar således vår avvisningsfrekvens. Men i detta fall behöver det ju inte vara dåligt. Du har ju fått svar på din sökfråga och spenderat flera minuter på vår webbplats.

För att summera det hela – att besökare som stannar på en och samma landningssida i flera minuter resulterar i en bounce är, som tidigare nämnts, problematiskt. Det gör det också svårt att säga vad som är en bra respektive dålig bounce rate. Och kom ihåg – en hög sådan behöver inte alltid vara dåligt!

Så gör du för att minska din avvisningsfrekvens

Med det sagt så kan det såklart vara fördelaktigt att försöka förbättra din avvisningsfrekvens. Inte minst om ditt mål är att sälja dina besökare någonting. Nedan följer därför fem tips som du kan använda för att minska din bounce rate:

1. Använd en passande metatitel 

En vanlig orsak till att människor snabbt lämnar en landningssida, är för att den inte lever upp till deras förväntningar. Se därför till att använda en passande metatitel som överensstämmer med användarnas intentioner!

Om intentionen är att köpa någonting, och du har skrivit en lång och faktatung artikel, vill du inte använda en metatitel i stil med ”Köp marknadens bästa hörlurar – just nu 299:-”.

Missa inte min tidigare artikel ”Så utformar du en SEO-titel”, om du vill lära dig att utforma tilltalande metatitlar.

2. Optimera laddningstiden

Långsamma laddningstider är något som också kan leda till att människor inte vill klicka sig vidare på din webbplats. Se därför till att optimera för hastighet, det har du mycket att vinna på!

Inte minst eftersom Google snart kan börja varna för långsamma sidor. Skynda dig därför över till min tidigare artikel ”5 sätt att förbättra din webbplats laddningstid”.

3. Se till att göra omdirigeringar

Om du tar bort eller ändrar permalänken på en webbsida, kommer det skapas en 404-sida. Man skulle kunna säga att det är en form av återvändsgränd som berättar för besökare att ”denna sida finns inte längre”.

Att mötas av en sådan sida resulterar garanterat i att de lämnar. Och det illa kvickt. För att slippa detta problem bör du istället omdirigera den gamla sidan till en ny liknande sida, alternativt till startsidan, med en så kallad 301-redirect.

4. Säkerställ att din sajt är mobilanpassad

Under de senaste åren har internetsurfandet via mobila enheter ökat markant. Något som blev väldigt tydligt när undersökningen Svenskarna och Internet 2019 släpptes i oktober. Se därför till att din hemsida är användarvänlig över samtliga enheter!

För att testa din webbplats kan du använda Googles Mobilvänlighetstest. Är du fortfarande inte övertygad om varför detta är viktigt, kan du med fördel kika in min tidigare artikel ”Vikten av en mobilanpassad hemsida”.

5. Använd tydliga call-to-actions

Vad vill du att en användare ska göra när det kommer till din landningssida? Ska de fylla i ett formulär? Ska de genomföra ett köp online? Eller ska de hitta till din fysiska butik? Oavsett vad du vill att dina besökare ska göra, måste du berätta det för dem!

Avslutningsvis

Jag hoppas att du nu har en bättre förståelse för vad avvisningsfrekvens är, att en hög sådan inte alltid behöver vara dåligt, men också hur du går tillväga för att minska den. I vissa fall är det trots allt nödvändigt.

Önskar du hjälp med att minska din bounce rate och förbättra din närvaro online? Då kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Vi har genom åren hjälpt hundratals företag att skapa lönsammare affärer på nätet.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×