Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Senast uppdaterad: 3 oktober 2019.

Det är halloweentider och vad passar då bättre än att gå igenom några rysliga SEO-misstag som bör undvikas till varje pris? Låt oss tillsammans vandra längs Elm Street och hoppas att vi inte slutar upp på Googles andrasida. Det sägs nämligen vara den bästa platsen att gömma ett lik på. 

1. Att strunta i mobilanpassningen

En mobilanpassad hemsida är idag en förutsättning för att lyckas i sökmotorerna. Det finns många anledningar till detta, men för att göra det kort så är mobilen idag det primära valet för såväl användare som sökmotorer.

Den svenska internetstiftelsen publicerade föregående år en undersökning som visade att hela 76% av befolkningen surfade på sin mobil. Dagligen. Allt fler användare förflyttar sig alltså från datorn till mobilen. Möts de då av en sida som inte är mobilanpassad lämnar de med största sannolikhet din sajt till förmån för en konkurrent. Kuslig tanke, eller hur?

Även sökjätten Google föredrar idag mobilen och har därför migrerat till ett mobile-first index.

2. Hemsidor byggda i Flash 

Att bygga en hemsida i Flash är bland det förskräckligaste du kan göra för din sökmotoroptimering (SEO). Sökmotorerna har nämligen stora svårigheter att indexera dessa webbplatser och många gånger lyckas dem inte göra det alls. Utöver detta finns dessutom många användare som blockerat formatet i sin webbläsare.

3. Långsamma landningstider 

Vi människor blir allt otåligare. Vi vill ha allt. Och det snabbt. Samma princip gäller när vi letar efter någonting på nätet. Det har nämligen visat sig att användare inte är särskilt förlåtande när det kommer till långsamma webbplatser.

Enligt en undersökning från FortuneLords uppger 40% av de tillfrågade att de lämnar en webbplats som tar mer än 3 sekunder att ladda. Hela 83% uppger däremot att de förväntar sig att en webbplats inte ska ta mer än 3 sekunder att ladda. 

Nedan ser du också hur långsamma laddningstider kan påverka din bounce-rate:

Page Speed undersökning

4. Duplicerat innehåll

Det här innehållet ser bra ut. Det tar jag. Said no SEO-expert ever. Att kopiera innehåll från branschkollegor eller andra källor är livsfarligt. Risken att bli bestraffad av Google är stor och du bör inte förvänta dig några topplaceringar om du sysslar med sådant.

Självklart går det bra att inspireras av en text på nätet, men se till att alltid skriva med egna ord. Minst 70% av din text bör bestå av unikt innehåll.

5. Att strunta i nyckelord 

Många förstår idag att innehåll är ett av de viktigaste elementen för att lyckas med SEO. Ett misstag som många dock gör är att bara skriva en massa text utan att fokusera på ett väl utvalt nyckelord/sökord.

Ibland spelar det nämligen ingen roll hur mycket text du än skriver. Om det inte görs några sökningar på det du skriver om, alternativt om konkurrensen är alldeles för hård, kommer du ändå aldrig få något resultat. Se därför till att alltid genomföra en sökordsanalys för att hitta de orden med mest sökningar och lägst konkurrens!

6. Att inte ta hand om 404-sidor

När du tar bort en sida från din webbplats eller också byter permalänk på en, uppstår en så kallad 404-sida. Med andra ord en sida som berättar för besökarna (och sökmotorerna) att sidan inte längre finns. Något som kan leda till problem om du inte gör en omdirigering till en annan sida.

Omdirigeringen sker via en så kallad 301-redirect och innebär att besökare och sökmotorer slussas vidare till en ny sida på din webbplats. I första hand ska omdirigeringen ske till en liknande sida (exempelvis produkt eller tjänst) och i andra hand till startsidan.

Struntar du i att göra omdirigeringar kan Google och andra sökmotorer få problem att indexera din webbplats på ett korrekt sätt. För användarna innebär det en sämre användarupplevelse.

För att hitta potentiella 404-sidor kan du använda dig av Google Search Console:

Hitta 404-sidor

7. Bilder som inte är optimerade

Bilder är en viktig del av dagens webbplatser och sök. Nya tekniker som Google Lens gör det nu möjligt att göra bildsökningar i en helt annan utsträckning än tidigare. Det är därför av största vikt att dina bilder är optimerade, vilket bl.a. innebär:

  • Att de har passande namn (som beskriver bilden)
  • Att de har rätt format
  • Att de är av hög kvalitet
  • Att de är komprimerade
  • Att de förses med en alt-text

Om du inte optimerar dina bilder är chansen stor att du antingen försämrar ditt SEO-arbete (bilder som inte är komprimerade leder exempelvis till långsammare laddningstider) eller också missar det visuella sökets stora potential.

8. Att inte tänka på menystrukturen

Hur du strukturerar din webbplats och dess sidor kan ha stor inverkan på hur du positionerar dig i sökmotorerna. Se därför till att strukturera den på följande sätt:

Bra menystruktur

Bild från wpsuperstars.net

9. Konstiga tecken i permalänkarna

Något som också kan skada ditt SEO-arbete är konstiga tecken i permalänkarna/URL:erna. Till konstiga tecken hör exempelvis ”?”, ”#” och ”_”. Använd istället ”-” som skiljetecken.

10. Att inte attrahera länkar

Inlänkar är fortfarande en av de viktigaste faktorerna för att öka din synlighet i Googles organiska sök. Att strunta i detta kan således resultera i att dina insatser inte får önskad effekt. Se till att skapa en strategi för hur du ska attrahera nya länkar.

För att lära dig mer om detta ämne, kan du med fördel kika in våra tidigare artiklar:

11. Hemsidor utan SSL-certifikat

För de flesta är SSL-certifikat en självklarhet. Det finns däremot många där ute som fortfarande inte har implementerat detta certifikat på sin webbplats. Gör du inte detta är chansen stor att ditt SEO-arbete skadas.

12. Att inte använda strukturerad data 

Strukturerad data kan användas för att öka din synlighet och få dina resultat att sticka ut i SERP:en. Som exempel kan det användas för att visa såväl stjärnor (från recensioner) och priser:

Exempel på strukturerad data

Bild från moz.com

Genom att inte använda strukturerad data missar du alltså möjligheter att öka din synlighet och generera fler besökare.

Avslutningsvis

Där har du det, tolv rysliga SEO-misstag som du bör undvika till varje pris. Om du behöver hjälp med detta, kan du med fördel kontakta oss på Adsight. Ring oss direkt på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×