Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Med förbättrad närvaro i Googles organiska träfflista, ökar chanserna för att fler potentiella kunder hittar till just din fotostudio. I denna artikel tänkte jag därför dela med mig av mina bästa SEO-tips för fotografer! 

En introduktion till sökmotoroptimering 

Sökmotoroptimering, vilket även brukar kallas för SEO, handlar i korta drag om att förbättra sin närvaro i sökmotorers organiska träfflista. Även om det finns olika sökmotorer, kommer jag framförallt att fokusera på en utav dem – Google – i och med deras överlägsna dominans på marknaden. 

Med den organiska träfflistan menar jag den lista som inte innehåller några annonser:

Organisk träfflista Google

För att förbättra din närvaro i denna lista finns det hundratals olika insatser som du kan göra. Jag brukar däremot förklara det som att SEO handlar om att optimera sin webbplats och dess innehåll för att tilltala såväl användare som sökmotorer.

Om du vill lära dig mer om de faktorer som kan påverka din närvaro i Googles organiska träfflista, kan du med fördel läsa vår SEO-guide eller också ladda ner den från vår sidfot. Du får då användbara tips direkt till din inkorg, var tredje dag!

Tre tips för att SEO-optimera din webbplats

Förhoppningsvis har du nu bättre koll på vad sökmotoroptimering (SEO) handlar om. Jag tänkte därför dela med mig av mina bästa SEO-tips för fotografer:

Optimera din närvaro i det lokala söket

De flesta fotografer har en lokal närvaro i form av en studio eller liknande. Om du också har detta, rekommenderar jag dig att optimera din närvaro i det lokala söket, även kallat för lokal SEO.

Det allra enklaste och effektivaste sättet att lyckas med detta, är genom att skapa ett konto på Google My Business.

Genom att skapa ett konto på Google My Business och fylla i alla nödvändiga uppgifter, däribland adress, öppettider, kontaktuppgifter, tillgängliga tjänster och liknande, kan du synas med en företagsprofil i Google:

Profil i Google My Business

Du har också möjlighet att synas på kartan när någon söker efter en fotograf i ditt område:

Lokal SEO fotografer

Skapa unika landningssidor för respektive tjänst

Att skapa unika landningssidor för respektive tjänster är essentiellt för att lyckas med sökmotoroptimering. Om du tillhandahåller olika typer av fotografitjänster, exempelvis:

  • Fotografering för körkort
  • Familjeporträtt
  • Barnfotografering
  • Företagsporträtt
  • Produktfotografering

Gäller det att skapa unika sidor som kretsar kring de specifika tjänsterna. Här kan du däremot inte skjuta från höften, utan det gäller att veta vilken typ av termer som användare söker på, när de letar efter fotografitjänster likt dina.

För att lyckas med detta måste du genomföra en så kallad sökordsanalys.

Komprimera dina bilder 

Som fotograf är det såklart viktigt att visa upp sina tidigare verk. Därför använder sig många fotografer av bildgallerier på sina webbplatser. Något som däremot kan tynga ner sajten, försämra dess laddningstid och SEO.

Under sommaren 2018 började nämligen Google att använda sig av laddningstid som rankningsfaktor. Nyligen, i november 2019, meddela sökjätten dessutom att man snart kan börja varna för långsamma sidor.

För att slippa detta problem rekommenderar jag dig därför att komprimera dina bilder. Något som enkelt kan göras med ett verktyg som TinyJPG.

Avslutningsvis

Där har du det – mina tre bästa SEO-tips för fotografer. Förhoppningsvis kan du använda dessa för att förbättra din närvaro i Googles organiska träfflista och därigenom skapa nya affärer!

Behöver du däremot hjälp med detta? Då är du varmt välkommen att vända dig till oss på Adsight. Genom åren har vi hjälpt flertalet fotografer med sökmotoroptimering.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
53 recensioner
×